Basil

Lakk

hei hører mye angånde lakk osv. er lakk noe som bilen mister etter at man har polert og rubbet mye eller er jeg på bærtur :lol:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når man polerer en bil med maskin og fjerner riper, så fjerner man også en liiiten del av klarlakken :)

Edit: Skriveleif.

Endret av Tomas
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når man polerer en bil med maskin og fjerner riper, så fjerner man også en liiiten del av klarlakken :)

Edit: Skriveleif.

åja, men er det mye til for at man må lakkere bilen igjen eller:) hvor mange ganger kan man polere før den må omlakkeres :unsure:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

åja, men er det mye til for at man må lakkere bilen igjen eller:) hvor mange ganger kan man polere før den må omlakkeres :unsure:

Stort sett har man lakkdybde på 100-140 my (generelt sett, noen biler har mer og noen har mindre). Dette er da total lakkdybe (grunning, farge, klarlakk) og man har da (igjen helt generelt) 1/3 å "leke" seg med før man går gjennom klarlakken. Ved normal polering tar man max noen få my av klarlakken, ved hard rubbing tar man mer. Jeg har kjørt veldig hardt på panseret på min Saab 9-3 hvor det var mye å ta av (opplakkert) og jeg har hittil fjernet ca 15 my. Har vel ca 30-40 my igjen tenker jeg før jeg er gjennom klarlakken.

På en Passat 3BG tok jeg rundt 6-8 my selv nå jeg gikk på meget hardt, så det er forskjell på lakktypene.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har lurt litt på dette selv også. Virker som flere her inne korrigerer lakken sin flere ganger i året. Man bruker vel clay et par ganger i året. Kan vel ikke holde på slik med en bil i 20år feks? Har selv en forholdsvis ny volvo v50 med flamenco rød lakk(kjøpt juli i fjor). Jeg har vasket den veldig skånsomt og det er ikke noe vaskeriper som jeg kan se, har bare et par knapt synlige riper som jeg tenkte å ta med scratch X 2.0. Kan det lønne seg å droppe clay og heller ta en runde med iron-X så man ikke lager flere riper og kjøre en lett lakkrens uten slipemidler før man legger på en voks?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På de bilene jeg har tatt så har prickbort og iron x gjort clay unødvendig.... men sjekker alltid over med clay på utsatte steder for å se om den fanger opp noe...

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enig med Thomas her, Prickbort + ironX tar MYE av det som sitter på lakken din, clay har en mindre jobb å gjøre om du clayer, den tar ikke noe av lakken uansett...

Har du lite eller ingen riper i lakken så kan du bruke en lakkrens sammen med en DA maskin ellre for hånd, det holder ofte det.

Vi som korrigerer bilene ofte her gjør det ofte såpass at vi ender på ganske milde komboer og derfor fjerner mindre en en grovkorrigering som en må ta på en "gammel" bil...

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forslag til produkt. Voks til Missanorød og lavagrå met? Ikke noe korrigering

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forslag til produkt. Voks til Missanorød og lavagrå met? Ikke noe korrigering

Poorboys Nattys hvit

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fant poorboys red wax den er vel ok ? Blank bil har 2 av den familien"

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror den blå har fått mest skryt, men alle skal visstnok være bra. :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror den blå har fått mest skryt, men alle skal visstnok være bra. :)

Selv har jeg bare testet den Blå og har gode erfaringer med den.

Greia er vel at Blå er for mørke farger, Hvit er for lyse farger og Rød skal vist være en allround voks som skulle være limmited.

Ville ikke tatt det så høytidlig med voks for mørke farger, lysefarger osv. Er nok ingen stor forskjell. Kjøper du en av Natty's voksene så tror jeg du blir fornøyd. Et godt produkt til en billig penge.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive