AudiA4

Makita 922CB VS Metabo 12-175

Sitter å vurderer roterendes maskin , men er litt uskikker på hvilken av disse to som jeg får mest for pengene.

Takker på fohånd for alle svar og tips. :unsure:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Makitaen er vel en dedikert arbeidshest som kan trekke beltene på en ti tonns tanks. Er litt tung i forhold til Makitaen så vidt jeg har skjønt, men ganske sikkert førstevalget til de virkelige proffe. Metaboen er kanskje mer en "god allrounder" (vurderer denne selv :))?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Makita!!! Uten tvil..

Metabo har turtallsreguleing helt feil plassert, og merkelig fremre grep.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dere som bruker makita eller lignende maskiner, bruker dere sidegrep eller D håndtaket? Eller ingen av delene?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg har både flex og makita og har hatt hitachi. Prøv de rett og slett hvis du har mulighet. Makitaen er tung og synes du den er tung og holde så blir det fort slitsomt å jobbe. Spesielt på siden av døra feks. Flex er mye lettere, men også mye svakere enn Makita. Den er lettere å kjøre varm, men litt øvelse så ungår man det også. På flex holder jeg på huset og på makitaen holder jeg på d grepet. Metabo har jeg bare holdt i og den er litt lettere enn Makita

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vet at mange sverger til Makitaen. Testet denne, og maskinen er utvilsomt sterk. Vekten er definitivt et minus I tillegg liker jeg å holde maskinen over girhuset, noe som Makitaen egentlig ikke er designet for. Metaboen satt derimot som støpt, med et meget ergonomisk håndtak til venstrehånden. Etter en ringe og tenke -runde gikk jeg for Metabo pga. vekt og håndtaket i front, så får jeg leve med / venne meg til plassering av rpm -bryteren

Subjektiv pro & contra:

Pro Makita: sterk, solid, god og ergonomisk hastighetsregulering samt av/på -bryter, holder turtallet ved press, fin rpm range,

Contra Makita: litt kjip for de som liker å holde i girhuset, tung, litt lang, personlig ikke fan av "D-håndtak"

Pro Metabo: meget godt håndtak i front, fin totallengde, solid, holder turtallet ved press, fin rpm range, lav vekt, kompakt

Contra Metabo: litt svakere motor enn Makita, klønete plassering av hastighetsregulering og av/på -bryter

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oki, takker for raske svar :lol: Ser ut som makitaen er litt større ut enn metabo på bilde og, får vel bygge litt musker å handle inn maktia da :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg pleier å holde på girhuset på Makita når jeg må gi litt mer press eller ha litt mer kontroll.

Men det beste er uansett to maskiner, en stor og en liten :P (eller 3 da, med en DA)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har en ETC tools maskin nå, billig sak.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skjønner ikke helt hva som er problemet med å holde på girhuset på Makitaen jeg, jeg gjør det det ofte og har aldri hatt noe problem med det.. Ikke synes jeg Makitaen er spesielt tung heller, til tross for mangfoldige timer korrigering..

Men poleringsmaskin er smak og behag som det meste annet her i livet :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er fordi vi er så sterke og har så kraftige og mandige hender Bernhard. Er mye små femi her inne vettu :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

øyh! Liker Metabo'n min best jeg altså :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

kjøp den nye flex istedenfor, da får du i pose og sekk :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var ute med ETC maskinen nå......og det gikk til h..... fungerer nå bare på full spiker, det blir litt risikabelt. :o Får vel lete litt etter best mulig pris på ny maskin ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dere som bruker makita eller lignende maskiner, bruker dere sidegrep eller D håndtaket? Eller ingen av delene?

Bruker D-håndtaket på de største maskinene som Skil og Makita, på Flex'en hadde den et fremre grep som var mye mer behagelig å bruke.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har aldri prøvd Makita, men har brukt Metaboen i 3 år nå.

Skikkelig arbeidsjern som er blandt (om ikke) best på at den ikke går varm ved harde påkjenninger og mye press.

Det med håndtaket er en vanesak, eller inviduelt vurdering. Selv så digger jeg den runde kanten, noe som gjør den veldig stabil og kjøring er veldig enkelt. Savner litt at hastighetsjusteringen skulle vært bedre plassert, men har en teknikk med lillefingeren som løser det problem når farten skal justeres. Ellers er maskinen fin og lett. Ingen merkbare vibrasjoner har den heller.

Ville prøvd begge om jeg var deg.. Er snakk om noen lapper å invistere og ikke minst skal den brukes i maaaange timer i årene fremover. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive