jkkarl

Helligdagsfred

48 innlegg i emnet

Leste noen kommentarer på "statusoppdateringer" i går som blir borte etterhvert..

en her inne som fikk kjeft for og bruke høytrykkspyler på en helligdag..

loven sier http://www.lovdata.no/all/hl-19950224-012.html#3

På helligdag fra kl 00 til kl 24 samt påske-, pinse- og julaften etter kl 16 skal det være helligdagsfred som ingen noe sted må forstyrre med utilbørlig larm.

Ved kirke eller gudstjenestested er det mens helligdagsfreden varer ikke tillatt å forstyrre gudstjenesten med unødig larm eller arbeid eller annen forstyrrende virksomhet

Hva med og sette høytrykkspyler i garasjen og lukke porten og ha forlengerslange slik at ikke motoren høres...??

Noen kommentarer om dette området... (jeg fikk også kjeft forrige helg.... <_< )

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det fungerer bra Kyrre, jeg drar igjen porten i Ås og døra igjen når jeg bruker spyleren på natten :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg fikk kjeft i går ja. Valgte å holde "alminnelige fred" med naboer.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tells søndag som en helligdag ? :S

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt spesielt at vi som er ikke-religiøse må ta masse hensyn til de som er religiøse, men ikke motsatt :)

-n

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt spesielt at vi som er ikke-religiøse må ta masse hensyn til de som er religiøse, men ikke motsatt :)

-n

Jepp. Det er diskriminerende i mine øyne... :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Folk er rare... Er da ikke så mange som praktiserer slikt lenger? Her har naboen kappekalas på diverse trær med to motorsager. Er igrunn bare trivelig med litt liv i nabolaget :) Er jo helligdager man har tid til sånt uansett, så hvorfor ikke :)

2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

fikk vel sagt mitt i statusfeltet til makki,men som Bernhard sier,skal man bruke HT på natta er det flott at man tar hensyn,ellers ser jeg ikke helt problemet.Vi som bor her nord er ikke alltid velsignet med slikt godt sommervær som dere som bor sørpå,har nettopp hatt 3 dager på rad med skikkelig sommervarme,har ligget på mellom 25-28 grader i skyggen hver dag,å tropenatt,så da er det akkurat som det blir litt unntakstilstand her,synes det er bare flott at folk er ute å holder på,kunne ikke brydd meg mindre:)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er bortreist på jobb hver uke, og da gjenstår lørdag og søndag til jobbing og shining hjemme.

Prøver å ta litt hensyn, men spylern og plenklippern må naboer bare leve med, så enkelt er det.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høyttrykkspyler og gressklipper må man tåle når man bor i byggefelt mener jeg. På alle fridager. Vasker selv bil søndag etter 21 hvis jeg føler for det.

Verden har kommet lenger i det siste, og man må f.eks vaske bil og klippe gresset når man har tid. Nå er folk på jobb, og har fritidsaktiviteter etter jobb. Så da må husligeting taes når det er tid mener jeg.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kirken får jo lov å bråke med noen enorme bjeller tidlig om morgenen (ja, klokken 11 er tidlig i mine øyne) på helligdager. Henger ikke på greip.huh.gif

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har rett og slett ikke tid til å sitte på ræva hver eneste søndag fordi noen få i nabolaget synes at jeg skal holde hviledagen hellig, stort sett er det de eldre som henger seg opp i dette. Søndag er faktisk den eneste dagen jeg har til å bruke på hus og hage i løpet av hele uka. Når det gjelder helligdager ellers forsøker jeg å droppe min litt bråkete Husquarna 2-takts kantklipper, mens gressklipper og høyttrykksspyler får lov til å jobbe litt. Begynner èn så følger de andre etter her som regel ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jøss, klager dem på sånt i Andebu ?? :)

Leste noen kommentarer på "statusoppdateringer" i går som blir borte etterhvert..

en her inne som fikk kjeft for og bruke høytrykkspyler på en helligdag..

loven sier http://www.lovdata.no/all/hl-19950224-012.html#3

På helligdag fra kl 00 til kl 24 samt påske-, pinse- og julaften etter kl 16 skal det være helligdagsfred som ingen noe sted må forstyrre med utilbørlig larm.

