Osien

SS - BMW 523iA - 1999-modell

Show & Shine BMW 523iA – 1999-modell

post-917-0-38682700-1305738000_thumb.jpg

Familiens nyanskaffelse er på plass, og lillebror er stolt eier.Siden bilen var 12 år gammel, var det på høy tid med en skikkelig overhaling av lakken på denne bilen. Som overskriften sier, er det snakk om en 99-modell BMW 523iA, som har gått ca 180 000 km.

Bilen var generelt tørr i lakken, og bar preg av mangelfullt vedlikehold over flere år. Bilen er i utgangspunktet svart, men vi var usikker på om bilen egentlig var svart eller om den var gråbrun. VI fikk tatt en grovrengjøring, med avfetting, skum, bøttevask og clay ca to uker før jobben her ble gjort. Helgen som var, ble følgende gjort: Vask, inspeksjon, lakkbehandling.

Utstyrsliste:

Kärcher HT

Prickbort

Foamcannon

Bøtte m/gritguard

Swisswax washpudel

Meg's Vaskehanske

CG Maxi suds II

Scholl s03+

Scholl s40

Lake Country pads (oransje, hvit, blå, cyan)

Uber Grønn og blå

Flex DA

Chemical guys 5050 voks

Diverse mikrofiber

Ukjent silikonspray (eksperiment på felg)

Fremgangsmåte:

Bilen ble dynket i prickbort som fikk stå og leke med skitten i 5-6 minutter, før bilen ble grundig spylt. Deretter ble Maxi suds II blandet i foamcannon, ca 2 cm såpe og resten lunket vann, kanonen ble ladet, og dagens ( og helgens) høydepunkt var nært forestående.

Etter lek med kanonen ble bøtte og mitt funnet frem, og bilen fikk en omhyggelig vask. Det viste seg i etterkant at grovvasken som ble tatt i forkant hadde gjort susen, og clay var nærmest overflødig (utrolig nok).

Underveis i vaskingen:

post-917-0-75719700-1305737848_thumb.jpg

Skummet fikk godgjøre seg i ca 5 minutter, slik at møkk og diverse partikler løsnet godt og gjorde alt klart for bøttevask etterpå.

Et lite actionshot av avspyling:

post-917-0-83391700-1305737855_thumb.jpg

Bilen ble tørket med CG miracle dryer og kjørt inn i garasjen for inspeksjon. Vel inne i garasjen, fikk jeg bekreftet mistanken jeg hadde om at lakken kunne være i relativt dårlig stand, men trodde ikke mine egne øyne da dette synet møtte meg:

post-917-0-90085900-1305737862_thumb.jpg

post-917-0-15213700-1305737872_thumb.jpg

post-917-0-26287600-1305737878_thumb.jpg

post-917-0-91853000-1305737882_thumb.jpg

Jeg skjønte fort at det ikke var vits å gå på med lette fingre på denne bilen, spesielt ikke slik lakken så ut på enkelte paneler. Valgte s03+ som våpen og gikk i krigen med godt mot. Det var mye swirls og en del dype, tøffe RDS. Disse skapte litt problemer underveis, og jeg måtte kjøre 2 runder med s03+ på flere paneler for å få de i tilfredsstillende stand.

post-917-0-62037900-1305737842_thumb.jpg

Før:

post-917-0-15213700-1305737872_thumb.jpg

Etter:

post-917-0-91570700-1305737888_thumb.jpg

Etter en runde med s03+:

post-917-0-67608700-1305737891_thumb.jpg

post-917-0-06522000-1305737899_thumb.jpg

To runder:

post-917-0-35954700-1305737894_thumb.jpg

Ser grei forskjell nå, men det var definitivt behov for to runder med s03+.

Diverse før-bilder:

post-917-0-90085900-1305737862_thumb.jpg

post-917-0-15213700-1305737872_thumb.jpg

post-917-0-26287600-1305737878_thumb.jpg

post-917-0-99864100-1305738133_thumb.jpg

Diverse etter (ikke s40):

post-917-0-80069300-1305737928_thumb.jpg

Mens lakkjobben gikk sin gang, fant vi ut at vi skulle prøve en silikonspray for å se hvordan den fremmet glansen i krom-kantene på felgen:

Ett forsøk på 50/50:

post-917-0-39127300-1305737902_thumb.jpg

Etter to runder med s03+ hadde bilen en del hologrammer, og for å fjerne disse falt valget raskt på s40 og en fin poleringspute. Da ble det seende slik ut:

Work in progress - s40 gjør underverker:

post-917-0-74105000-1305737940_thumb.jpg

Resultater etter s40:

post-917-0-90875500-1305737934_thumb.jpg

post-917-0-62453600-1305737949_thumb.jpg

post-917-0-99839500-1305737956_thumb.jpg

Føler at s40 gjorde susen, og bilen får jo en sinnsyk glans av s40(nærmest uansett hvordan det har sett ut før).

Etter mange timers arbeid var det nå endelig duket for kosejobben!! Pga litt hastverk i startfasen, var eneste voksen som kom med i bilen CG 5050, en voks jeg tidligere har vært veldig fornøyd med, både hva angår glans, dybde og holdbarhet. Voksen ble lagt på med Scandicshine påføringspad, og fikk kose seg på lakken i 10-15 minutter før den ble buffet av. Solen var selvsagt borte når bilen var ferdig, men her følger noen ferdigbilder i og utenfor garasjen.

post-917-0-46323100-1305737967_thumb.jpg

post-917-0-35458500-1305737975_thumb.jpg

post-917-0-66657700-1305737981_thumb.jpg

post-917-0-03861500-1305737989_thumb.jpg

post-917-0-38682700-1305738000_thumb.jpg

post-917-0-43442300-1305738139_thumb.jpg

Takk for titten! J

post-917-0-51504700-1305737917_thumb.jpg

post-917-0-96825100-1305737922_thumb.jpg

post-917-0-13002800-1305737944_thumb.jpg

21

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det får man si var en real forskjelll....

Cred for dette ass,!!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble en meget bra forbedring dette. savnet noen skikkelige 50/50 bilder, ettersom denne hadde et greit potensiale for det, men cred levert.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stor forbedring dette.E39 har meget fin lakk og jobbe med.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enormt resultat. Grønn knapp trykket! :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Resultatet ble veldig pent. Cred for bra utført jobb!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pent. Den fortjente cred, ja.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig bra jobbet :thumbs:

Utrolig overgang fra sliten lakk til bra glans og dybde B) Litt dekkfornyer og Bare Bones til hjulbuene hadde vært prikken over i'en ;)

Cred er avgitt :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var god jobb på sliten bil, fint å se :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive