Michael

Trenger justertbart senkesett til Golf 3

Ettersom jeg ikke har noen form for kunnskap når det gjelder senking av bil, så trenger jeg litt innspill her.

Dimensjon på dekk og felg er 205/40 17.

Trenger et justertbart senkesett som ikke koster skjorta, men som samtidig er bra. Ettersom P&R i Ås ikke er langt fra der jeg bor tenkte jeg å handle der.

Er dette eller dette noe å satse på?

Endret av Michael
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har en Golf 1 Cabrio med samme dekkdim, ukjent innpress på felg. Bruker tuningart settet på den, er egentlig ganske fornøyd, men det blir fort stivt om det ikke skal subbe med folk baki... For min del med dette settet må jeg velge litt mellom pest og kolera, valgte da kolera for jeg syns det er bedre med stiv bil enn å skrape lakk på innsiden av skjermbuene... :P Alt i alt er settet meget bra til den prisen, og problemet på min bil er mer dim og innpress enn senkesettet...

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville ha lagt i de ekstra kronene og kjøpt Supersport.

Muligens hakket stivere, men veldig mye bedre kvalitet

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde Ta tecnics på gamle bora'en min og det ble byttet en gang pga demperene løsnet inne i fjærbeina, hadde vmaxx på audi a6'en min og det var gull.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville ha lagt i de ekstra kronene og kjøpt Supersport.

Muligens hakket stivere, men veldig mye bedre kvalitet

Sondre fra P&R anbefalte meg å kjøpe Supersport Black Evolution (dette var til en MKV riktignok). Jeg synes ikke dette er hardt/stivt nok.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sondre fra P&R anbefalte meg å kjøpe Supersport Black Evolution (dette var til en MKV riktignok). Jeg synes ikke dette er hardt/stivt nok.

Har hørt det er litt mykt bak på MK5/A3 plattformen ja, men på MK3 er det mer enn stivt nok, jeg kjører dette selv på min cab

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dere snakker om stivhet i fjærene. Vil man merke stor forskjell på et nytt senkesett og de originale jeg har på nå?

Er det vanlig at lavprofildekk har en tendens til å føles svært "harde"? Det er jo mindre gummi, så det er vel bare naturlig?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

mindre gummi vil automatisk føles hardere ja. Lavere profil=stivere dekksider...

Og forskjell mellom senk og originalt KAN man merke stor forskjell på... Er mye dritt senkesett på markedet og som er myke. Og folk bytter ofte bare fjører og da er man ofte bare lavere og mister kjøreegenskapene på bilen...

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sondre fra P&R anbefalte meg å kjøpe Supersport Black Evolution (dette var til en MKV riktignok). Jeg synes ikke dette er hardt/stivt nok.

Hvem er Sondre? :blush:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

mindre gummi vil automatisk føles hardere ja. Lavere profil=stivere dekksider...

Og forskjell mellom senk og originalt KAN man merke stor forskjell på... Er mye dritt senkesett på markedet og som er myke. Og folk bytter ofte bare fjører og da er man ofte bare lavere og mister kjøreegenskapene på bilen...

Ok, takk. Sitter nå egentlig å lurer på om jeg har valgt litt for store felg og litt for lav profil på bilen? :unsure: Eller er 204/40-17 vanlig på en 3'er? Har jeg kanskje bare blitt for bortskjemt med myke vinterdekk helt frem til noen dager siden?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

205/40/17 er en ganske normal dim på Mk3 ja.. Stivere dekkvegger og mindre fjæring i dekket gjør det stivere.. Jeg har byttet til 225/30/20 på Passaten iår, så jeg er vel i samme "båt" som deg :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjører 205/40/17 på min MK1 cab, er stivt og sporer mye... Tuningart settet er i tillegg litt i stiveste laget slik jeg har justert det nå...

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det slik at jo lavere man justerer et justerbart senkesett jo stivere blir det?

Hvor lavt bør jeg evt. senke for å slippe at bilen ser ut som en SUV, man samtidig slik at det heller ikke ser ut som om at hjulbuene blir rævkjørt?

Endret av Michael
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare husk å få tatt skikkelig 4-hjulskontroll og justering etter senk...

(og hold dere unna vmaxx, racelands etc etc) ;)

-n

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor kan man få utført skift av dempere? Har ikke kunnskap eller midler til slikt selv. Bør det lokale bilverkstedet kunne fikse slikt sammen med en 4-hjuls kontroll?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det gjør de, men de tar seg ofte godt betalt.. Du har ingen kompiser som kan skru litt da?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare husk å få tatt skikkelig 4-hjulskontroll og justering etter senk...

(og hold dere unna vmaxx, racelands etc etc) ;)

-n

Hvorfor ikke Raceland? To venner av meg har dette på Golf2 og 3 og de er fornøyde begge 2

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor ikke Raceland? To venner av meg har dette på Golf2 og 3 og de er fornøyde begge 2

Mange som ikke vet bedre dessverre ;)

Raceland er ikke tilpasset dempermessig.

Et større forum jeg er på i Usa, så hadde de de på demper dyno, de plukket et sett i biter og så hva som egentlig er på innsiden av det pene skallet.

Alle 4 demperne hadde forskjellig demping, demperne bak var faktisk så på trynet at de ikke var gode nok for originalfjærene på bilen.

Var generic of the shelf $10 innsatser som det ikke var noe mål og mening med overhodet.

(En god grunn til at tuv godkjenning ikke nødvendigvis betyr bra og trygt).

Også et bevis på at coilovers til 2000,- generelt ikke er vits å vurdere om man faktisk vil ha bra kjøreegenskaper i tillegg til å ha bilen lavt.

_bra_ dempere og riktige fjærer, f.eks Bilstein Sprint + H&R, vil gi utrolig mye mer kjøreglede, men som med alt annet, kvalitet koster :)

-n

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det slik at jo lavere man justerer et justerbart senkesett jo stivere blir det?

Hvor lavt bør jeg evt. senke for å slippe at bilen ser ut som en SUV, man samtidig slik at det heller ikke ser ut som om at hjulbuene blir rævkjørt?

Mitt blir iallefall stivere jo høyere jeg stiller det... Når jeg justerer det høyere presser jeg sammen fjøra. Om jeg justerer 1cm til opp på gjengene bak nå så har jeg abolutt ingen fjøring bak... Det er testet for å si det sånn... Meget ubehagelig. Skal ha den ned en cm til på gjengene bare jeg orker å utføre jobben. Tungt å skru :P

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mitt blir iallefall stivere jo høyere jeg stiller det... Når jeg justerer det høyere presser jeg sammen fjøra. Om jeg justerer 1cm til opp på gjengene bak nå så har jeg abolutt ingen fjøring bak... Det er testet for å si det sånn... Meget ubehagelig. Skal ha den ned en cm til på gjengene bare jeg orker å utføre jobben. Tungt å skru :P

Dette er grunnen til at man kjøper Coilovere med separat høydejustering og preload.

Når man komprimerer fjæra får man mindre vandring, og vesentlig dårligere kjøreegenskaper.

Komprimering av fjær er igrunn noe man kun gjør for å finjustere.

På bilen jeg har, er det utrolig viktig å ikke fjerne dempervandring.

-n

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive