Gå til innhold

Lime vindavviserere?


Lightyear

Recommended Posts

Lightyear

Jeg har originale vind/vannavisere på bilen min. Disse var limt med en gjennomsiktig dobbelsidig teip i sin tid. Når jeg kjøpte bilen hadde de sluppet endel over tid og tidligere eiere hadde fikset dette med litt forskjellig lapping med annen dobbeltsidig.

Etter at jeg hadde hatt bilen noen måneder så måtte jeg ta av vindaviserene siden de holdt på å dette av i fart :( Hørte litt rundt om hvordan de skulle festes, på volvo sa de at originalteip eksisterer ikke lenger og rådet meg til å lime de direkte på lakken med silikon :blink:

Men silikon ødelegger vel lakken? Det er allerde skader på lakken der hvor limet har vært i 12 år før jeg tok de av men har ingen planer om å gjøre det verre.

Jeg festet alle fire vindaviserene med en smal dobbelsidig teip fra Torshov bilrekvisista. Disse har nå holdt siden i høst men begynner å slippe nå, det lekker vann og hensikten begynner å bli borte.

Hva anbefales å bruke? Ser at lim direkte på karosseriet vil få de tettere inntill sikkert se bedre ut men finnes det noe som kan brukes? Eller er det bedre alternativer til den svarte dobbeltsidige fra Torshov? Den ser ut som en smal utgave av Biltema sin dobbeltsidige egentlig..

Alle tips og erfaringer mottas med stor takk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo prøve GOD dobbelsidig teip? 3M VHB ville jeg prøvd. Kan brukes til å feste feks emblemer.

Er allerede en tråd ang denne: http://www.detailersclub.no/forum/topic/5558-dobbeltsidig-tape/

Info fra 3M: http://solutions.3m.no/wps/portal/3M/no_NO/Industrial-Adhesives-and-Tapes/IATD/News/All-News/?PC_7_RJH9U5230GE3E02LECIE20OF54_assetId=1114280298016

Edit.

Link fiks

Endret av Bjerha
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

ikke all silicon er skadelig for lakken. siligasket fra kent er hvertfall trygg å bruke på lakk. mulig det er flere også?

psg2l-thumb.jpg

Kent Sili Gasket Nøytral inneholder ikke eddiksyre, og er derfor nesten luktfri! Den består av hele 85% gummi og bare 15% silikon, noe som gjør at den hefter bedre, har større fleksibilitet, er sterkere, har høyere varmetoleranse og ikke minst større motstand mot kjemikalier.

Sili Gasket har også mindre overflatespenning enn olje, noe som gjør at den hefter selv på feite overflater!

Grunnet sitt høye gummi-innhold kan den også brukes til å reparere f.eks gummipakninger eller gummimansjetter!

Endret av Øyvind G
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lightyear

Takk for gode svar.

Ser litt bedre ut enn "no-name" teipen til Torshov den der. Men med feks silligasket så få jeg vel aviserne nærmere bilen? Tror jeg skal prøve å lime, har ikke så mye å tape siden de skal være på bilen uansett og lakken der de har sittet i årevis er ødelagt på mange steder :(

Lurer på om jeg har en boks med svart siligasket liggende fra noe bilstereogreier også jeg, men det er vel smartest å bruke blank på utsiden av bilen :P

Endret av Lightyear
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

pakkning's silicon (som f.eks siligasket) er også enkelt å få vekk igjen hvis du skal da det av en gang i tida eller du søler litt. bare å gni det vekk med fingeren når det har tørka. men fortvil ikke det limer ganske godt. det er litt tørke tid på denne, så det lønner seg å lime de engang som bilen kan stå litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lightyear

Kommer til å gå for å lime de siden det burde bli tett og holdbart da :)

Men jeg skal bytte emblemer på bilen og da må jeg ha litt teip også, har brukt biltema sin til sånt tidligere men vil gjerne være helt sikker på at de sitter når jeg bytter nå. Har vært grei holdbarhet på de jeg har festet tidligere men vil gjerne være helt sikker på at de blir værende på bilen ;)

Hvis noen bare kan avbestille alt regnet nå, kommer jo ingen vei sånn som det er nå, har to millioner steinsprut som må pusses litt også men med dette elendige været får jeg jo ikke gjort en dritt... Har vel regna nok for en stund nå? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...