Dalaræcing

Trenger noen tips til vaskeripe fjerning og voks:)

Hei, jeg har vært medlem her en stund, men har aldri tenkt tanken på en skikkelig blank bil, helt til jeg tok meg en tur på Swissvax på lillehammer i dag:)

Da ble jeg nesten 2000kr fattigere. Jeg kjøpte : Swissvax Cleaner Fluid Professional og Swissvax Shield carnauba car wax + en påføring pad.

Jeg fikk noen tips av Kim der, men siden jeg har gullfisk hukommelse så husker jeg det til jeg var ute av døra.

Bilen er en Volvo s60 2002mod, svart blank, men full av vaskeriper. Jeg tok en skikkelig vask i sta med avfetting og skum og svamp med mikrofiber trekk:) Og skal bare skylle den i morgen før jeg begynner.

Men spm er:

Hva er framgangsmåten på Cleaner fluid? jeg fikk tak i en pad pakke på Torshov bil med mange typer hardhet, hvilken skal brukes? medium, hard, soft?

hvilken fart skal maskinen ha, (har foreløpig bare en Ett hodet roteringsmaskin, 150mm og 180mm, 900rpm til 3800rpm, 900Watt.?

Skal den tørkes av etter jobb eller skal den bare tørke til wax skal på? små paneler i en gang eller store, hvor lenge skal den tørke?

Det med Wax`en har jeg skjønt den skal på i tynne strøk, og tørkes av etter 20min med microfiberklut og repetere samme måte en gang til også skal den herdes i sola i 2-3 timer.

Kom gjerne med svar:)

Mvh Robin

Endret av Dalaræcing
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Cleaner Fluid Pro aka CFP kan du bruke sammen med en medium eller bløt pad, den skal bare jobbes klar på panelet og så fjernes igjen. Bruker ofte å legge den på med 1000 - 1400 rpm her, den er kjapp og fin å jobbe med. Del opp feks panser i 4 (om du ikke kjører Range Rover eller BMW X5, da deler du panseret i 6) Ta utgangspunktet i det og samme str "panel" rund på hele bilen. Dør deles ofte i 2 eller 3

CFP er lett å fjerne, du kjører bort det meste av den når du polerer, det lille som er igjen etter maskin jobben tar du å fjerner med en gang. Hus å bruke lite produkt her også, mye blir bare klin...

CFP fjerner små swirls og lite riper, men den gir lakken et bra løft før voksen skal på..

Det kommer litt ann på lakken din, men har du en normal til hard lakk så blir det ikke noe tull med roterende, har du derimot sort toyota eller generell japansk bør du bruke en wipedown på de to første panelene du bruker maskinen + CFP på for å forsikre deg om at du ikke får hologrammer/kjørespor. Det skal litt til å få det med CFP, men det er fint å være helt sikker. Dette gjelder spessielt om du bruker medium poleringspad.

Kjenner ikke til de padsene Torshov selger, så kan ikke si noe om hvor hard feks medium er, men noen andre her vet det sikkert..

edit: ser du skriver sort blank s60. Kjenner ikke til lakken på den bilen, sort volvo jeg har tatt her har vært hard, men den er metalik

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan fjerner CFP swirls og mindre mikroriper? Inneholder den små mengder slipemidler?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja litt er det i den. men den er klasifisert som en finishing polish, så er det mye merker i lakken så kan det være en ide med noe som korrigerer mer en CFP..

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar, men skal det overflødige CFP fjernes med mickrofiberklut? Hva slags oppskrift er det på å fjerne vaskeriper og sånn da? produkter og padser?

og ikke minst, hva er wipedown? hehe er litt blank her:)

Ja er svart volvo farge, husker ikke kode, men er vanlig svart blank, (skulle ha vært blank:))

Endret av Dalaræcing
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Overflødig CFP fjerner du med mirofiber etter at du har polert panelet ferdig, så går du vidre til neste panel og gjør det sammen der.

- Polish på pad, ca 4 erte str

- så starter du på 900 rpm en runde over panelet for å spre produktet utover

- så kan du gå opp litt på maskinen (2-3 alt etter som hvilken maskin du har) og jobbe over panelet med litt press på de 2 første rundene, da jobber du både vertikalt og horisontalt i 50% overlapp av forrige poleringsbane. så slipper du opp presset på den neste 2 passene, også horisontal gange og vertikla gange denne gangen.

- løfte vekk maskinen og så tørke over med mikrofiber. Sjekke med lampe og se om du har mye riper igjen, om ja, så samme prosess igjen (til det blir så bra du kan få det)

Wipedown er en fettløsende prosess for å fjerne rester av oljer fra polishen som kan skjule riper etc. Wipedown kommer i flere typer, IPA er en (isapropanol + destilert vann) Scholl CF02, 3M kontrollspray... noen bruker også glassrens til den jobben. sistnevnte har jeg ikke brukt voldsomt her, det funker, men holder meg til dedikerte produkter selv.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen hjertelig takk:)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive