Tyggern

"vaalergarasjen" Ford Sierra Cosworth

28 innlegg i emnet

For en liten stund tilbake...

Vaalergarasjen : Ford sierra cosworth

IMG_0788.jpg

OBS!: vil gjøre oppmerksom på at det kan være "sterke" bilder av godt fremoverlendte herrekropper.... og ja det er dere jeg viser den til ;)

Dette er en bil det ble gjort avtale om tidlig i høst om at skulle tas.

Det ble et tett program denne sommern med masse rart som skjer i tillegg til detailing, men klarte å klemme inn denne også.

Bilen ble levert noen dager før jeg satte i gang med oppgaven, og holdt da et ganske tett program for å bli ferdig til bilen skulle leveres.

Prøvde denne gangen og være litt "ilustrativ" med å ta bilder av alle produktene som var/skulle i bruk, det funket en stund.

også kommer en liksom inn i "rytmen" og bare jobber på. bilen viste seg også å gi noen utfordringer underveis.

Vask :

Prickbort

KCL micro royale

Iron-x

VP Orange pree wash

Optimum car wash

CG green clean

VP billbery

Korrigering:

Scholl blå clay

Optimum no rinse som lube

Scholl S03gold

Scholl S17+

Scholl S30+

Scholl S40

Scholl Gul pad

Scholl sort pad

Scholl orange pad

Über sort pad

Über blå pad

ûber grønn pad

Autosol

LSP:

CG jetseal 109

SV shield

CG wet mirror finnish

SV Autobahn

Scholl blue

SV Pnue

CG new look trim gel

CG bare bones "aka" "petter saft"

Noen bilder av vask og inspeksjon.

Prickbort ble lagt på og fikk 5min før det ble lat på ganske mye KCL Micro royale i 1:3 blanding.

Dette fikk stå i et par minutter til før skum av ValetPro orange preewash, og optimum carwash ble lagt tykt å fint på, så ikke det tørker ut så fort. Dette fikk stå en god del minutter før avspyling.

Vasket ikke felgene så nøye nå, siden planen var alikevel at de skulle av og vaskes grundig senere.

Så ble det vasket grundig både her og der etterpå med optimum i bøtta og ull mitt.

IMG_0573.jpg

IMG_0574.jpg

IMG_0575.jpg

IMG_0576.jpg

IMG_0577.jpg

IMG_0578.jpg

IMG_0580.jpg

IMG_0581.jpg

IMG_0583.jpg

IMG_0584.jpg

IMG_0587.jpg

IMG_0589.jpg

IMG_0590.jpg

IMG_0591.jpg

IMG_0592.jpg

IMG_0593.jpg

Bilen bla clayet ute med blå scholl og ONR som lube før den ble kjørt inn å tørket.

Derpå følger det på med inspeksjons bilder....

IMG_0596.jpg

IMG_0594.jpg

IMG_0595.jpg

IMG_0597.jpg

IMG_0598.jpg

IMG_0599.jpg

IMG_0600.jpg

IMG_0601.jpg

Noen skader på en dør som jeg skulle se om jeg fikk bukt med mesteparten av..

IMG_0602.jpg

IMG_0603.jpg

IMG_0604.jpg

IMG_0605.jpg

IMG_0606.jpg

IMG_0607.jpg

IMG_0608.jpg

IMG_0609.jpg

IMG_0610.jpg

IMG_0611.jpg

IMG_0612.jpg

Dette er en test spot med S17+ og sort scholl, tok bra men ikke så mye som jeg ønsket.

Så klinte til og rett på gul scholl og S03Gold

Dette etterlot seg jo greit med micro swirls kan en si....

Mens på døra derimot var lakken knallhard, og endte hollofritt på gul scholl og S03G.

Allerede da skjønte jeg at her kunne jeg teste komboer til jeg gikk i grava, siden litt lenger frem var det en forskjerm og panser med en smule mørkere nyanse... altså før jeg var godt over en side på bilen var jeg borte i 3 sett forskjellige lakk....

Så bestemte jeg meg for å ikke kaste bort masse tid på testing.

Oppskriften ble da på hele bilen. for å kjøre safe og spare tid på masse testing. samt at det blir jo blankt da :)

S03G på gul scholl etterfulgt av S30+ på orange scholl eller grønn Über, for så et steg med sort Über og S40 med flex DA

Men kjøringen ble litt forskjellig på de forskjellige panelene. Bilen var vel innom de fleste segmenter... super sticky, super myk, medium ok, KNALL hard....

På de værste og mest sticky panelene ble det testet å prime pad, blande inn S30/S40/UFSE osv..

Alikevel bare når du sprede produktet satt det igjen en grå hinne og restene polishen "rullet" seg opp i tørre klumper........

Så om jeg skulle skrevet opp alle måtene det kjørt på her, hadde det blitt så mye tekst at det hadde ikke vert plass til bilder.

På denne bilen ble en nødt til å kjøre mye med følelsen av hvordan produktene oppførte seg panel for panel..

Det varierte fra bare kjøring på 1000rpm i fjorten pass på områder små som 20x20 og uten press, til et halvt panel med tre fire pass på 2000rpm og så mye press at bakplata er helt flat....

IMG_0613.jpg

IMG_0614.jpg

IMG_0615.jpg

IMG_0616.jpg

IMG_0617.jpg

IMG_0618.jpg

IMG_0619.jpg

IMG_0620.jpg

IMG_0621.jpg

IMG_0622.jpg

Felgene etter en runde med grov vask.... de var godt inngrodde på innsiden...

De ble vasket på bilen som bilen ble vasket. etter dette fikk de først en runde med prickbort og skum

så vasket i to runder med billbery blandet ca 1:4 og kost. før de ble behandlet og satt inn med Pneu på dekk før montasje.

IMG_0623.jpg

IMG_0624.jpg

IMG_0625.jpg

Bilen er oppe på bukker og alt er maskert opp så det var bare å sette i gang med arbeidet...

Så her kommer det en del arbeids bilder og en god del 50/50s

IMG_0626.jpg

IMG_0627.jpg

IMG_0628.jpg

IMG_0629.jpg

IMG_0630.jpg

IMG_0631.jpg

IMG_0632.jpg

IMG_0635.jpg

IMG_0637.jpg

IMG_0639.jpg

Dette er bakskjerm etter S03G på gul scholl og en runde med S30 og orange scholl...

Dette etterlot seg greit bra med hollos...

IMG_0640.jpg

IMG_0641.jpg

IMG_0644.jpg

IMG_0645.jpg

IMG_0646.jpg

IMG_0648.jpg

Dette er døra foran skjermen som nevnt over, men her er det bare kjørt S03G og gul scholl... og hollo fritt...

IMG_0649.jpg

IMG_0650.jpg

IMG_0651.jpg

IMG_0652.jpg

IMG_0657.jpg

IMG_0660.jpg

IMG_0662.jpg

IMG_0664.jpg

IMG_0668.jpg

IMG_0669.jpg

IMG_0671.jpg

IMG_0672.jpg

IMG_0673.jpg

IMG_0674.jpg

IMG_0675.jpg

IMG_0676.jpg

Dette er bilde av panser etter 1 runde med S03G og gul scholl, her var lakken godt over på det en kan kalle "hard"..

Hollofritt etter denne komboen, og det måtte 2 fulle runder til samt godt med ekstra press og kanting av pad for å få vekk riper..

IMG_0678.jpg

IMG_0679.jpg

IMG_0680.jpg

IMG_0681.jpg

IMG_0683.jpg

IMG_0685.jpg

IMG_0686.jpg

IMG_0688.jpg

IMG_0689.jpg

IMG_0690.jpg

IMG_0693.jpg

IMG_0694.jpg

IMG_0696.jpg

IMG_0697.jpg

IMG_0698.jpg

IMG_0699.jpg

IMG_0700.jpg

IMG_0705.jpg

IMG_0709.jpg

IMG_0712.jpg

IMG_0714.jpg

IMG_0715.jpg

IMG_0716.jpg

IMG_0718.jpg

IMG_0720.jpg

IMG_0721.jpg

IMG_0722.jpg

IMG_0723.jpg

IMG_0724.jpg

Vil takke Huse for hjelpen, da han kom innom å tok seg av vask av hjul den ene kvelden og hjulbuer en annen.

uten denne hjelpen hadde ikke blitt 3 timer søvn før jobben på fredag, da hadde blitt "døgning".....rett fra jobb til jobb uten å hilse på puta.

Hjulhusene ble avfettet og vasket med kost på kcl micro royale og skyllet godt før de fikk stå å tørke, til det var klart for CG bare bones.

IMG_0725.jpg

IMG_0726.jpg

IMG_0727.jpg

Våtslipt litt merker på dørene.. alt ble borte bortsett fra et sted hvor det var igjennom lakken og inn på det som antagelig var "orginal" strøket med lakk..

IMG_0729.jpg

IMG_0730.jpg

IMG_0731.jpg

IMG_0732.jpg

IMG_0733.jpg

IMG_0734.jpg

IMG_0735.jpg

IMG_0736.jpg

IMG_0737.jpg

IMG_0738.jpg

IMG_0739.jpg

IMG_0740.jpg

IMG_0741.jpg

IMG_0742.jpg

IMG_0743.jpg

IMG_0744.jpg

IMG_0745.jpg

Nye tshirten er i bruk alt, den kom raskt i posten. Takk Truls.

IMG_0746.jpg

IMG_0747.jpg

IMG_0748.jpg

IMG_0749.jpg

IMG_0750.jpg

IMG_0751.jpg

IMG_0752.jpg

IMG_0753.jpg

IMG_0754.jpg

IMG_0755.jpg

IMG_0756.jpg

IMG_0757.jpg

IMG_0758.jpg

IMG_0760.jpg

IMG_0763.jpg

IMG_0764.jpg

IMG_0765.jpg

IMG_0766.jpg

Alle dørkarmer og lakkerte innvendige flater fikk seg en runde med Scholl SW20 (speed wax)

Bilen fikk 1 lag med Jetseal og 2 lag med Swissvax Shield.

Ruter fikk Rain-x og CG wet mirrior finnish. Paden reagerte med en gang med Rain-x og ble blå ganske fort.. merkelige greier.....

IMG_0771.jpg

IMG_0767.jpg

IMG_0783.jpg

IMG_0768.jpg

IMG_0769.jpg

Diverse ferdig bilder både inne og ute. ikke alle bildene her er av like god foto kvalitet, men jeg lar de stå. noe må en jo fylle denne S&S med også..

Det virket som eier var godt fornøyd ved overlevering og håper han fortsatt har det samme inntrykket

Dette var en bil som etterlot seg en god del inntrykk og har nok for mange inklusive meg selv. som har vokst opp når disse bilene var nesten det grommeste som var. vert en drømme bil en gang.

Men alt i alt, vil jeg si det er en godt ivaretatt "gammel" bil, den er tross alt 20 år....

IMG_0773.jpg

IMG_0774.jpg

IMG_0775.jpg

IMG_0777.jpg

IMG_0778.jpg

IMG_0780.jpg

IMG_0781.jpg

IMG_0782.jpg

IMG_0786.jpg

IMG_0788.jpg

IMG_0789.jpg

IMG_0790.jpg

IMG_0791.jpg

IMG_0794.jpg

IMG_0796.jpg

IMG_0797.jpg

IMG_0798.jpg

IMG_0799.jpg

IMG_0800.jpg

IMG_0801.jpg

IMG_0802.jpg

IMG_0804.jpg

IMG_0803.jpg

Takker så meget for titten, i disse glade og noen steder varme sommer tider :)

Ha en fortsatt god sommer DCN!

Endret av Tyggern
28

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott shine på flott bil :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble bra til slutt :) flink gutt

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott jobb begge to ! :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Imponerende jobb dette! Er kjedelig å få biler der lakken er vidt forskjellig fra panel til panel, men sånn er det jo som regel på gamle biler :) Cred gitt.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Meget flott stykke arbeide. Må være ganske frustrerendes med så mangen forskjellige typer lakk på en bil. Hvor lang tid brukte dere på denne?

Cred levert.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott shine på flott bil :)

Takker

Ble bra til slutt :) flink gutt

Takk pus, den du hjalp meg med denne for å rekke å ta før Gatebil... Har jeg ikke klart å ta "ferdig" bilder av.......

Flott jobb begge to ! :)

Takk Ole Gunnar

Imponerende jobb dette! Er kjedelig å få biler der lakken er vidt forskjellig fra panel til panel, men sånn er det jo som regel på gamle biler :) Cred gitt.

Takk takk

Det var litt frustrerende til tider ja... men en vet jo aldri hva en får... er ikke sikkert en 2010mod f.eks er noe bedre ;)

Meget flott stykke arbeide. Må være ganske frustrerendes med så mangen forskjellige typer lakk på en bil. Hvor lang tid brukte dere på denne?

Cred levert.

Takk Tommy. som nevnt over litt frustrerende, men også derfor jeg valgte og kjøre full 3-stegs polering uansett.

Jeg brukte vel drøye 25 timer . 1 kveld på vask og klay pluss litt testing.

En kveld+natt på grov polering og litt fin

En kveld +natt+ litt på dagen etter for fin polering og det "siste" lille.

Huse brukte vel ca 3-4,5 timer på felger og hjulhus fordelt på to kvelder.. også da inkludert litt "skit" preik

(Husker ikke helt når han dro, blir liksom litt surr i timene når en blir stående å holde på 13-14 timer selv, etter vanlig jobb)

Jeg hadde egentlig ikke tid til denne, men hadde jo lovet tidlig å ta den så kunne ikke la være. da får en ta natta til hjelp :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En snasen jobb på en snasen bil! Likte spesielt at det var orginale blinkers rund baut! Det oransje stod seg fint mot lakken :) Cred avgitt!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så ut til å være en hard nøtt dette her, men ble vedig bra til slutt :thumbup:

Brukte Gloss It pad prime da jeg tok en med sticky lakk slik som du beskriver at denne var på enkelte områder.

Kan ikke sammenlignes med å blande f.eks S40, så anbefaler en slik om du skulle komme borti lignende lakk :)

+cred

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Herlig blankt og flott resultat på et fargekart av en bil. Cred for å takle all den forskjellige lakken.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

det her var helt klart mer jobb enn jeg kunne forestille meg ja! får bare takke enda en gang for bra jobb! B)

så når tida kommer for ny runde veit jeg hvem jeg kan kontakte. hvis du tar den i mot da :lol:

på ferdig-bildene er den bare helt nydelig!

legger til et jeg tok selv litt borti veien for deg, hvis det er greit :)

DSC_1299.jpg

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk pus, den du hjalp meg med denne for å rekke å ta før Gatebil... Har jeg ikke klart å ta "ferdig" bilder av.......

Får se om jeg kan låne den så vi får tatt noen skikkelige bilder. Sikkert flere her inne som gjerne vil se:)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En snasen jobb på en snasen bil! Likte spesielt at det var orginale blinkers rund baut! Det oransje stod seg fint mot lakken :) Cred avgitt!

Takk takk.

Så ut til å være en hard nøtt dette her, men ble vedig bra til slutt :thumbup:

Brukte Gloss It pad prime da jeg tok en med sticky lakk slik som du beskriver at denne var på enkelte områder.

Kan ikke sammenlignes med å blande f.eks S40, så anbefaler en slik om du skulle komme borti lignende lakk :)

+cred

Takker.

Prøvde noen andre pad primere, men gloss it har jeg ikke. stod faktisk en stund å vurderte om jeg skulle prøve en liten spray med WD-40 på padden, men lot det være... Har vert borte i sticky før, men denne var helt syk....

Herlig blankt og flott resultat på et fargekart av en bil. Cred for å takle all den forskjellige lakken.

Tusen takk

det her var helt klart mer jobb enn jeg kunne forestille meg ja! får bare takke enda en gang for bra jobb! B)

så når tida kommer for ny runde veit jeg hvem jeg kan kontakte. hvis du tar den i mot da :lol:

på ferdig-bildene er den bare helt nydelig!

legger til et jeg tok selv litt borti veien for deg, hvis det er greit :)

Takker, godt å høre du fortsatt er fornøyd :)

Barre hyggelig det med flere bilder, Jeg tar den igjen jeg ikke noe stress, men da vet jeg hva jeg går til :)

Får se om jeg kan låne den så vi får tatt noen skikkelige bilder. Sikkert flere her inne som gjerne vil se:)

Det er vel muligheter for at andre vil se ja, så igjenom bildene i går..... har jo noen fra skogen, men de er ikke så gode..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kremjobb på krembil :-)

godt t shirts falt i smak.. ser sikkert vakker ut på deg :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra jobba! Stemmer det at jeg har sett denne i Tønsberg?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kremjobb på krembil :-)

godt t shirts falt i smak.. ser sikkert vakker ut på deg :)

Takk smukken :)

Takk, kan godt hende du har sett den der;) men går vel i hoved sak på andre siden av fjorden ("riktig" side B) )

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

kjempe jobb du har gjort her tyggern. og godt dokumentert. :thumbup:

var deilig å sove de 3 timene du fikk sove tenker jeg :P

til eier av bilen:

godt å se at du har beholdt orginale (orange blinklys osv) lamper. det gjorde seg på denna bilen :thumbs:

Takk, kan godt hende du har sett den der;) men går vel i hoved sak på andre siden av fjorden ("riktig" side B) )

riktig side du liksom :P

Endret av Øyvind G
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

kan stemme der. var på Vestford 12. juni også en uke seinere var jeg der i en annen sammenheng. men det er kun de to gangene, så godt observert isåfall :P

kjempe jobb du har gjort her tyggern. og godt dokumentert. :thumbup:

var deilig å sove de 3 timene du fikk sove tenker jeg :P

til eier av bilen:

godt å se at du har beholdt orginale (orange blinklys osv) lamper. det gjorde seg på denna bilen :thumbs:

oransje blinkere er old school B) flere som kjører den stilen på cosworthene om dagen. men hvite foran og sota bak er orginalt på bilen min. i hovedsak 88 modellen som kom med oransje, min er 89.

Endret av Cossie
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

pen cosworth,og pen jobb ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott jobba Torgeir.:thumbup: Artig å se en klasikker som dette, som får bilpleie av beste klasse.

Du fikk testet det meste av hva Ford har å by på av lakk, på denne bilen. Lakken kan være frustrerende, men når resultatet ser slik ut, så føles det bra. :)

Kred selvfølgelig.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive