Gremlin

Bilstereo - "Audio System"

27 innlegg i emnet

Hei,

Er det noen som har vært borti dette settet til BMW? http://www.mamut.net/dynabel/spesial_bmw.jpg

Jeg skal oppgradere stereo i min BMW E91, men ønsker å holde utseende helt originalt og uten å bruke alt for mye penger. Noen som har hørt dette spille?

Har forøvrig en Pioneer DEH-P88rs2 som satt i min forige bil (BMW E46) til salgs/bytte.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei,

Er det noen som har vært borti dette settet til BMW? http://www.mamut.net/dynabel/spesial_bmw.jpg

Jeg skal oppgradere stereo i min BMW E91, men ønsker å holde utseende helt originalt og uten å bruke alt for mye penger. Noen som har hørt dette spille?

Har forøvrig en Pioneer DEH-P88rs2 som satt i min forige bil (BMW E46) til salgs/bytte.

Er helt sikkert ok. Men ville mye heller satset på Earthquake SVS8 under setene og et 4" komponentsett i dørene fremme. Kanskje koblet til en Blaupunk THA PNP forsterker.

Jeg er i ferd med å oppgradere i min E90, venter bare på et Focal 100KRS frontsett og adapterringer til 4" i fordørene fra Hawaii..

Endret av Blaa
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har en THA-555 liggende også. Jeg har standard stereo uten tweetere, så må få tak i nye deksler til a-stolpene også. Hvor bestiller du Focal`ene fra? Har hatt det i tidligere biler og vært fornøyd med det. Hvor dype er de?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøper Focalene gjennom norske importøren, iceaudio.no

100KRS bygger ikke med enn en 40mm :)

Et rimeligere alternativ til Focalene, som har fått god omtale blandt annet på E90post.com er DLS PS4. Dette settet får en for under 1000,- i Sverige.

Litt usikker på hvaslags bil du har, men bruk realoem.com for delefilm på din BMW.

Bare finn frem de siste 7 tegn/siffer i ditt chassisnummer.

Diskantdekslene finner du under: Audio, Navigation, Electronic Systems => Accessories and retrofittings => Retrofit kit HiFi System Alpine

Hos meg var det delenummer: 51337171201 og 51337171202.

Så må du huske på at de originale 6,5" under setene foran er koblet i paralell med høyttalerne i dørene. Så her må du lage en jumper...

DSCF0355-1.jpg

Da trenger du: 61136901731 kontakt (2) og pinner til kontaktene 61138364835 (8)

Kommer snart til å lage meg en tråd på bimmers.no når det gjelder dette, iom at det har lite å gjøre med detailing.

Endret av Blaa
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Godt godt :) Fint å se andre som pusser opp lyden i bilen. Selv gikk jeg for Alpine Retrofit kit. Høyttalerne er i grunn upåklagelig for min del, men subene under setene + forsterkeren har jeg utsatt. Det er også der flaskehalsen er i dag!

Earthquake subene har jeg hørt mye godt om, spesielt om man har en forsterker som kan mate den med ønsket mengde strøm. Den er kravstor skjønte jeg? Mener at det blir nevnt at Alpine forsterkeren ikke klarer å drive Earthqake subene. Tar jeg feil?

Men noen som har oppgradert subene med BMW OEM sine? Mest mulig plug & play for min del, og kunne tenkt meg å prøve "HiFi" subene kontra de jeg har nå!

Men som alt annet er det vel prioritering for min del, jeg ønsker meg et effekttrinn i husanlegget før mer penger blir brukt på bilen B)

@Blaa: gjerne del linken så fort du har den klar :) Setter veldig stor pris det på!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har x-ion200 i bilen(e90lci) og det ble veldig mye mer fylde i lyden og veldig mye bedre lyd.

Største problemet er at forsterkeren i business-annlegget ikke er stor nok. Så må klarer ikke å få høyttalerene til å yte det de burde gjøre, men alikevel synes jeg virkelig det var verdt investeringen.

Jeg brukte Oslo-bilstereo til monteringsjobben, og jeg skjønte at høyttalerene passer spot-on, uten å ha noe erfaring med det selv.

Endret av flobben
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tenker å bruke blaupunkt tha555 som jeg har liggende sammen med audio-system settet. En kanal til hver dør (55w rms) med plug n play kabelsett, så trekke egne kabler til bassene som jeg brokobler så det blir 2ohm. Da får de 250w rms. Trodde dette vil være en stor forbedring. I tilegg til at lydbildet vil bli anderledes med egne tweetere.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja veldig stor forskjell med og uten tweetere.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei,

Stig J her på forumet kan kanskje være være mannen til å svare på dette, han har jobbet i flere år hos bilradio spesialisten i Sandnes.

Å så kjører han BMW. :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blaa: Den brokoblingen din er vel bare nødvendig om man har egen forsterker og bryter koblingen til HU?

Altså, hvis man fortsetter med samme kabling/kobling som før og skal bare bytte sub så gjør man ikke den koblingen du viser til! Rett meg om feil!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blaa: Den brokoblingen din er vel bare nødvendig om man har egen forsterker og bryter koblingen til HU?

Altså, hvis man fortsetter med samme kabling/kobling som før og skal bare bytte sub så gjør man ikke den koblingen du viser til! Rett meg om feil!

Helt riktig. Dersom du vil fortsette å mate høyttalerne under setet med effekten fra hovedenheten, trenger du ikke å lage den jumperen.

Vil jo selvfølgelig anbefale å bruke egen forsterke på de dersom du bytter høyttalerne. Har med motstanden i kretsen å gjøre. 4 Ohm skal jo være flott :)

For i mitt tilfelle vil jo Focal frontsettet gå på to kanaler i 4 Ohm, bruker de originale høyttalerne i hattehylla på to kanaler også bruker jeg siste kanalen på forsterkeren på høyttalerne under setet. 2 stk Earthquake SWS8 hver på 2 Ohm koblet i serie så motstanden bli 4 Ohm her også..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vakkert :)

Jeg undersøker litt om Earthquake har noe for seg uten Alpine retrofit ampen og hvor stor forskjellen det er med ampen. Har min forsterker liggenes i esken klar for installering, men har ennå ikke somla meg til arbeidet. Noe jeg bør gjøre ;)

Så at prisen for 2 stk earthquake SWS ligger på 1400,-

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor får man earthquake bassene billigst? Er det noen som selger adapterringer så man får festet disse? Får man tak i adapterringer til focal frontsettet også?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

adapterringer er det bare å søke etter på ebay.

Blir overrasket om det ikke fins, for å si det slik.

-n

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er en adapterring template jeg tok ned for lenge siden. Ikke skaler PDFn når du printer, da blir målene feil.

speakertemplate21.pdf

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

haugejan på bimmers.no har adapterringer til SWS8, kjøpte mine av han. Han skulle ha 400,- for paret.

engenaudio tror jeg opererer med pris per stk for SWS8 bare så det er sagt, ville sett på ebay og brukt jetcarrier på de også fra USA.

Ser at du får de for ca. 750,- per stk på ebay... Tett oppunder halv pris altså.

adapterringer til frontsettet har jeg kjøpt av 808MGuy på e90post.com, kom på $64,- men så er de laget i aluminium skåret ut av en cnc-maskin..

Fant ikke bilder av de enda, og har ikke fått de enda, er i posten på vei fra Hawaii..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg mente 1400 paret. Men burde man gå for 6.5" eller 8" når man først handler? Begge passer har jeg forstått.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har funnet en amerikansk ebay shop som selger både focal 100klp og earthquake sws-8. Focal til 650$ og eartquake til 138$ pr stk. Frakt blir vel ca 60-80$. Blir jo vesentlig mye dyrere en audio-system til 3500kr..... I tilegg kommer adaptere og mer arbeid. Verdt det???

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det tør jeg ikke uttale meg om egentlig. Men det blir Focal og SWS8 i min E90.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive