Gå til innhold
dansken

2008 Suzuki Swift

Recommended Posts

dansken    206
dansken

Siste uke hadde jeg ferie, og var en tur i Danmark :)

I forkant hadde jeg lovet en god venninne å ta en titt på bilen hennes. Barn, solkrem og billakk er visst ingen bra kombinasjon :blink:

Jeg hadde pakket med meg det jeg håpet skulle være det mest nødvendige, fullt klar over at jeg ikke ville ha tilgang på hageslange engang :unsure: Og det i et land der maskinvask er så billig, at det ikke finnes selvvaskeanlegg :o

Enda det kun var et par dører og bakluken som hadde fingermerker, hadde jeg allerede hjemmefra bestemt meg for å korrigere hele bilen. Med tanke på at bilen hadde vært gjennom maskinvask intet mindre enn 12 ganger, for å forsøke å fjerne fingermerkene samt at dette kunne være myk lakk, ville det vært synd å kun polere bort fingermerkene, og overlate resten av bilen til seg selv :P

Jeg avtalte å møtes med eier på den lokale maskinvask. Skaden kunne neppe bli større, og jeg måtte ha renest mulig utgangspunkt til poleringen. Jeg startet med P21S på felgene og CG Bug Bugger på alle insekter i front. Prickbort sto hjemme, så resten av bilen fikk Surfex HD 1:10 etterfulgt av CG Grime Reaper 1:5. Da var det en som hadde sneket seg foran i vaskekøen, så bilen sto ca. 10 minutter før den ble kjørt i maskinvasken. Har ingen bilder av dette, men bilen ble iallfall ganske ren (men fingermerkene var der enda...)

Et par minutters kjøretur hjem til eier og bilen var tør, så jeg startet maskering og inspeksjon. Dessverre var det overskyet, og sammen med delfingrå lakk var det utrolig vanskelig å ta gode bilder :(

Div0007Large.jpg

Div0008Large.jpg

Div0009Large.jpg

Disse sorte flekkene fant jeg på samtlige paneler, så hele bilen fikk en runde med Bilt-Hamber Soft Clay og ONR blandet som clay lube. Jeg tok ingen bilder av clay'en, men etter hele bilen var tatt var den så ille at den ble kastet. Så de som mener at maskinvask er like effektivt som det er skadelig tar jeg gjerne en prat med...!!

(tror disse bildene er etter clay)

Div0010Large.jpg

Div0011Large.jpg

Div0012Large.jpg

Div0013Large.jpg

Da jeg kun hadde denne dagen/kvelden til rådighet, måtte det bli en et-stegs korrigering. Jeg så etter swirls med min Brinckmann og oppdaget at det faktisk ikke var så ille som fryktet. Jeg hadde tatt med meg både DAS6-Pro og Makita men da det var så få swirls tok jeg sjansen på at lakken ikke var silkemyk. Jeg fant frem Makitaen med orange Über og Scholl S17, spredte 1 pass på laveste hastighet, kjørte opp i ca 1500 o/m med mye press 3-4 pass og holdt hastigheten men lettet på presset de siste 2 passene, og slik så det ut :D

Div0014Large.jpg

Div0015Large.jpg

Hverken blits eller Brinckmann fant spor av hologrammer, så det ble denne kombo på resten av bilen. På plastfangere og de sorte stolpene rundt vinduene brukte jeg dog ikke like mye press!

Rundt håndtaket på høyre fordør fant jeg flest riper. Disse ble ikke helt borte, men fikk dempet dem ganske greit.

Før/etter

Div0016Large.jpg

Div0021Large.jpg

Jeg hadde dessverre dårlig tid, så det ble lite bilder underveis. Eier var snill å hjelpe masse underveis slik at vi kom i mål til slutt. Dørhåndtak ble tatt med S17 på rød mikrofiberklut, og det eneste jeg hadde med meg til utvendige plastlister var Scholl Purple 9000. Jeg vet ikke hvor holdbart det er i lengden, men forskjellen var iallfall tydelig

Div0017Large.jpg

Jeg gikk over vinduer med 3M glassclean både inn-og utvendig, og avsluttet med et lag Swissvax Shield. På grunn av vær og temperatur lå den på ca 20 minutter før den var klar til å buffe av med rosa Swissvax mikrofiberklut.

Og her er resultatet B)

Div0018Large.jpg

Div0019Large.jpg

Div0020Large.jpg

Div0022Large.jpg

Div0023Large.jpg

Div0024Large.jpg

Div0025Large.jpg

Div0026Large.jpg

Div0027Large.jpg

Ikke mye fingermerker å se her ;)

Div0028Large.jpg

Div0029Large.jpg

Totalt tidsforbruk ca. 9 timer.

Takk for titten :)

• DCN Poeng 15

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ole Gunnar    151
Ole Gunnar

Flott jobb dette her Mikael til tross for begrenset tilgang på vask, tid til rådighet og at du hadde med deg begrenset antall produkter. ;)

Hyggelig at det var så lett å finne kombo.

Regner med at du testet med Wipedown ?

Cred fra meg :thumbup:

Endret av Ole Gunnar

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
dansken    206
dansken

Flott jobb dette her Mikael til tross for begrenset tilgang på vask, tid til rådighet og at du hadde med deg begrenset antall produkter. ;)

Hyggelig at det var så lett å finne kombo.

Regner med at du testet med Wipedown ?

Cred fra meg :thumbup:

Takk for det Ole Gunnar :)

Jeg var veldig overrasket over å treffe rette kombo på første forsøk :blink: Men utrolig godt å kunne levere fra seg et resultat man selv er fornøyd med enda man har så dårlig tid :)

Bilen ble gått over med 3M kontrollspray og en mikrofiberklut før voks. Sikkert ikke ideell wipe-down, men man tager det man haver ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
ØHN    5 293
ØHN

Pent resultat på en liten tass av en bil. +1 cred :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Essiek    384
Essiek

Nammenam med kombo-treff på første forsøk :) Nesten så man ikke tror det som skjer. Bra jobbet og bilen ble veeldig bra igjen!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Norfoc76    91
Norfoc76

Knakandes bra dette :) blankeste bilen i gaten nå eller??

Det er deilig å ha en nordmann i danmark(som kan polere) ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Oyoz    0
Oyoz

Oppløftende å se at det er mulig med et sånt resultat på 9 timer når du ikke engang hadde optimale forhold :) +1

Er på utkikk etter en liten bil nummer to som (1) ikke må være for dyr, (2) må ha plass til barnesete, og (3) helst ha firehjulstrekk. Swift ser ut som en bra kandidat.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
jkart    398
jkart

Kjempeflott jobb :)

Var det S17 eller S17+ du brukte? Selv sliter jeg veldig med kjørespor etter S17...

+cred :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Knutis    754
Knutis

Liker at du reiser rundt og utfører førstehjelp der det trengs! :)

Cred.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
dansken    206
dansken

Pent resultat på en liten tass av en bil. +1 cred :)

Nammenam med kombo-treff på første forsøk :) Nesten så man ikke tror det som skjer. Bra jobbet og bilen ble veeldig bra igjen!

Tusen takk for hyggelige tilbakemeldinger :)

Knakandes bra dette :) blankeste bilen i gaten nå eller??

Det er deilig å ha en nordmann i danmark(som kan polere) ;)

Jeg er nok veldig dansk innerst inne ;)

Men ingen tvil om at dette var blankeste bil, ikke bare i gaten men sannsynligvis i hele byen B)

Oppløftende å se at det er mulig med et sånt resultat på 9 timer når du ikke engang hadde optimale forhold :) +1

Er på utkikk etter en liten bil nummer to som (1) ikke må være for dyr, (2) må ha plass til barnesete, og (3) helst ha firehjulstrekk. Swift ser ut som en bra kandidat.

Takk for det!

Denne var utstyrt med 2 barneseter, og det funket helt greit :) Men bagasjerommet har kun plass til det mest nødvendige. Men absolutt tøffe biler dette :thumbup:

Kjempeflott jobb :)

Var det S17 eller S17+ du brukte? Selv sliter jeg veldig med kjørespor etter S17...

+cred :)

Jeg har såpass mye S17 igjen, at jeg ikke har kjøpt meg S17+ enda. Verken på min egen eller på denne hadde jeg problemer med kjørespor :) Men når S17 er brukt opp blir det ganske sikkert S17+ B)

Liker at du reiser rundt og utfører førstehjelp der det trengs! :)

Cred.

Takk for det!

Grenser er ingen begrensning ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Norfoc76    91
Norfoc76

Skjønte det sånn nesten av nick'et ditt men prøvde meg på den reklame snutt sangen :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
dansken    206
dansken

Skjønte det sånn nesten av nick'et ditt men prøvde meg på den reklame snutt sangen :)

He he :D

Enda jeg er født og har vokst opp i Danmark, så må jeg si at det er deilig å være "norsk" i Danmark B)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig