Skramstad

Bruke engangsmaske?

Hei.

Ganske enkelt spørsmål som emnet sier. Bruker mange av dere engangsmasker når dere polerer eller bruker andre produkter?

Takk takk, og go´ helg ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bruker sånn 3M-maske når jeg korrigerer med 3M fast cut, den støver mye og lukter løsemiddel, vet ikke hvor sunt det er..

På mildere polisher som ikke støver no særlig kjører jeg uten.

Jeg er ikke ekspert på engangsmasker men mener det var snakk om at det var dårlig stemning å bruke, ihvertfall med avfetting og slik siden den samler opp stoffene i filten uten at den klarer å filtrere det, da får man jevn dose med avfetting o.l så lenge man bruker maska.

Engangsmasker, kun for støv, tørt støv, sagflis etc.. ?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja tenkte akkurat på de 3M engangsmaskene. Har lest at mange nevner støvet fra korrigering så da må jeg spørre ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bruker den blå 3M maska med utskiftbare filter hvis jeg skal bruke mye sterk avfetting inne eller i tette rom.

Engangsmasker hvis det er dårlig utlufting e.l. med FCP, Power Gloss osv.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Selv er jeg ikke superdreven, og ikke alt for mye erfaring. Har en pakke engangshansker sammen med div produkter og bruker de når jeg husker de :P husker tre eldre karer som hadde foredrag på skolen, alle var løsemiddelskadet... Våkne hver dag fyllesyk, bruke en time på å komme igang med dagen, dårlig hukommelse var noen av bi-virkningene.

HMS er viktig på flere plan, tror ikke det skader med litt fokus på den biten :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har en del erfaring med bruk av verneutstyr som vernemasker. Det første som mange tror er at vanlige engangs masker og lignende beskytter dem mot det meste, for å si det som det er så beskytter de mot småfugl og pukkstein som en så fint sa på ett foredrag jeg var på. Skal du beskyttes mot løsemidler eller gasser så trenger du en maske med gass filter. Det er flere forskjellige typer av de filtrene alt ettersom hva du skal beskyttes mot.

Samme som støvfilter blir klassifisert som: P1, P2 og P3 hvor P3 er den høyeste graden av beskyttelse, alt ettersom hvilke støvtyper man kan komme i kontakt med. En annen ting er at forskjellige filtere har begrenset levetid, spesielt de som beskytter mot gasser, det er som oftest ett aktivt kullfilter i disse som blir aktivert når det kommer i kontakt med luft som tilsier at de kun beskytter i X antall timer/døgn og koster som oftest littegrann ;)

Uansett skal du ha kvalitets vernemasker som iallefall jeg var kjempe fornøyd med så sjekk ut halvmaskene til Sundström, vanvittig gode å en av de beste på filterkvalitet.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for utfyllende svar Mats :)

Men er de engangsmaskene så dårlig i forhold begynner jeg å lure på litt.

Tidligere har jeg brukt denne 3M maska. Den fungerte hvertfall fint.

3M4255-2-0.jpg

Men da tenker du på disse maskene Mats? En av de skal gjøre jobben? :)

post-905-0-00299000-1305905521_thumb.png

Edit: De selges hos norbond.no fra kr 435,- oppover fant jeg ut i farta!

Endret av Skramstad
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ettersom jeg vet så er det meste (alle?) av de tradisjonelle engangsmaskene kvalifisert som P1, altså dårligst beskyttelse. Utenom å gå for dypt inn i det så er de helt ok mot "grove" støvtyper. Altså ikke aerosoler å lignende.

Sundtström SR100 er iallefall en kjempe god maske å du har mange forskjellige filtertyper å velge i. 3M masker har jeg ikke så stor erfaring med, så jeg vil ikke uttale meg så mye om dem, men jeg tviler på at de er av dårlig kvalitet. Det jeg vet er at P3 filtrene til Sundström ligger langt over hva P3 filtrene til 3M gjør når det gjelder beskyttelse ;)

Men så må du jo se på hva du skal bruke det til, er ikke sikkert du trenger P3 ABEK filter bare for å ta ett eksempel, er jo ingen grunn til å overdrive helt eller :)

Jeg tror iallefall en av de Sundström maskene gjør jobben kjempebra, bare du velger riktig filtertype for jobben. Det er det som utgjør forskjellen ;)

Edit:

Hvis du har den halvmasken ifra 3M fra før av så tror ikke jeg ville investert i noe nytt, finn heller riktig filtertype til den masken så er du nok ganske safe.

Endret av Mats
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp! Takk for tipset. Har ingen maske per i dag, men så at de hadde et pakketilbud for både maske og oppbevaringsboks for 650 ish kroner.

Men vi får se utover sommeren om det blir aktuelt. Så langt har det gått fint :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive