mandresen

Polere ny bil?

21 innlegg i emnet

Hei

Kjøper i løpet av sommeren en ny el-bil, Mitsubishi i-MiEV, sølvgrå.

Har lett litt etter emne men fant et par poster om det samme men uten svar, så jeg prøver meg på en post på dette.

Hva anbefaler dere å gjøre med bilen som er helt ny? Ingenting før høsten eller er det lurt å legge på en voks før en tar den i bruk? Eller full pakke med clay, rens, polish og voks?

Hvor bra er egentlig lakken på nye biler behandlet?

Martin

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tilstanden på nye biler varierer mye. Noen kan komme med en del swirls/defekter og vil trenge litt korreksjon for å bli perfekte, andre kommer nesten perfekte og trenger bare en ultrafin polish for å få opp maks glans og en voks/sealer. Beskyttelse bør du uansett legge på bilen. Da kan det lønne seg å avfette/claye en runde først da også nye biler ofte har kontaminasjon i lakken. Skal man claye bør man også uansett ta en lett polish runde etterpå for å fjerne evt clay marring.

Jeg vil nok anbefale å starte med en DA maskin og noe som meguiars ultimate compound eller kanskje bedre nye ultimate polish på en ny bil. Evt f.eks scholl S30.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen andre grunner til å behandle bilen med voks med en gang er:

- Myyye lettere å holde ren

- Voksen beskytter til en viss grad mot steinsprut

- Minsker forekomst av swirls

- Og det er en heeerlig følelse når der regner å bare stå å se på vannet som renner fint av og legger seg i perler.. :lol:

Pluss at lakken blir beskyttet mot alt som sliter på den.. :)

Endret av AcciDabbi
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Voks beskytter ikke mot swirls og i hvertfall ikke mot steinsprut. Et vokslag er så tynt at det er vanskelig å fatte. Ca en milliondel av en mm.

De eneste "lsp'ene" som kan gi noe som helst "beskyttelse" mot fysisk slitasje/berøring er det som blir omtalt som "coating" her inne og er mer en form for klarlakk enn sealere.

Endret av mighty82
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har nå hørt det i alle fall.. :huh:

Den ligger jo utpå lakken så man skulle jo tro den gav en viss form for beskyttelse. Jeg har jo aldrig nevt hvor mye, men litt.. :P

Men jeg skal ikke påstå det hvis det ikke stemmer.. :fun:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det hjelper mot swirls i den grad at møkk er lettere å fjerne før vask av bilen..

Steinsprang er det null som hjelper mot, annet en tykkere lakk..Stein i fart knuser jo ruter :)

Ville tatt full pakke her på ny bil, avfett, ironX, vask, clay, polering og så en sealer før vinter. Da er bilen blank og fin og du har en bil som det er lettere å holde pen ved hjelp av kun såpemiks + høytrykk i feks selvasken..

Moro med Miev også da, tittet på den her om dagen i Follo, definitivt en bil som kunne vært en ide mht mine 1 mil om dagen kjøringer..

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det har vell vært diskutert mye her inne, å bruke voks som puster de førte ukene på en ny bil eller etter lakkering.

Det er jo endel løse midler som vill ut av lakken, og noen sealere blir jo helt tette.

Så da er vell diskusjonen igang om hvilke produkter som puster best. :D

Endret av E46Johnny
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nye biler har ikke det problemet, de er lakkert for lenge siden og har ofte/alltid gått i mellom en herdeprosess under produksjonen uansett..

Lakkgassing er ofte mht biler som er hos lakker av eldre/skadede biler, der sier de alt fra 4 uker til 6 uker har jeg skjønt.. Lakkgassing krever noe som ikke tetter lakken, en sealer er tett, en voks er ikke tett på samme måte..

Så sealer eller voks på ny bil er null problem om det er snakk om fabrikk ny bil som ikke har blitt lakkert pga transportskader etc

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nye biler har ikke det problemet, de er lakkert for lenge siden og har ofte/alltid gått i mellom en herdeprosess under produksjonen uansett..

Lakkgassing er ofte mht biler som er hos lakker av eldre/skadede biler, der sier de alt fra 4 uker til 6 uker har jeg skjønt.. Lakkgassing krever noe som ikke tetter lakken, en sealer er tett, en voks er ikke tett på samme måte..

Så sealer eller voks på ny bil er null problem om det er snakk om fabrikk ny bil som ikke har blitt lakkert pga transportskader etc

Da er min kunnskap blitt oppdatert, Takker Truls. :D

Dette har også vært en diskusjon blant noen av mine venner som nettopp har kjøpt helt ny bil, og jeg har alltid anbefalt en voks som LSP de første ukene.

Det skall sies at de aktuelle bilen var spesielt bestilt, og hadde kort tid fra produksjon på fabrikken til levering kunde, altså de hadde ikke stått lenger tid på fabrikk eller importør lager før levering til slutt kunde..

Better safe then sorry er nå min filosofi.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Aldri feil med voks på lakken uansett :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for mange gode svar og oppklaring.

Når jeg får bilen i løpet av sommeren blir det full behandling når jeg får den, da skal ihvertfall utgangspunktet være bra:-)

Martin

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg lurer også på hvilke steg jeg må ta for å få kona sin nye Skoda ut på veien. Den står i utstilling nå, og har trolig noe spray-on voks på seg. Har også vært kjørt 1mil på trolig litt saltete veier for noen uker siden.

Jeg har nettopp kjøpt Meguire´s DA-system, men har lest at D301 ikke har maks holdebarhet - ikke så rart siden den også polerer opp. Er D300 også unødvendig tøff som første behandling på en helt ny bil?

Jeg har nettopp kjøpt 845 jeg gjerne vil bruke som LSP.

Spørsmålet blir da kanskje hva jeg skal bruke først for å fjerne gammel voks og litt div grums..

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg lurer også på hvilke steg jeg må ta for å få kona sin nye Skoda ut på veien. Den står i utstilling nå, og har trolig noe spray-on voks på seg. Har også vært kjørt 1mil på trolig litt saltete veier for noen uker siden.

Jeg har nettopp kjøpt Meguire´s DA-system, men har lest at D301 ikke har maks holdebarhet - ikke så rart siden den også polerer opp. Er D300 også unødvendig tøff som første behandling på en helt ny bil?

Jeg har nettopp kjøpt 845 jeg gjerne vil bruke som LSP.

Spørsmålet blir da kanskje hva jeg skal bruke først for å fjerne gammel voks og litt div grums..

Du vet sjelden før du har prøvd på akkurat den bilen, med akkurat det utstyret, akkurat den personen bak maskinen og akkurat de produktene.

Begynne alltid med mildeste kombinasjon polish og pute. Hvis det gir ønsket resultat, fortsett slik. Hvis det ikke gir ønsket resultatet etter enda en runde til, kan du vurdere å gå grovere.

Legger du 845 til slutt får du fin beskyttelse.

En god regel ved jobbing med bilpleie, er å handle etter hvordan bilen responderer på behandlingen. ;)

Lykke til!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for raskt svar.

Fyren fra MG sa Skoda var fine å jobbe med.

Et tips til produkt jeg renser med før påføring av 845? Helst mulig å få tak i butikk siden jeg skal gjøre jobben trolig 3. juledag

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for raskt svar.

Fyren fra MG sa Skoda var fine å jobbe med.

Et tips til produkt jeg renser med før påføring av 845? Helst mulig å få tak i butikk siden jeg skal gjøre jobben trolig 3. juledag

Du trenger ikke noe å rense med etter at du har polert ferdig. 845 er petroliumsbasert og har en viss renseeffekt i seg selv. Som rens/ wipedown kan du svinge innom Biltema og kjøpe kondensfjerner/2-propanol/isopropanol (kjært barn har mange navn) som du blander 50/50 med batterivann. Du kan blande litt svakere enn 50/50 også, med godt resultat. Det fjerner polisholjer, og viser mer nøyaktig hvor mye riper som er igjen etter maskinkjøring. Men som sagt trengs ikke slik rens etter finpolering, før voks.

Tysk lakk, inkludert Skoda, er ofte av det hardere slaget og fin å jobbe med :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil anbefale Blårens fremfor Biltema sin kondensfjerner. Begge gjør jobben, men Blårens er helt klart bedre. Fåes hos bla. Fargerike og Jernia. Mulig at beggvareforettninger også har Blårens.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som småbarnsfar vil jeg helst bruke minst mulig tid - må jeg kjøre wipedown for å få 854 til å sitte?

Kan jeg kjøre 845 rett på ny lakk som kanskje har litt dårlig voks på seg? Bryr meg ikke om det er noen småstriper fra utstillingen - vil bare ha bead så lenge som mulig :-)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som småbarnsfar vil jeg helst bruke minst mulig tid - må jeg kjøre wipedown for å få 854 til å sitte?

Kan jeg kjøre 845 rett på ny lakk som kanskje har litt dårlig voks på seg? Bryr meg ikke om det er noen småstriper fra utstillingen - vil bare ha bead så lenge som mulig :-)

Du må ikke ta wipedown før du legger voks, men det er greit å kontrollere resultatet med WD underveis slik at du vet hvordan det faktiske resultatet ser ut.

Når jeg kun trenger ny LSP så vasker jeg bilen (full pakke med PB, IX, håndvask, osv) også legger jeg et lag med voks. Har du tid og lyst så er det bare positivt om du også clayer bilen og kjører over med en mild kombo før voks.

Legger du sealer, så er det anbefalt med wipedow først da en sealer trenger helt ren flate (uten oljer) for å få opptimal heft.

Endret av Øyvind G
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du trenger ikke noe å rense med etter at du har polert ferdig. 845 er petroliumsbasert og har en viss renseeffekt i seg selv.... ... som sagt trengs ikke slik rens etter finpolering, før voks.

Som småbarnsfar vil jeg helst bruke minst mulig tid - må jeg kjøre wipedown for å få 854 til å sitte?

Kan jeg kjøre 845 rett på ny lakk som kanskje har litt dårlig voks på seg?

Som sagt, er svaret nei. ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Topp, da må jeg ikke kjøre wipedown etter polering og før 845. Men...kunne jeg kjøre 845 rett på avfettet og clayet nybil?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive