• 0
Dr_S

Hva er vokssvetting?

Spørsmål

Poster her siden jeg ikke aner hva dette er og det er sikkert flere som lurer på det samme..

Har lest endel om folk som klager på vokssvetting ifm Shield voks. At de må tørke bilen med QD samt vaske to ganger osv. Hva er dette?

Har aldri opplevd at voksen svetter..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

17 svar til spørsmålet

• 0

QD skal vel være nok :) har ikke sett dette selv, men en bil jeg la voks på for noen uker siden kom det visst små hvite prikker ut av innen eieren hadde kommet hjem ett par timer etterpå.

Det kan være vann som har blitt voksa inne.Blitt med en dråpe på aplikatoren kanskje, og som kommer ut når voksen herder. dette er bare noe jeg tipper :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Voks svetting er oljene fra voksen som ligger igjen etter du har buffet voksen. Det kommer også frem mer svetting hvis bilen står i sola etter voksing.

Svetting ser ut som hologrammer, og fjernes med en microfiber og en QD. Evt handvask.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

de siste gangene jeg har vokset bilen min nå, så ser det ut som om jeg ikke får buffa vekk alt. har prøvd med QD, men fikk det ikke vekk. virker som om det er borte etter første vask av bilen etter voks.

det jeg snakker om nå er som sagt rett etter buffing og det endrer ikke rettning når jeg tørker.

voksen er SV shield

tror du dette kan være voksvetting?

nenvnte dette i en annet tråd også. når jeg hadde stått i sola å vokset. trodde dette var grunnen, men det er tydeligvis ikke det.

hvert borti dette før?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Hvis det ble borte etter vask, og du ikke brukte såpe med voks, så var det nok svetting. Jeg har også vært borti at det ikke endre seg etter tørking på min bil en gang, men at en vask fikset opp i sakene.

Men at shield svetter, har jeg aldri merket.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

det er nok voks i såpa jeg bruker. er vel ikke mange såper som ikke har litt voks i seg.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Hvilken såpe bruker du da?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

nå i det siste har jeg brukt Sjärnagloss Tangeriene. rimelig sikker på at det er noe voksgreier i den.

og i skummeren har jeg brukt Stjärnagloss Körsbär

Endret av Øyvind G
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Jeg vet volvo SS lakk kan være veldig lei å buffe voksen av.. Måtte prøve 4-5 forskjellige før jeg fant en som jeg greide å buffe av fullstendig på fatterns 240. Voksen bare "limer" seg fast slik at man ender opp med skjolder og må buffe hardt for å få den av. Dette er ikke svetting.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Jeg vet volvo SS lakk kan være veldig lei å buffe voksen av.. Måtte prøve 4-5 forskjellige før jeg fant en som jeg greide å buffe av fullstendig på fatterns 240. Voksen bare "limer" seg fast slik at man ender opp med skjolder og må buffe hardt for å få den av. Dette er ikke svetting.

akkurat sånn jeg opplever det ja.

rart den ikke var sånn rett etter korrigeringa da?

hvilken voks var det du kom fram til at var best å legge på denne lakken da?

jeg kan jo prøve en av de andre jeg har. natty's blue har jeg og AG HD wax (synes HD wax er hard å jobbe med iforhold til det andre jeg har nå). andre forslag?

trådstarter får si ifra hvis han/hu synes innleggene mine er upassende, så skal jeg slette de.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Grunnen er sikkert at lakken er full av oljer rett etter korrigering. Valget mitt falt til slutt på vics concours siden dette ikke er en voks som tørker/hazer på lakken, men skal buffes av med en gang. Fikk collinite 845 til å funke på det meste av bilen, men ikke på det tørreste. Denne var omtrent like ille rett etter korrigering også.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

QD (Quick Detailer) = clay + clay lube? Sorry må bare spørre, er så mye snakk om QD rundtom og jeg er litt usikker på hva det er jo hva det gjør?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

QD = Quick Detailer..

QW = Quick Wax

Brukes til å friske opp lakken etter vask, samt fjerne fingermerker etc fra lakken, QD har ofte ikke beskyttelse, QW har ofte litt mer, men her er det ingen fasit på hva som inneholder hva, det er mye å velge i der ute etterhvert :

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

For å fjerne ting man ikke får bort med vaskehansken altså? ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Nei.. En QD (quick detailer) brukes gjerne etter vask for å gi "nyvokset" looken tilbake, ELLER for å fjerne f.eks fingermerker eller annen shit fra lakken når du ikke har tid/anledning til å vaske. F.eks på utstillinger osv. QD kan også brukes som clay lube.

En QW (quick wax) også kalt sprayvoks brukes til å toppe opp beskyttelsen på bilen når man ikke har mulighet til å vokse med en skikkelig voks. F.eks etter vask hvis man ser beskyttelsen begynner å bli dårlig.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Du kan ta deg en tur til Halden Dr_S, så skal du se en bil som svetter... Jeg har prøvd alt nå. Tørket flere ganger med QD og ren mikrofiber, har prøvd bøttevask og har prøvd avfetting. Svettinga kommer tilbake etter noen timer eller dagen etterpå. Bilen svetter jo mer enn meg nå! :lol:

Tror jeg får ta siste steget på nytt og ta en skikkelig wipedown så jeg er helt 110% sikker på at alle oljer er vekk hvis det har noe å si.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

jeg lurte på det samme , se denne tråden

her er et utdrag av det viktige.

Sitat Knutis:

Min teori:

Voksen består jo av forskjellige komponenter og må således ha et bindemiddel eller løsemiddel. Når så voksen blir smurt på et panel og "herder" i ettertid, ser jeg for meg at nevnte middel må forlate voksen iløpet av herdeprosessen og oppleves som "svetting".

Sitat Dag:

Svetting er som Knutis sier under middelet som gjør vosken bearbeidelig og som "forlater" voksen når denne herdes til et hardt lag. Svetting oppfører seg vidt forskjellig bra bil til bil, gang til gang og i forholdt til temperatur etc. Alle våre vokser svetter realitvt lite og veldig mange Swissvax brukere har aldri opplevd dette. Den beste måten å gjøre noe med dette på er å ha en flaske Swissvax Quick Finish tilgjengelig og gå over bilen 3-4 timer etter at overskuddsvoksen er tørket av - det er faktisk fint å bruke Quick Finish selv om man ikke har svetting da den booster voksen litt.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive