Auest1

DA Maskin, velge Scholl eller Flex?

Er nybegynner og skal ut og kjøpe meg maskin.

Vil da ha en DA maskin og har 2stk jeg vurderer, men hvem skal jeg velge????? :P

Vurderer Flex eller slenge meg på gruppekjøpet på Scholl maskinen.

Hvem bør jeg velge??? Noen tips???

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lagt til info i trådtittel..

Vedr valget, så tror jeg at jeg hadde tatt Scholl maskinen, men begge er bra så det blir litt rødt eple eller grønt eple..

Scholl har ikke tvungen rotasjon som Flex har.. så trenger du rotasjonen på FLex er valget enkelt trenger du den ikke så tar du scholl maskinen :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blir litt som å velge mellom Porsche og Ferrari detta. :)

Testa de litt mot hverandre på en Ferrari faktisk, og i den uhøytidlige testen korrigerte de omtrent like mye med gul hexlogic og s3gold.

Merker godt den ekstra slaglengden på Schollen, så jeg tror den er litt værre på trange plasser enn Flex. Bare å glemme små pads iaffal.

Begge er gode, rett og slett.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men hva er fordelen med Scholl maskinen VS Flex da?

Flex har tvungen rotasjon, det har ikke Scholl, men Scholl har større slaglenbgde.

Som er en fordel på større flater, men ikke på små.

Scholl kan vi ikke skifte til minder bakplate..Men til fordel er den mye mindre

Er Scholl en maskin du skal klare deg med ene og alene på en hel bil, eller trenger du en maskin til som har mindre bakplate?

Virker for meg som Flex har et lite overtak???? :huh:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet ikke hvor vanskelig det blir med Scholl, spør meg etter at jeg har fått den :P

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lurer også på det samme...

Men hva er fordelen med Scholl maskinen VS Flex da?

Flex har tvungen rotasjon, det har ikke Scholl, men Scholl har større slaglenbgde.

Som er en fordel på større flater, men ikke på små.

Scholl kan vi ikke skifte til minder bakplate..Men til fordel er den mye mindre

Er Scholl en maskin du skal klare deg med ene og alene på en hel bil, eller trenger du en maskin til som har mindre bakplate?

Virker for meg som Flex har et lite overtak????

...og hva med den noe svakere "billig-maskinen" Kestrel DAS-6 PRO til ca. 1700,-...duger denne til enkle korrigeringsjobber?

Den vil vel uansett være et godt steg opp fra en Clas Ohlson DA som jeg har brukt inntil nå?

Eller er det slik at man heller bare bør fleske til med Flex XC3401 VRG til ca. 3500,- eller nevnte oscillerende Scholl til ca. samme pris (om man regner ut ifra gruppekjøp pris) ??

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

...og hva med den noe svakere "billig-maskinen" Kestrel DAS-6 PRO til ca. 1700,-...duger denne til enkle korrigeringsjobber?

Får korrigert like mye med den.

Eller er det slik at man heller bare bør fleske til med Flex XC3401 VRG til ca. 3500,- eller nevnte oscillerende Scholl til ca. samme pris (om man regner ut ifra gruppekjøp pris) ??

Det er fordeler og ulemper med alle tre maskiner, slik jeg ser det. (Edit: lagt til erfaringer med andre maskiner, og jeg presiserer at dette er mine personlige meninger og andre kan ha andre erfaringer enn meg)

DA-maskiner:

Das6-pro fordeler:

-billig

-ikke tvungen rotasjon (for de som ikke liker det)

-mulighet til å sette på større og mindre bakplater

-skikkelig lang strømledning

Das6-pro ulemper:

-bråker mer enn Flex

-ikke tvungen rotasjon (for de som liker det)

-mulig design-feil som gjør at varmen fra motor/gir går ned i bakplaten via skruen og ved langvarig hard korrigering vil smelte limen som holder borrelås til pad

-litt ekkel plassering av fartsregulator, samt at jeg liker pistolgrep på av/på-knapp bedre

Flex 3401 fordeler:

-finfin plassering av fartsregulator og pistolgrep

-bråker relativt lite

-tvungen rotasjon (for de som liker det)

-kan kjøres lenge og korrigere hardt

-nytypen har en nydelig, silikonpakket strømledning som ikke riper om den uheldigvis skulle komme borti lakken

Flex 3401 ulemper:

-tvungen rotasjon (for de som ikke liker det)

-mye dyrere enn das6-pro

-foreløpig bare mulighet for to størrelser på bakplate

Scholl fordeler (basert på noen minutters testing):

-lengre slaglengde gir mer korrigering pr omdreining

-godt pistolgrep med fine plasseringer av brytere

-bråker relativt lite (omtrent lik med Flex)

-ikke tvungen rotasjon (for de som liker det)

Scholl ulemper:

-ikke mulighet for å bytte til større/mindre bakplate

-ikke tvungen rotasjon (for de som ikke liker det)

-testmaskinen jeg tok i hadde en tendens til å vandre i turtall på lave hastigheter, rett etter at du startet den opp. Merket ikke dette på høyere turtall, og mulig dette kun gjaldt denne maskinen

Roterende maskiner:

Biltema fordeler:

-billig

-behagelig pistolgrep

Biltema ulemper:

-svak motor

-dårlig regulator som gjør at turtallet varierer endel

-forholdsvis tung (3.3kg)

-ikke softstart

-bråker mye

Einhell BT1100 fordeler:

-elektronisk fartsregulator med softstart

-relativt liten og lett

-bråker mindre enn Biltema

Einhell BT1100 ulemper:

-et (for meg) elendig system for start/stopp og regulering av farten

-dårlig regulator som gjør at turtallet vandrer, spesielt på lave turtall

-motoren oppfattes som relativt svak, trolig pga dårlig regulator

Skil Masters 9550(?) fordeler:

-sterkere motor enn både Einhell BT1100 og Biltema

-behagelig pistolgrep

-bedre regulator enn Einhell og Biltema, mer stabilt turtall

-softstart

-bråker mindre enn Biltema

Skil Masters 9550(?) ulemper:

-forholdsvis tung, på linje med Biltema vektmessig

-bråker mer enn Flex

Flex 3403 fordeler:

-liten og lett (ca 2.5kg)

-behagelig pistolgrep

-sterk motor (1400w)

-softstart

-lager minst lyd av de jeg har prøvd

Flex 3403 ulemper:

-kjøler dårlig på lavt turtall slik at den etter langvarig korrigering med store pads og lavt turtall kan gå varm slik at den må hvile før du kan fortsette jobben. Normalt ikke et problem, men verdt å nevne.

-dyr

Slik jeg ser det er dette for det meste smakssaker, og det blir opp til hver enkelt å rangere fordeler vs ulemper. Korrigeringsmessig er min erfaring at man får korrigert like mye med de forskjellige, sålenge man bruker rett kombo av pad+produkt.

Endret av Knutis
6

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har Kestrel maskina, men som nevnt over her så ødelegger den pads pga varme som smelter limet OG skumgummi. Har ødelagt altfor mange pads med kestrel maskina, den brukes kun til å legge forseglinger heretter. Har bestillt meg scholl maskina, i og med jeg har flex roterende fra før. Jeg inbiller meg at Scholl maskinen er et ypperlig valg til et stegs jobber, gleder mmeg til den kommer :thumbup: Men det blir bra da flere har fått maskinene sine slik at vi får noen skikkelige tester scholl/flex

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Synes Flex DA er så bra at jeg aldri har vurdert annet ;) Min har blitt brukt av rundt 20 nybegynnere, og alle har fått til å bruke den uten å slå borti noe, eller klage over at den er vanskelig å bruke.Har brukt litt kr i bilpleiesaker til nå, og flexen er den som har gitt meg mest for pengene.Korrigerer godt, og er nesten bombesikker mot hologrammer.

021.jpg

030.jpg

Kjempebra forklaring om maskinene knutis!Kred :thumbup:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan noen forklare forskjellen på "tvungen rotasjon" og "ikke tvungen rotasjon"? Vil det si at "tvungen" så roterer maskinen og ved "ikke tvungen" så vibrerer den? eller....:-)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tvungen rotasjon så har du drev som drar pad'en rundt, på lik linje med en roterende maskin.

På ikke tvungen er det sentrifugalkraften som gjør at den roterer, og presser du da hardt nok mot underlaget vil rotasjonen stoppe.

Ingen maskiner "vibrerer", selv om det kan føles sånn; De osillerer, altså roterer om sin egen akse.

Endret av Knutis
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for informativt svar, jeg kjøpte akkurat en Flex XC 3401. www.bilnerden.no

Satser på at dette blir bra!

Har en maskin fra før men den blir så varm når en holder i "hodet" at en må bruke hanske, satser på at Flex`en blir gode greier. Ser andre brukere her på forumet liker Flex.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mye god info her!

Knutis; flott og oversiktelig sammenligning! Cred for den!

Selv står jeg igjen med 2 alternativ når jeg ser hva som blir skrevet her; Scholl maskinen til 3600,- eller Flex maskinen som kan skaffes til 3000,-.

Jeg har ikke roterende, og kommer nok heller ikke til å anskaffe det (med det første iallefall). Da tenker jeg i utg.pkt. at FLEXen, med sin tvungne rotasjon, muligens er det beste alternativet for meg som en all-round maskin?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Da tenker jeg i utg.pkt. at FLEXen, med sin tvungne rotasjon, muligens er det beste alternativet for meg som en all-round maskin?

Det er det mange som tenker, men Scholl-maskinen korrigerer ikke noe dårligere selv om den ikke har tvungen rotasjon.

Enkelte har faktisk sagt at de sliter med holos på ekstremt myk lakk med Flex'en, nettopp pga rotasjonen, og må gå over på Clas 2-hodet DA eller das6 for å få det holofritt. Jeg har aldri hatt det problemet, selv om jeg og har vært borti lakk så myk at buffing med mikrofiber lager riper.

Testet Flex'en direkte mot das6-pro på panseret på en Seat igår, og begge maskiner laget kjørespor med S3gold og gul Scholl pad på det panseret. På myk lakk blir det fort kjørespor uansett dersom en bruker en veldig grov kombo.

S30+ på passende pad tok alle holos, og når jeg så panseret i lav morgensol på jobben idag var det strøkent.

Etter det lille jeg har prøvd Scholl-maskinen har jeg ingen problemer med å anbefale begge to, med god samvittighet.

Jeg hadde jo satt på meg på venteliste på Scholl men siden leveringen drøyer, ble det kjøpt inn Flex igjen. Trives godt med den selv. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive