Gå til innhold
SuperPuma

SUBARU IMPREZA

Recommended Posts

SuperPuma    25
SuperPuma

Heisann alle sammen

Jeg har nå vært i USA på bilpleiekurs. Nærmere bestemt i California. Mitt hovedmål var å bli bedre på behandling av lakkerte overflater som felt.

Etter ei uke med 10 timers dager har jeg bestått Advanced Level Detailing Course, og diplomet skal på veggen så for jeg kommer hjem til norge!

Første bilen var en chevelle. Denne ble bare vasket, clayet og gitt ett ansiktsløft og avslutta med ett lag med sealer som en oppvarming før jeg begynte på hovedoppgaven.

HOVEDOPPGAVEN:

En Subaru Legacy WRX som eier hadde kjøpt nylig og klaga på å fått omlakkert. Resultatet var så dårlig at han gikk til en "detailer" som polerte bilen full av hologrammer.

Vi mottok bilen på tirsdag. Den så ut som den var lakkert inni en støvsugerpose. Det var så mye støv i lakken. Lakken hadde i tillegg begynt å boble på enkelte steder i tillegg til at den var full av kjørespor. Lakken var i tillegg veldig myk!

Sjekk detta galskapet!

post-2362-0-75352500-1308990979_thumb.jp

post-2362-0-97890100-1308990982_thumb.jp

post-2362-0-93282400-1308990985_thumb.jp

post-2362-0-13295600-1308990989_thumb.jp

post-2362-0-74526700-1308990994_thumb.jp

post-2362-0-84837400-1308990997_thumb.jp

Oppgaven var å få bilen så bra som mulig på den tida jeg hadde tilgjengelig.

Bilen ble vasket, clayet, maskert opp, lakken ble kontrollert, tørrslipt, våtslipt, 1-2 steps med compounding, 4 steps med polishes og avslutta med Sealer og til slutt color enhancement. I tillegg ble noen av ripene forbedret med en teknikk som kalles for reflow.

Her er noen 50/50 på veien:

post-2362-0-99372600-1308991087_thumb.jp

post-2362-0-25670000-1308991090_thumb.jp

post-2362-0-77392700-1308991092_thumb.jp

Resultatet ble som følger:

post-2362-0-80728000-1308991163_thumb.jp

post-2362-0-69337400-1308991166_thumb.jp

post-2362-0-06203600-1308991170_thumb.jp

post-2362-0-71806300-1308991172_thumb.jp

post-2362-0-55828000-1308991175_thumb.jp

post-2362-0-21230600-1308991178_thumb.jp

post-2362-0-11580800-1308991181_thumb.jp

Som dere ser så ble resultatet knallbra. Var desverre en del fastbrent produkt osv på gummipakninger og lister fra forrige detailer som ikke lot seg fjerne, noe som ødela litt!

Produkter som ble brukt:

Sandpapir:

2000grit tørr

3000grit våt

Compound:

Meguiars 105

Polishes:

System51

Meguiars 205 (flere steg med forskjellig pads)

Sealer:

HDpoxy

Colorenhancer:

Hemmelig ;-)

For dere som ikke kjenner meg fra før, så holder jeg til i stavanger. Håper på noen kjekke feedbacks da dette er første gang jeg poster en jobb, selv om jeg har gjordt flere.

Neste på lista av arbeid er en BMW Z3 M coupe, AUDI A4 og en PIPER Cherokee.

Noen spørsmål?

post-2362-0-87843100-1308990991_thumb.jp

Endret av SuperPuma
  • DCN Poeng 9

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Enyafa    21
Enyafa

Først må jeg få gratulere med bestått detailer kurs B)

Det utgangs punktet så helt for j****** ut.

Ble hele bilen slipt ned først eller bare punkt vis?

Omfattenede jobb som ble meget bra , tipper eier ble fornøyd nå ja.

Cred gitt! :thumbup:

Endret av Enyafa

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
SuperPuma    25
SuperPuma

Nå blei eg litt usikker..... Men dette er en US modell..... Er en WRX STI maskin ihvertfall.....

Når det kommer til sliping, så er hele panseret, hele bagasjeluka slipt.

Slipte og ned en del riper rundt forbi.

Du har rett! Det er en Legacy. Men med WRX maskin i! Antok at det var en US modell impreza! Takk for rettelsen ;-)

Når det kommer til sliping, så er hele panseret, hele bagasjeluka slipt.

Slipte og ned en del riper rundt forbi. Det utrolige er hvor lite klar du fjerner med å slipe.

Endret av SuperPuma

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Solberg-    31
Solberg-

Gratulerer med vel bestått kurs :) Hørtes spennende ut det kurset, skulle gjerne vært med på noe slikt sjøl.

Og gud bedre for en lakk det var på denne Subaruen! Men ble jo helt strøkent tilslutt :) Har ikke sett tørrsliping også våtsliping etterpå. Fungerer det bedre enn kun våtslip?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
SuperPuma    25
SuperPuma

Grunnen til våtslipinga er at fabrikken av sandpapira ikke har laga 3000 som tørr ennå. Den ble skada i jordskjelvet i japan noe som gjør at det er litt delay.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
hmsilset    3 830
hmsilset

Ser veldig bra ut dette.Jeg lurer bare på hvorfor det ble brukt våt/tørrslip når lakken er smørmyk som du sier.Hadde det ikke vært like raskt å kun bruke polermaskine? Nå kan jeg lite om dette da, men lurer stadig på ting ;) Uansett en bra jobb av deg dette!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
SuperPuma    25
SuperPuma

Du får ett mye jevnere cut med sandpapir, samt du tar vekk minst mulig, kontrollert mengde klarlakk... Vi målte bilen i etterkant å hadde fjerna 4-5 Microns med lakk bare!

Endret av SuperPuma

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
John A    7
John A

I tillegg ble noen av ripene forbedret med en teknikk som kalles for reflow.

Flott jobb!

Kan du si litt mer om reflow og hvordan det utføres?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
hmsilset    3 830
hmsilset

Du får ett mye jevnere cut med sandpapir, samt du tar vekk minst mulig, kontrollert mengde klarlakk... Vi målte bilen i etterkant å hadde fjerna 4-5 Microns med lakk bare!

Da høres det smart ut :) Greit å få se nye metoder.for meg ihvertfall.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
SuperPuma    25
SuperPuma

Reflow går ut på å mykne opp lakken litt med sprit, for å deretter tørke av spriten og slipe på tvers av ripa først og deretter med ripa, med lite trykk. Evt gjør dette med compound og poleringsmaskin.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå


  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig

×