Jon

Skoda Superb 2011

22 innlegg i emnet

Her kommer min første seriøse S&S.

Har lest meg opp her inne, og tok endelig mot til meg med å prøve meg på en bil. Det ble konebilen som ble prøvekaninen. Den er litt over 2 måneder gammel, og har gått rundt 3000 km. Det er derfor ikke store jobben som trengs, men den er ikke gjort noe med siden den var ny (bortsett fra vask), så den trengte sårt litt beskyttelse.

Før vask:

post-2722-0-78094000-1306690464_thumb.jp

post-2722-0-83259200-1306690465_thumb.jp

post-2722-0-98324400-1306690466_thumb.jp

Litt riper og vaskestriper her og der...

post-2722-0-96935300-1306690467_thumb.jp

post-2722-0-96470900-1306690468_thumb.jp

Riper under tanklokk da det ble tørket bort dieselsøl med papir på møkkete bil.....

post-2722-0-90088800-1306690469_thumb.jp

post-2722-0-81152800-1306690470_thumb.jp

post-2722-0-77204700-1306690471_thumb.jp

Startet showet med avfetting, nærmere bestemt Prickbort. Sprayet på hele bilen.

post-2722-0-66463800-1306690472_thumb.jp

post-2722-0-85620200-1306690473_thumb.jp

Så var det klart for skum. Her tok jeg en god dæsj av hver, og blandet i skumkanonen.

post-2722-0-84398100-1306690697_thumb.jp

Lot dette virke på bilen noen minutter

post-2722-0-65405100-1306690475_thumb.jp

post-2722-0-69806600-1306690476_thumb.jp

post-2722-0-70644100-1306690477_thumb.jp

post-2722-0-67877600-1306690478_thumb.jp

Spylte av med høyttrykksspyler

post-2722-0-79984500-1306690479_thumb.jp

Deretter fulgte Iron-X.

post-2722-0-73060400-1306690480_thumb.jp

Var i tvil om jeg skulle legge dette på bilen siden den er så godt som ny, og ikke kjørt på vinter med tanke på piggstøv osv...men er jammen glad jeg tok bryet når jeg så hva som skjedde :blink:

post-2722-0-68727000-1306690481_thumb.jp

post-2722-0-74653000-1306690482_thumb.jp

post-2722-0-64419600-1306690483_thumb.jp

post-2722-0-57956700-1306690484_thumb.jp

post-2722-0-54807000-1306690485_thumb.jp

Tok en ny runde med skum etter at Iron-X hadde virket noen minutter.

post-2722-0-64609200-1306690486_thumb.jp

post-2722-0-62595200-1306690487_thumb.jp

Etter ny avspyling var det klart for litt håndvask. To bøtter med grit guard, en med såpevann og en med rent skyllevann. Brukte en ullmitt fra Autobahn. Såpevalget falt på CG Citruswash Clear.

post-2722-0-62503500-1306690488_thumb.jp

Litt høyttrykk i bøtta for å få opp skummet litt. Vasket deretter hele bilen. Mitten gled fint, var muligens litt vel mye såpe, men det luktet jo godt om ikke annet :)

post-2722-0-79629100-1306690489_thumb.jp

Brukte MF i karmer og dører osv.

post-2722-0-11985300-1306690493_thumb.jp

post-2722-0-11081700-1306690492_thumb.jp

Så bar det inn i garasjen for tørk

post-2722-0-14287600-1306690494_thumb.jp

Kom plutselig på at jeg hadde glemt å claye, så derfor:

post-2722-0-72025200-1306690496_thumb.jp

Hadde varmt vann på flaske som jeg brukte som fluid. Fungerte utmerket. Dette ble resultatet etter å ha gått over hele bilen:

post-2722-0-53909800-1306690500_thumb.jp

Så var det tid for det som virkelig er spennende da, nemlig å forsøke å fjerne litt riper osv :unsure:

Først gikk jeg løs på denne. Uheldig ved innlasting i bagasjerommet.

post-2722-0-73029900-1306691857_thumb.jp

Vel, mannet meg opp, og utstyrte meg med dette: Das6-Pro, Meguiars Ultimate Compound, 3m blå og grønn pads, 3M kontrollspray og mikrofiberkluter.

post-2722-0-26103400-1306690502_thumb.jp

Startet med fineste, den blå puta. Ertestore mengder med UC.

post-2722-0-20629000-1306690503_thumb.jp

Kjørte over 2-3 pass på laveste hastighet for å fordele produktet. Økte deretter opp til 4 (av 6) og kjørte 4-5 pass med medium press.

Kontrollerte med kontrollspray

post-2722-0-06855500-1306690504_thumb.jp

Dette ble resultatet av det:

post-2722-0-92249100-1306690504_thumb.jp

Nå er jeg jo helt komplett nybegynner, og vet ikke hvor lang tid dette skal ta, hvor mye jeg kan ta, hvor mye press jeg kan legge på osv, men jeg ble litt utålmodig og gikk over til den grønne paden som skal ta mer.

post-2722-0-61889700-1306690506_thumb.jp

Og det gav resultater det gitt B)

post-2722-0-45686700-1306690507_thumb.jp

Ripene som var under tanklokket var kke dype så jeg regnet med at det skulle gå greit å få fjernet disse.

Kjørte med samme pad som på bakskjermen.

Før:

post-2722-0-35064300-1306690508_thumb.jp

Kontrollspray

post-2722-0-34957700-1306690509_thumb.jp

Tørket bort med MF

post-2722-0-23992500-1306690510_thumb.jp

Resultat: Borte! :lol:

post-2722-0-09996800-1306690511_thumb.jp

Med barn i baksetet så blir det gjerne noen spor her og der. Her er det riper etter noen som ikke løfter beina når de setter seg inn i bilen <_<

post-2722-0-01261800-1306690512_thumb.jp

Ripe på forskjermen som ingen vet hvor kommer fra

post-2722-0-97088000-1306690512_thumb.jp

Borte :D

post-2722-0-82714000-1306690513_thumb.jp

Frem med taperullen og begynne å maskere

post-2722-0-81284600-1306690514_thumb.jp

post-2722-0-86868300-1306690515_thumb.jp

Da var alle riper osv som jeg kunne se så godt som fjernet, og jeg startet da med å kjøre en rens på hele bilen. I og med jeg skulle bruke Swizzvax senere så valgte jeg å bruke Swizzvax Cleaner Fluid Pro fremfor Meguiars Ultimate Compound.

Vet ikke om det har noe å si, og hvilken av disse som er best, men jeg gjorde det nå hvertfall slik denne gangen.

Utstyret: DA Das6-Pro, ny blå 3M-pad, Swizzvax Cleaner Fluid Pro, 3M kontrollspray og mikrofiber til å buffe av med.

post-2722-0-84062100-1306690516_thumb.jp

Ertestore

post-2722-0-76343000-1306690517_thumb.jp

Hadde tenkt å prøve meg på noen 50/50 bilder, men jeg så ærlig talt ikke stor nok forskjell på panelene til at det var noen vits i å forsøke på å ta bilder av det en gang.

Kjørte produktet på med hastighet 1, så tok jeg 3-4 pass både horisontalt og vertikalt på hvert enkelt panel ,med 50 % overlapp. Buffet deretter av med mikrofiber. Tok ett panel av gangen, panseret delte jeg opp i 3. Sprayet lett over med kontrollspray og tørket av med MF.

post-2722-0-64449900-1306690518_thumb.jp

post-2722-0-51916500-1306690519_thumb.jp

Så ut i lyset for en rask inspeksjon. Så veldig bra ut om jeg må si det selv :P

post-2722-0-62471100-1306690520_thumb.jp

post-2722-0-77398100-1306690521_thumb.jp

Ripene under tanklokket er helt borte :D

post-2722-0-63245400-1306690522_thumb.jp

Tok en rask avspyling med kaldt vann, og deretter tørk før voks

post-2722-0-61468500-1306690523_thumb.jp

Og her er herligheten. Swizzvax Shield lagt på for hånd med sort SV aplikator. Buffet av med SV Mikrofiber Rød kant, og polert med SV Mikrofiber Blå kant.

post-2722-0-79238800-1306690524_thumb.jp

Forsøkte så godt jeg kunne å legge tynt. Klarte det til en viss grad, selv om ekspertene sikkert vil riste på hodet over sløsingen min :P

post-2722-0-58922200-1306690525_thumb.jp

post-2722-0-35672100-1306690526_thumb.jp

Dette er innholdet i krukka etter et lag på hele bilen:

post-2722-0-24705600-1306690527_thumb.jp

Eksospottene trengte en liten shine

post-2722-0-19001900-1306690528_thumb.jp

Det ble gjort med denne lille saken B)

post-2722-0-16193100-1306690529_thumb.jp

Polert med medfølgende blå SV polerklut. (ikke den på bildet!)

post-2722-0-18192000-1306690530_thumb.jp

Felgene fikk et lag med denne

post-2722-0-72307600-1306690696_thumb.jp

post-2722-0-68824500-1306690531_thumb.jp

Swizzvax Pneu på dekksider

post-2722-0-76625700-1306690532_thumb.jp

Skinnsetene fikk også sitt

post-2722-0-78890600-1306690534_thumb.jp

post-2722-0-66773900-1306690535_thumb.jp

Vinduer fikk Swizzvax Crystal noe som ga et godt resultat

post-2722-0-54669100-1306690536_thumb.jp

post-2722-0-41430400-1306690537_thumb.jp

Her kommer noen ferdigbilder

post-2722-0-43829600-1306690538_thumb.jp

post-2722-0-47173400-1306690539_thumb.jp

post-2722-0-46119000-1306690540_thumb.jp

Svært godt fornøyd med hva Swizzvax Metalpolish og et lag Shield gjorde med pottene :D

post-2722-0-42447200-1306690541_thumb.jp

post-2722-0-43224700-1306690542_thumb.jp

post-2722-0-28031000-1306690543_thumb.jp

post-2722-0-26727400-1306690544_thumb.jp

post-2722-0-09821900-1306690545_thumb.jp

post-2722-0-97405700-1306690545_thumb.jp

post-2722-0-93340700-1306690546_thumb.jp

post-2722-0-82278200-1306690547_thumb.jp

post-2722-0-67764500-1306690548_thumb.jp

Fikk bort ripene fra barneføttene også gitt ;) Er dog fortsatt riper i det metallskiltet, men det får bli senere når jeg har blitt litt tøffere og fått litt mer erfaring

post-2722-0-62237400-1306690549_thumb.jp

post-2722-0-51424900-1306690550_thumb.jp

post-2722-0-52330200-1306690551_thumb.jp

Ripa på bakskjermen er også borte (eller det er å lyve. Den er ikke borte, men du skal lete nøye for å se den. Jeg turde rett og slett ikke ta for mye siden jeg hverken har erfaring eller lakkmåler)

post-2722-0-48035800-1306690552_thumb.jp

post-2722-0-49151400-1306690553_thumb.jp

post-2722-0-37540900-1306690554_thumb.jp

post-2722-0-25915800-1306690555_thumb.jp

Bilen fikk kun et lag med Shield, da jeg dessverre ikke rakk mer. Etter 3 timers "herding" i sola fikk den en omgang med Swizzvax Quick Finish.

Det var det....min første S&S er historie :) Det tok meg 10 timer inkl. innvendig shine.

Jeg er som sagt nybegynner og tar mer enn gjerne imot tips og kommentarer. God fornøyelse

:)

post-2722-0-04361800-1306690491_thumb.jp

post-2722-0-76346400-1306690495_thumb.jp

post-2722-0-80575100-1306690505_thumb.jp

post-2722-0-78425200-1306690698_thumb.jp

29

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Moro! Ser for meg stor barnslig glede når ripene forsvinner :lol: Håper jeg snart får prøvd meg på noe lignende!

Moro! Ser for meg stor barnslig glede når ripene forsvinner :lol: Håper jeg snart får prøvd meg på noe lignende!

3

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg synes du fikk utrettet mye på tiden du brukte. Gode produkter og litt forsiktig fremferd gir flotte resultater. Lurt å ta det pent på den plastfangeren. Lakktykkelsemålere, de fleste her inne bruker, måler uansett ikke plast ;) Bilen ble som ny og trolig bedre enn da dere hentet den ut av butikken. +1 cred.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser meget bra ut Jon :D

Dette lover godt.

Er din CF Pro hvit (ref bilde) eller er det feil bilde som er kommet inn der med de 5 ertene på ?

Lakkdybde måler hadde nok desverre ikke hjulpet deg akkurat på bakfangeren siden den er av plast, men ellers på bilen er dette et uvurderlig hjelpemiddel når du driver korrigering.

Lykke til videre !

Cred er gitt :thumbup:

Endret av Ole Gunnar
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Syns dette ble veldig fint jeg også. Gøy å ta den første behandlingen av en ny Skoda ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nice!! Gode bilder og gode resultater :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Godt resultat!!!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lakkdybde måler hadde nok desverre ikke hjulpet deg akkurat på bakfangeren siden den er av plast, men ellers på bilen er dette et uvurderlig hjelpemiddel når du driver korrigering.

Er lakkdybdemåler lurt å bruke selv om man bruker da maskin med milde produkter som Ultimate Compound?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble jo helt superbt dette :D

Bare sånn til en annen gang, så er Swissvax med s, og ikke z ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra jobba :thumbup:

Hvordan var motorrommet på bilen, siden du ikke tok det ?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er lakkdybdemåler lurt å bruke selv om man bruker da maskin med milde produkter som Ultimate Compound?

Ikke like nødvendig med DA maskin som med rotererende og ikke noe "must" med DA, men den forteller en del likevel om tykkelse, evt om det er omlakkert og om det er plast eller metall under.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjempe bra resultat! :) Bra write-up! Hvor kjøpte du maskinen din, og hvor mye måtte du gi?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra skrevet, flott resultat! Cred :thumbup:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gøy å se at denne posten ikke ble flyttet til "du gjør det helt FEIL"-tråden :P

Moro! Ser for meg stor barnslig glede når ripene forsvinner :lol: Håper jeg snart får prøvd meg på noe lignende!

Moro! Ser for meg stor barnslig glede når ripene forsvinner :lol: Håper jeg snart får prøvd meg på noe lignende!

Ja, det var en veldig god følelse å se at selv jeg kunne få til å fjerne riper :D

Jeg synes du fikk utrettet mye på tiden du brukte. Gode produkter og litt forsiktig fremferd gir flotte resultater. Lurt å ta det pent på den plastfangeren. Lakktykkelsemålere, de fleste her inne bruker, måler uansett ikke plast ;) Bilen ble som ny og trolig bedre enn da dere hentet den ut av butikken. +1 cred.

Takk for det. :D At lakktykkelsesmålere ikke virket på plast visste jeg ikke, så takk for opplysning!

Kunne helt sikkert tatt mer, men det får bli senere. Det viktigste var at den ble så godt som usynlig.

Ser meget bra ut Jon :D

Dette lover godt.

Er din CF Pro hvit (ref bilde) eller er det feil bilde som er kommet inn der med de 5 ertene på ?

Lakkdybde måler hadde nok desverre ikke hjulpet deg akkurat på bakfangeren siden den er av plast, men ellers på bilen er dette et uvurderlig hjelpemiddel når du driver korrigering.

Lykke til videre !

Cred er gitt :thumbup:

Tusen takk!

Min CF Pro er ikke hvit, den er nok lilla som hos alle andre. Her er det nok blitzen på kamera som spiller oss et puss, for den ser unektelig hvit ut ja. Godt observert!

Syns dette ble veldig fint jeg også. Gøy å ta den første behandlingen av en ny Skoda ;)

Takker for det :)

Nice!! Gode bilder og gode resultater :)

Takk!

Godt resultat!!!

Takk!

Ble jo helt superbt dette :D

Bare sånn til en annen gang, så er Swissvax med s, og ikke z ;)

:P Beklager....selvfølgelig skrives det Swissvax. ;)

Takk for tilbakemelding!

Bra jobba :thumbup:

Hvordan var motorrommet på bilen, siden du ikke tok det ?

Takk for det!

Dette glemte jeg å skrive om, takk for påminnelsen!

Motorrommet var kun lett støvete, så der tok jeg å kjørte på med skumkanonen, lot det virke noen minutter før jeg spylte av med fin dusj fra hageslangen. Lot deretter motoren stå på tomgang en stund etterpå for å tørke litt. Tørket deretter med mikrofiber. Tok ikke bilder av skumleggingen dessverre. Her er før og etterbilde av motorrommet.

Før:

post-2722-0-81431900-1306737738_thumb.jp

Etter:

Det ser møkkete ut i forkant av motorrommet der, men det er slik plasten er. Dårlig jobb i støpingen tror jeg... :huh:

post-2722-0-88746200-1306737789_thumb.jp

Kjempe bra resultat! :) Bra write-up! Hvor kjøpte du maskinen din, og hvor mye måtte du gi?

Takk for det!

Kjøpte maskinen fra Autobahn bilpleie. Gav 1690,- minus VIP-rabatten tror jeg det var. Er fornøyd med den jeg.(nå har jeg ikke prøvd andre da ;) ) Det eneste er at den støyer litt, så en form for hørselsvern er å anbefale.

Autobahn Bilpleie

Bra skrevet, flott resultat! Cred :thumbup:

Takk skal du ha :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Henger meg på de andre, godt jobba!! Cred :thumbs:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott utført. Nydelig bil..

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette så kjempe bra ut, du kan trygt være stolt over både jobben og S&S :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott jobb på en fin bil! :D

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette ble jo helt knall! Godt å se du har kjøpt inn gode produkter for å pleie bilen din (fruens). Blankt og fint ble det også, skulle ønske jeg hadde en så ny bil! Cred avgitt!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott arbeid på en flott familietraver :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive