dansken

2011 Cross Polo

I helgen som var hadde jeg avtalt med en god kompis, at nye bilen hans skulle få litt velfortjent pleie ;)

Det er en 2011 Cross Polo som har levd sitt første halve år i Tyskland. I rette lys og på litt avstand så bilen strøken ut.. Men i Tyskland er man tydeligvis glad i maskinvask MED børster, og ved nærmere inspeksjon var det swirls på hele bilen..

Planen var kun å ta den utvendig denne gang, så hverken motor eller interiør ble gjort noe med.

På fredag fikk jeg flekklakk fra Ødegård Lakk i posten (veldig raskt levert, da jeg bestilte og betalte 3 forskjellige på onsdag :thumbup: ) for eier hadde meldt fra om et par steinsprut på panseret. Og med hvit grunning på sort metallic bil, synes steinsprut dessverre veldig godt..

Div0001Large.jpg

Div0002Large.jpg

Så en kjapp inspeksjon før vask

Div0003Large.jpg

Div0004Large.jpg

Div0005Large.jpg

Div0006Large.jpg

Eier har vært veldig flink med renhold, og bilen blir ikke mye brukt heller, så her var det ikke mye som skulle løses opp. Felgene tok vi grundig for en måneds tid siden, så heller ikke her var det mye å bryne seg på. De fikk en runde med P21s og dekk fikk Surfex HD 1:10. Mens det sto og virket, fikk alle paneler under vinduene Iron-X på tørr bil, som fikk lov å stå 3-4 minutter, før hele bilen fikk en runde med Surfex HD 1:10.

Div0008Large.jpg

Div0009Large.jpg

Div0010Large.jpg

Div0012Large.jpg

Div0013Large.jpg

Div0014Large.jpg

Deretter ble disse 3 kompissene blandet i en 0,5 l flaske

Div0011Large.jpg

Og bilen ble forsøkt skumlagt. Den innebygde ”skumfunksjon” i Kärcheren er ikke noe å skryte av, men blandingen var likevel svært effektiv

Div0015Large.jpg

Div0016Large.jpg

Etter dette fikk hjulene en kjapp runde med diverse børster, bilen ble spylt ren og deretter vasket med to bøtter og den nye svampen fra gruppekjøpet til Scandicshine. I bøtten brukte jeg Bilt-Hamber Auto Wash, som jeg prøvde for første gang (må jo få prøvd noen av alle såpene jeg har) og gjerne bruker igjen! Fin lukt og bra glid, samtidig som bilen ble helt ren. Så ble bilen tørket med blått tørkehåndkle jeg har kjøpt hos P&R før den ble kjørt i garasjen for inspeksjon. Ser jo ferdig ut på avstand

Div0017Large.jpg

Div0018Large.jpg

Men noen dype riper samt swirls dukket opp i riktig lys

Div0019Large.jpg

Div0020Large.jpg

Div0021Large.jpg

Div0022Large.jpg

Div0023Large.jpg

Div0024Large.jpg

Div0025Large.jpg

Div0026Large.jpg

Div0027Large.jpg

Div0028Large.jpg

Div0029Large.jpg

Etter dette ble 4-5 steinsprut fyllt med flekklakk påført med tannpirker. Dessverre var ikke temperaturen så bra denne helgen, og lakken rakk ikke å herde nok til å tåle våtslip, så jeg stikker innom min kompis på et senere tidspunkt og fikser dem ;)

Nå hadde klokken blitt såpass mye at det var like greit å gi seg for kvelden.

Lørdag startet med en tur til Torshov der jeg kjøpte 2x500w lampe på stativ samt batterier til min Brinkmann samt en tube Autosol. Da var det tilbake i garasjen for å maskere

Div0030Large.jpg

Og så teste ut kombo. Prøvde først Makita roterende med gode gamle S17 på oransje Scholl, men måtte over veldig mange pass for å oppnå brukbart resultat. Så da fant jeg frem S3 Gold på gul Scholl, og da ble det fart i sakene B) Sprer på laveste hastighet, så opp i 13-1500 o/m 3-4 pass og rett av. Ble litt hologrammer, men ikke noe som blå Scholl og S30+ på DAS6-Pro ikke klarte å bli kvitt.

Div0031Large.jpg

Div0032Large.jpg

Div0033Large.jpg

Div0034Large.jpg

Div0035Large.jpg

Div0036Large.jpg

Div0037Large.jpg

Div0038Large.jpg

Div0039Large.jpg

Jeg synes det var vanskelig å finne rette innstilling på kamera til å få tatt 50/50 bilder, så dere får leve med før og etter bildene. Med begge maskinene for hånden synes jeg det var veldig greit å ta panel for panel, og gjøre meg ferdig og brukte den fremgangsmåten på hele bilen. Her litt flere bilder underveis

Div0040Large.jpg

Div0041Large.jpg

Div0042Large.jpg

Div0043Large.jpg

Div0044Large.jpg

Div0045Large.jpg

Div0046Large.jpg

Div0047Large.jpg

Div0048Large.jpg

Div0049Large.jpg

Div0050Large.jpg

Div0051Large.jpg

Og så var det b-stolpen da.. Et ”før”-bilde fra tidligere i tråden, 2 bilder underveis og resultatet

Div0029Large.jpg

Div0052Large.jpg

Div0053Large.jpg

Div0054Large.jpg

Skjerm, tak og panser før bilen ble snudd og fikk samme behandling på passasjersiden

Div0055Large.jpg

Div0056Large.jpg

Div0057Large.jpg

Div0059Large.jpg

Div0060Large.jpg

Bakfanger hadde både swirls og dype riper, mens på bakluken var det kun swirls å bryne seg på

Div0061Large.jpg

Div0062Large.jpg

Div0064Large.jpg

Div0065Large.jpg

Div0066Large.jpg

Div0067Large.jpg

Nå bilen hadde blitt snudd, så jeg fikk plass til å jobbe på passasjersiden måtte jeg ta bilde av ferdig panser, mens det fortsatt var litt dagslys. Og så fikk jeg ferdig høyre side av bilen også

Div0068Large.jpg

Div0069Large.jpg

Div0070Large.jpg

Div0071Large.jpg

Så sluttet jeg av med en runde på bakluke og bakfanger. Klarte ikke bli kvitt den dypeste ripen midt på bakfanger over skiltet, men fikk iallfall dempet den en hel del

Div0072Large.jpg

Div0073Large.jpg

Div0074Large.jpg

Div0075Large.jpg

Div0076Large.jpg

Div0077Large.jpg

Div0078Large.jpg

Div0079Large.jpg

Div0080Large.jpg

Div0081Large.jpg

Div0082Large.jpg

Div0083Large.jpg

Div0084Large.jpg

Div0085Large.jpg

Nå var jeg ferdig med polering, og lørdagen gikk mot slutten. Eier hadde plukket av maskeringstapetterhvert som jeg ble ferdig med hvert panel. Jeg hadde egentlig tenkt å vaske polishrester og poleringsstøv av bilen, men det var såpass sent på kvelden, at jeg ikke ville plage naboene mer. Jeg hadde tross alt bråket med maskinene mine i 9 timer i strekk..

Søndag var jeg ikke noe heldigere med været, men det regnet i det minste ikke (til å begynne med iallfall...). Bilen ble kjørt ut og jeg startet med 3M kontroll spray i alle kriker og kroker, og når den hadde fått virke ble Surfex HD lagt på hele bilen, mens jeg gjorde klar bøtte med Bilt-Hamber Auto Wash, samt 0,5l flasken med de tre kompissene (Autobrite Magifoam, OPW og Maxi Suds 2). Ettersom jeg visste at høyttrykkspyleren ikke leverte bra med skum, spylte jeg en side av bilen av gangen, og gikk over alle kriker og kroker med Swissvax Detail kost. Fortsatte slik rundt hele bilen før bilen ble spylt ren ovenifra og ned. Deretter var det bøtte og tidligere nevnte svamp fra SS (den er fysisk noe mindre enn svampen fra Zymöl men virker ellers forholdsvis lik). Idet jeg var ferdig med å spyle av de siste såperestene kjente jeg at det begynte å komme regndråper. Så bilen ble kjørt inn i garasjen og tørket. Kvelden innen hadde eier bestemt at lakken skulle forsegles med Swissvax Shield, og mens jeg la på voks, la han CG Wet Mirror Finish på alle vinduer. Temperaturen var rundt 12 grader og regnet ga forholdsvis høy luftfuktighet, så voksen lå på 15-20 minutter før den var klar til å bli buffet av. I mellomtiden hadde alle hjulhus fått CG Bare Bones, og dekkene fikk Swissvax Pneu fordelt med dertil hørende kost fra Swissvax. Overskydende produkt ble tørket av med en mikrofiberklut. Mens jeg buffet voksen tok eier vinduene innvendig med 3M Glassrens. Eksosstussen fikk en runde med Autosol og pga regnet ble bilen ikke kjørt ut for å ta ferdigbilder. Så har kun disse fra garasjen

Div0087Large.jpg

Div0088Large.jpg

Div0089Large.jpg

Div0091Large.jpg

Div0092Large.jpg

Div0093Large.jpg

Div0094Large.jpg

Div0095Large.jpg

Div0096Large.jpg

Div0097Large.jpg

Div0098Large.jpg

Div0099Large.jpg

Div0100Large.jpg

Div0101Large.jpg

Totalt tidsforbruk med begges innsats ca. 18 timer.

Takk for titten 

Endret av dansken
20

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig god jobb, og detaljert beskrevet! Hvordan var det å jobbe med B-stolpene? Er det en slags pianolakk? Har samme på en CandyWhite Golf 2010 jeg skal ta, og trenger litt tips. :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Smooth jobb....

Blank som fy denne her :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Meget bra :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig bra jobb Mikael :)

Blank som fy nå og eier kan nyte "nybil" følelsen igjen.

Cred selvfølgelig :thumbup:

Endret av Ole Gunnar
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig god jobb, og detaljert beskrevet! Hvordan var det å jobbe med B-stolpene? Er det en slags pianolakk? Har samme på en CandyWhite Golf 2010 jeg skal ta, og trenger litt tips. :)

Som du ser på b-stolpen fikk jeg ikke maskert hele gummilisten, så klarte å brenne den litt :unsure: Så første tips er å maskere hele gummilisten :thumbup: Jeg gikk på med liten gul pute og S3 Gold på roterende, og måtte ta 3-4 pass før de verste ripene var borte. Deretter var det liten grønn pute med S30+ på DA-maskin, og da ble det pent igjen :)

Endret av dansken
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Div0056Large.jpg

Dette var bra 50/50 bilde. Men hvorfor har poloen utvendige hengsler på bakluka... :P

Meget blank og fin... Cred servert. :thumbup:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott jobb :)

Vel verdig "kvalitetstempel" på bakluka :thumbup:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

pent resultat og bra beskrevet :thumbup:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blei helt strøken denne! Cred fortjent...

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blankt, pent resultat og informativ write up. Regner med pianolakk-plasten også fikk smake DA-maskin til slutt. +1 cred

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive