Gå til innhold
BullFire

Dyp ripe, trenger litt råd.

Recommended Posts

BullFire    0
BullFire

I går var det ei uheldig liten jente som var borti min strøkene 2011 model Volvo V50:( det var utrolig kjipt. Hadde flyttet den bort fra gårdsplassen for at jeg ikke skulle grise noe på den mens jeg vasket bil nr.2 for 17mai.

Først så det ut som den hadde gått gjennom til grunningen, men når jeg vasket bilen etterpå så jeg at ripen ble mindre synlig når det lå vann over. Kunne ikke se noe grunning da. Ripen er veldig dyp og veldig grov(ruglete), så det er vanskelig å se om det er noe klar lakk igjen i de dypeste gropene. Er det noen måte jeg jeg kan finne ut av det uten å våtslipe? Prøvde med scratch X 2.0, men det renset ikke såret noe særlig. Fikk pratet med moren til den uheldige jenta og hun var veldig hyggelig å sa jeg skulle ta kontakt igjen når jeg hadde sjekket opp hva som må gjøres.

Hvis ripen er for dyp til å våtslipe den bort, men metalic lakken fortsatt er inntakt, er det mulig kun å lakke opp klarlakken?

Jeg har lagt ved et par bilder, rakk desverre ikke ta bilde før det kom en regnskyll under en kjøretur i dag.

post-1968-0-65080100-1305663193_thumb.jp

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
ØHN    5 295
ØHN

Jeg synes den der ser lei ut å få helt bra med fylling, våtslip og polering. Jeg ville tatt kontakt med http://micropaint.no/ eller andre som driver med utbedring av slike skader. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
BullFire    0
BullFire

Regner ikke med at jeg kan fylle og polere den. Men jeg vil helst slippe å lakke base fargen siden den er metalic. Det jeg lurer på er om det er vanlig, hvis skaden ikke har ødelagt base fargen, å slipe såpass ned rundt ripen at den er gjevnet ut med lakken rundt og deretter matte ned hele panelet for å legge på klarlakk?

Tenkte kanskje det var noen her inne som hadde hvert uheldige med tilsvarende ripe eller korrigert litt for mye så man har gått igjennom klarlakken.

Endret av BullFire

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Knutis    754
Knutis

Du kan nok få denne 90% bra med våtslip og polering i flere steg.

Jeg tror ikke du får den helt bort, så veldig dyp ut.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
BullFire    0
BullFire

I dag fikk jeg hvert innom en lakkerer og fikk sjekket skaden. Vi våtslipte litt og fant fort ut at skaden hadde gått igjennom klarlakken. Så nå blir det å slipe ned skaden, grunne og deretter lakke skade området med metalic base fargen. Tilslutt matter de ned hele panelet og lakker klarlakk. Fikk godt inntrykk av stedet så det blir sikkert bra.

Noen som vet hvor hard lakken blir etter at den har herdet i forhold til fabrikk lakken? Lakken er flamenco rød metallic.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
obimann    117
obimann

Hvor hard den blir er vel avhengig av lakktypen verkstedet velger. Tipper den eneste måten å finne det ut er å spørre dem. Da jeg fikk lakkert skade på BMW'en sa de at lakken skulle bli like hard som original, men hvis jeg ville kunne de finne en mykere lakktype også. (Noen foretrekker myk lakk, særlig foran, fordi det blir mindre skader av steinsprut.) Jeg gikk for hard, fordi den er lettere å korrigere osv., men jeg har ikke fått testet ennå hvor hard den faktisk har blitt.

Endret av obimann

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Detailers Club Norway

© Detailers Club Norway AS siden 2007

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra grunnleggende vask, til tips om hvordan du skal få akkurat din bil til å bli så blank som mulig