Gå til innhold
KennethB

Ønskes: Guide til bilder av detaling

Recommended Posts

KennethB    68
KennethB

Er det noe som kunne tenke seg å lage en liten guide eller gi noen tips om hvordan man tar gode bilder innenfor detailing?

Har speilrefleks

Mvh. Bbekklund

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
hmsilset    3 830
hmsilset

Hei.Jeg er ikke den flinkeste til å ta bilder her, men her er min måte:

Ta mange bilder og velg ut de beste.

Har mitt nicon d3000 ofte innstilt på det symbolet med strek over blitzen.Klarer meg ofte fint med den innstillingen i detailerlys :)

Redigerer ett lite kvarter.Klipper ut,men rører lite annet.Kanskje bittelitt kontrast eller lysnivå.Rører aldri farge.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Han5y    120
Han5y

Å ta bilder er enkelt, å ta gode bilder er langt værre. Jeg bruker som regel å ta noen testshots i lokalet jeg jobber i mtp. hvitbalanse, det som gir best bilde på skjermen gir best bilde på pcen.

Jeg bruker sjelden/aldri blitz, rett og slett fordi dette kan ødelegge bilder, da det nærmeste området blir lyst ,og områdene bakover blir mørke. Når man tar bilder av riper, så finn en passende lukkertid, og så lav iso som mulig, sett over til manuell fokus, og skyt i vei.

Ellers blir fotografering som alle andre ting, øvelse gjør mester :-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Aspiranten    45
Aspiranten

Å ta bilder er enkelt, å ta gode bilder er langt værre. Jeg bruker som regel å ta noen testshots i lokalet jeg jobber i mtp. hvitbalanse, det som gir best bilde på skjermen gir best bilde på pcen.

Jeg bruker sjelden/aldri blitz, rett og slett fordi dette kan ødelegge bilder, da det nærmeste området blir lyst ,og områdene bakover blir mørke. Når man tar bilder av riper, så finn en passende lukkertid, og så lav iso som mulig, sett over til manuell fokus, og skyt i vei.

Ellers blir fotografering som alle andre ting, øvelse gjør mester :-)

Sett kamerablitzen din til second curtain så er du kvitt litt av dette problemet. (Bakre gardin) Det som skjer da er at kameraet først eksponerer bildet riktig, så fyrer det av blitzen og fryser det du har i forgrunnen.

Men på billakk er det ikke anbefalt å bruke blitz, for da mister man både dybde og wetlook.

Det beste du kan gjøre er å ta bilder av kontrastrike bakgrunner som speiler seg i lakken. Da kan du få tilogmed gammel lakk til å se nyshinet ut :) Eksmepler er: Ett hvitt stalakittgjerde mot sort lakk. Små lyspunkter på steder du vil ha mer oppmerksomhet på (små detaljer) tenk spotlights på bilshow. Blå himmel i lakk kan være meget nydelig. Pass på at sola ikke treffer lakken, da vil den miste dybden.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anaxyd    114
Anaxyd

Hva anbefales mot hvit lakk for at denne virkelig skal se lekker ut på bilder? :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
CFM    842
CFM

Reflekser særlig og kontraster kanskje? Tenk på linjene på bilen samt kanter osv. for å få frem linjene ytterligere. Det gjelder vel de fleste biler vil jeg tro.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Reidar    2 322
Reidar

Har erfart at fokusering manuelt er den beste metoden for å få frem defekter osv.

Bruk gjerne stativ om det er dårlig lys og man får litt lengre lukkertid for å få skarpe bilder.

Har du mulighet, ta bilder i RAW format da en har mye større fleksibilitet med justering av bildene i etterkant enn hva en har med jpg bilder fra kamera.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig