Gå til innhold

Recommended Posts

Skrevet

På arbeidsbilen (Peugeuot Partner) står det i instruksjonsboken at vask av motorrom ikke bør forekomme. Så lenge man dekker til utsatte deler (elektronikk, åpne luftfilter etc) så ser jeg ikke problemet med det. Har gjort dette uttallige ganger uten problemer, men jeg holder som regel litt avstand med HT spyleren for å være safe.

Øivind S
Skrevet

Jeg ønsker og en skikkelig motorvask. Pleier å vaske de øvre delene med såpe og bøtte, resultatet blir ok på de øvre delene i motorrommet, mens lenger nedi er det gammal møkk.

Bilen: Passat 2006 1.9tdi.

Er det noe som overhode ikke skal ha vann på seg?mye er jo tildekket med plast og div deksler, men det er mye reimer og annet jeg ikke vet navnet på som ligger mere åpent.

Noen tips?

Jeg har samme bil som deg. Vaska motoren for ei uke siden. Brukte surfex HD og prick bort, la på et lag med skum og jobbet det inn med detailers brush. Spylte av, og tørket over med microfiber. Fungerte bra, bilen startet med en gang, og har gått siden, uten problemer :)

Skrevet

Vasker ofte i motorommet selv. Pleier å prøve å ikke trykke HT ned i de forskjellige delene, men går gjerne litt nærme ved veggene og kantene på motorommet. Bruker Prickbort, surfex og foam med Meg's NXT såpe.

Merket ingenting på disse bilene: Passat 2002, A4 1998, Tiguan 2010

Derimot så var ikke en Audi A3 2010 (tror jeg) særlig glad i den behandlingen. Var litt hard å starte, fusket veldig på turtallet i fri og sleit med å sette den i gir og kjøre (automat). Lot den stå litt og prøvde igjen senere, da var den helt fin igjen.

Virker ikke som om alle biler er like glad i det, men om du er forsiktig og ikke spyler med HT inn i div. deler så har jeg erfaring med at det går greit.

• 2 weeks later...
Skrevet

På arbeidsbilene våre (06 og 11) volkswagen caravelle vasker jeg med ht, men holder den et stykke unna og går bare kjapt over..ser ut til å funke det. Har gjort det slik lenge..På min egen bil tror jeg at jeg skal demontere så mye plastikk som jeg får til og vaske med børste og ht etterpå, men da bør jeg vel dekke til endel ting med poser el lign..

Skrevet

Bumper denne litt. Har ein Ford Focus ST 2007 (rekke-5 turbo, om det har noe å si?) som eg vil vaske motorrommet på. Den er ikkje svært skitten (ingen olje osv), men det er mye støv ect. Har lest gjennom litt tråder her nå, og sett at de fleste seier at det er berre å bruke hodet, dekke til elektriske komponenter og luftfilter ect, legge på avfetting og spyle av.

Greit nok, men...

Er det så lett å ha kontroll på kva ein bør dekke til? Luftfilteret er greit, da det ligger i ein stor synlig boks. Men alle andre elektriske komponenter er det vel ikkje så lett å få oversikt over?.. Det er jo så uendelig mye, og for meg som ikkje har veldig god peiling på bil er det vanskelig å vite..

Får litt angst av å tenke på å vaske motorrommet. Redd for at noe skal bli ødelagt :P

Skrevet

Har aldri hatt noen problemer med elektriske komponenter. Tror dette problemet er større på eldre biler der ikke alt er så godt tildekket. Skal selvfølgelig ikke sprutes rett på disse for sikkerhets skyld, men som sagt har jeg ikke hatt problemer enda. Jeg pleier å blåse ut det værste av vannet med trykkluft for å sørge for at det tørker fortere og ikke blir liggende igjen noe vann, blåser ekstra godt på de elektriske komponentene.

• 2 weeks later...
Øivind S
Skrevet

Var det noen områder du ikke spylte i det hele tatt? noen skriver at enkelte deler ikke skal ha vann direkte på seg. Om jeg legger ved et bilde av motorrommet, gidder noen å vise meg hva slags deler man bør dekke til? :)

Jeg dekket ikke til noe. Bare spylte med HT, hold den litt unna motoren så du ikke får fullt trykk på komponentene. Brukt godt med avfetting så møkka løsner uten at du bruker for mye trykk. Var litt mer forsiktig i område rundt elektronikken øverst i høyre hjørnet av motorrommet.

Skrevet

Meina å ha lest at Grim Reaper skal være bra på motorromsvask? Kan væra eg tar feil, og finner ikkje igjen kilden, men kanskje noken har kan bekrefte dette :) Ellers så løsner jo PB forsåvidt olje og shit ganske godt :)

Kjøretøy:

[  ] Kawasaki Z800E, 2013, hvit/svart/mattsvart.

[  ] Ford Mondeo Ghia Titanium X stv, 2008, Panther Black...

[X] BMW 320d E46 Sedan 2005, Black Sapphire,Fargekode: 475

[X] BMW 320i E36 Sedan 1997, Cosmos Black, Fargekode: 303
[X] Opel Vectra A 2.0 8v 1994 kvit/grå

Øyvind G
Skrevet

Meina å ha lest at Grim Reaper skal være bra på motorromsvask? Kan væra eg tar feil, og finner ikkje igjen kilden, men kanskje noken har kan bekrefte dette :) Ellers så løsner jo PB forsåvidt olje og shit ganske godt :)

PB fungerer faktisk greit det ja, men kunne også tenkt meg et sterkere produkt til ekstreme tilfeller og som kan løsne olje søl uten berøring på steder som det er vanskelig å komme til.

Skrevet

Jeg har i flere år brukt Amazing Roll Off, men etter at Blank Bil sluttet selge den, er den nok ikke å få tak i her til lands lenger.. Men har vel noe stående :) Oljesøl er vel uansett vanskelig å løsne helt uten berøring, selv om PB tar mye.

Testet Grime Reaper på motorvasken da jeg tok Touranen, og den gjorde jobben sin den. Riktignok ublandet, men dog.

• Moderatorer
Christer
Skrevet

Godt mulig det var jeg som var kilden - jeg har flere ganger brukt Grime Reaper til motorvask med stort hell, bare ikke la det ligge for lenge på plast da det etterlater blå rennemerker om det tørker. :)

Spray på, la virke 2-3 minutter, gnikk med egnet børste og spyl av. Tørk og behandle med egnede midler for gummi, plast og lakk.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

_Makki_
Skrevet (endret)

Jeg har brukt mye Autoglym produkter tidligere til motorvask samt Tenzi noe, som jeg ikke husker navn nå i farten.

Men det var på den tiden jeg ikke hadde peiling på pH osv. Husker at Autoglym og Tenzi var noe sterke greier ja, det funka fort og enkelt.

Var sikkert ikke noe sunt for både meg og bilene..

Virketid mener jeg er viktigst når det gjelder motorvask. Man kan jo sprayer på og spyle av i full fart men resultatet blir jo akkurat samme som med ninja vask utvendig.

Endret av _Makki_

Makki's CarSPA

Koch-Chemie®: Excellence for Experts

Colourlock®: Get the best out of your leather!

trogha
Skrevet

PB fungerer faktisk greit det ja, men kunne også tenkt meg et sterkere produkt til ekstreme tilfeller og som kan løsne olje søl uten berøring på steder som det er vanskelig å komme til.

En del produkter som heter (og skal brukes til) "Motorvask" fra f.eks würth e.l, er det litt mer trykk i enn prikkbort.

Skrevet

Godt mulig det var jeg som var kilden - jeg har flere ganger brukt Grime Reaper til motorvask med stort hell, bare ikke la det ligge for lenge på plast da det etterlater blå rennemerker om det tørker. :)

Spray på, la virke 2-3 minutter, gnikk med egnet børste og spyl av. Tørk og behandle med egnede midler for gummi, plast og lakk.

Når du seie da så e da nok deg eg har sett har skrevet det ;)

Kjøretøy:

[  ] Kawasaki Z800E, 2013, hvit/svart/mattsvart.

[  ] Ford Mondeo Ghia Titanium X stv, 2008, Panther Black...

[X] BMW 320d E46 Sedan 2005, Black Sapphire,Fargekode: 475

[X] BMW 320i E36 Sedan 1997, Cosmos Black, Fargekode: 303
[X] Opel Vectra A 2.0 8v 1994 kvit/grå

• Moderatorer
Christer
Skrevet

En del produkter som heter (og skal brukes til) "Motorvask" fra f.eks würth e.l, er det litt mer trykk i enn prikkbort.

Insta Finish Engine Degreaser funker også knall, forøvrig. :)

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Christoffer H
Skrevet

Tok motorvask på en Golf V i helgen som var. Brukte Surfex 1:5 og CG CWG i skumkanonen.

Hadde bred stråle på HT for og ikke få så mye trykk på vannet :)

Men når jeg skulle starte bilen rett etter vask, så ville den ikke starte! Ikke antydning til tenning... Etter 5 min startet den endelig og da lot jeg den stå og gå i 15 min.. Og da tenkte jeg at alt var greit. 2 timer senere skulle jeg starte bilen igjen, og da skjedde det samme på nytt! ikke tenning og glødelampen blinket.. Men så fikk jeg start på den igjen å kjørte meg en tur. etter kjøreturen så var alt på stell igjen, heldigvis! :P

Noen som har opplevd det samme på Golf V?

Stig-Arne Haukebøe
Skrevet

iogmed han snakker om en glødelampe så er det nok en diesel han prater om!

har nok kommet vann på plasse hvor det ikke bør være vann.

så har varmen tørket det opp.

Øyvind G
Skrevet

Du er nok inne på noe inærheten av det jeg tenker på ja. Er wurth sin bra, så kan jeg jo høre med selgeren på jobben :) Har forøvrig wurth sin avfetting på jobben og den er igrunn grei på olje den. Kanskje jeg skal gi den en kjangs i første omgang?

Insta Finish Engine Degreaser funker også knall, forøvrig. :)

Hvis de har denne på Shinearama, så tar jeg med en flaske ved neste bestilling :)

trogha
Skrevet

Husker ihvertfall at jeg synes den var helt ok for 3-4 år siden, brukte den rett etter at jeg kjøpte bilen. Men prikkbort og kanskje en skvett ren surfex holder i massevis hvis man tar motorvasken jevnlig, det er bare første vasken på ny brukbil som kan være litt utfordrende av og til ^_^

Simen
Skrevet

Har ennå tilgode å ta motorvask på min "nye" bruktbil. Men tenker jeg skal dekke nervøst til de delene jeg er redd for, og kjøre på med Prickbort, for så å gå løs med ren Grime Reaper og detaljkost. Har trua på det :)

JMossige
Skrevet

Gikk på med prickbort > høytrykk > surfex 1:3 > STERK blanding CW&G i kanon > håndvask med liten MF mitt > høytrykk > tørk med blåsefunksjon på våtsuger og SS tørkehåndkle. Dette fjernet gammelt oljesøl jeg ikke rakk med håndvask, og ble helt strøkent etterpå.

Skrevet
Har ennå tilgode å ta motorvask på min "nye" bruktbil. Men tenker jeg skal dekke nervøst til de delene jeg er redd for, og kjøre på med Prickbort, for så å gå løs med ren Grime Reaper og detaljkost. Har trua på det :)

Er ikke noe å være nervøs for da, Simen :P de delene er ikke såå følsomme, med mindre du setter høyttrykken rett på. Jeg løsnet de plast dekselene som kunne fjernes, og brukte grime reaper 1:5 med godt hell :) har ikke turt å kaste prickbort nedi der!

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Detailers Club bruker informasjonskapsler (cookies) til å måle trafikk, optimalisere siden og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du dette og våre Personvernvilkår