Ved kirke eller gudstjenestested er det mens helligdagsfreden varer ikke tillatt å forstyrre gudstjenesten med unødig larm eller arbeid eller annen forstyrrende virksomhet

Hva med og sette høytrykkspyler i garasjen og lukke porten og ha forlengerslange slik at ikke motoren høres...??

Noen kommentarer om dette området... (jeg fikk også kjeft forrige helg.... <_< )

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her brukes høyttryllspyler hele døgnet hele uken. Hvis jeg holder på å polere en bil kl 4 om natten og må spyle bort støv og oljer (you know) så kan ikke det vente til morgenen etter. Og enda ingen som har klaget.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg som ateist har ikke helligdager, bare fridager, og dem bruker jeg til fornuftige ting, som f.eks bilvask, og vedlikehold av hus og eiendom. Heldigvis så har jeg meget hyggelige naboer her hjemme i (lyckliga gatan) :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så heldige dere er da! :)

Det hele begynte i går da jeg, rundt kl 14 kjørte ut gressklipper og maskinen som "drar" ut mosen. Kjører knallhard kamp mot mosen for tiden. Målet er golfbanegress :)

Da satt naboer på veranden ca 15 meter fra gjerdet. Vi satt i gang arbeidet og da kom nabo fram til gjerdet. Fått beskjed at vi (begge er polske) må respektere norske høytidsdager.... Jeg spurte om det er mulig å vaske bil med ht da. De mente at det ikke skal brukes motoriserte verktøy på høytidsdager.. Da ble jeg sikkelig sur. Men fruen sa at vi burde respektere det så lenge HUN bruker naboer til plante/hage hjelp når vi er på reis eller i utlandet. Så jeg ville ikke ha noe bråk. Begge naboer er folk over 60 så det kan ha noe med alderen å gjøre. De er ikke så farlige da.

Men på andre siden av gaten har jeg noen jævler. Ringer til kommunen eller politi for alt mulig rart. Sikkert ikke så glad i utlendinger.. Husker da vi kjøpte huset her, ca en mnd etter, hadde jeg mye aktivitet ute og inne. Oppussing bådet ute og inne, men stortsett ferdig, hver dag ca 22. Hadde noen kompiser (polske), et firma fra Polen og svigefaren som hjelp. Fruen hadde da og en polsk registrert bil. En fin dag kom politi og toll på besøk. De sa at pga tips fra "noen" ville de foreta en kontroll. De ble sendt av gårde fortere fortere enn de kom :)

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kall meg gjerne sær, men jeg liker å ha en rolig dag i uken. Om en nabo hadde vasket bilen en gang i blant på en helligdag hadde jeg ikke hatt problemer med det. Men når det skjer til stadighet, hadde jeg nok sagt det jeg mente om det. Har du en nabo som klipper gress hver søndag fordi han ikke har tid resten av uken, er ikke det mitt problem. Jeg trenger en rolig dag i uken! Om noen lurer på om jeg er religiøs, så kan dere fortsette å lure :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bygg deg ett lydisoltert rom og sett deg der. Hvis man skal opprettholde helligdagsfred så får man sette flya på bakken også!

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi lever nå i 2011. Vi blir stadig fler folk og vi bor tettere sammen! jeg syns folk klager på den minste ting når det gjelder gressklippere,musikk,vasking av biler osv. For en stund siden leste jeg en morsom artikkel om nabonene til kjellerflyplass som var lei av alt bråket siden flyplassen var kommet så nærme, vel nå har vel kjellerflyplass vært der i over 100år hvis det er noen som har kommet nærmere er det vel for FA** naboene!? (LER). Folk må respektere det at vi har mindre fritid enn før derfor burde disse regelene fra 1322 skrives om!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

eyemask.JPG

Dogma_buddy_christ.jpg

Normal folkeskikk er greit, ikke støye utover kvelden og slikt. Men at man skal være stille hele dagen pga religion blir for dumt..

Synes også det er rart at butikker må være stengt i tid og utide pga helligdager. Den lokale Kiwi-butikken har en minibutikk(som unngår reglene) som de har oppe søndager og helligdager. Bra insj mot rare regler. Morsom butikk også.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive