Gå til innhold

Beste AC rens?


AcciDabbi

Recommended Posts

Takk for utfyllende svar rudilgr :)

Søkte litt mer på google, og fant at biler med 4-sone klima (som er på min) også har et aktivt kullfilter i kupèen. Jeg tviler på at dette ble byttet på sist service, så det er jo godt mulig det sitter litt "go`lukt" her og. Får ta meg en runde på det og skum på fordamperen og se om det ikke gjør susen :)

Jeg har samme problem, en litt sånn pissa-i-sure-sokker-godgjort-i-gymbag-med-hint-av-surt-bål lukt, som så herrlig voldtar neseborene i det man starter bilen. Så blir det borte. Til neste gang man starter bilen.

Jeg byttet til nytt kullfilter. Hjalp ikke.

Gi et pip om du får fjernet go'lukta da.

Noen andre steder enn Meca man får sånnt skum til fordamperen?

Endret av bsa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme problem, en litt sånn pissa-i-sure-sokker-godgjort-i-gymbag-med-hint-av-surt-bål lukt, som så herrlig voldtar neseborene i det man starter bilen. Så blir det borte. Til neste gang man starter bilen.

Jeg byttet til nytt kullfilter. Hjalp ikke.

Gi et pip om du får fjernet go'lukta da.

Noen andre steder enn Meca man får sånnt skum til fordamperen?

Hei!

Jeg har nå blitt helt kvitt lukten i bilen min.

Det første jeg gjorde var å prøve disse rensene til Meca. Det hjalp ikke, så jeg bestilte time hos BoS for full rens, med steaming av fordamperen og rens av kanaler og "u name it", til den nette sum av 3500,-. Til min store overraskelse hjalp ikke dette en gang. Først når jeg byttet de aktive kullfiltrene(du så at det var to?) så forsvant lukten, og nå lukter det bare en mild såpelukt, antar at det er fra rensen hos BoS :) Så, i og med at du sier du har byttet kullfilter, så kan gjerne behandlingen hos BoS være verdt pengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også den herlige gymsokk-stanken i passaten. Prøvde to x autoglym ac-rens uten hell. Hadde bilen hos møller og kjørte deres rens med steaming. Det gjorde susen. 1500kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har nå blitt helt kvitt lukten i bilen min.

Det første jeg gjorde var å prøve disse rensene til Meca. Det hjalp ikke, så jeg bestilte time hos BoS for full rens, med steaming av fordamperen og rens av kanaler og "u name it", til den nette sum av 3500,-. Til min store overraskelse hjalp ikke dette en gang. Først når jeg byttet de aktive kullfiltrene(du så at det var to?) så forsvant lukten, og nå lukter det bare en mild såpelukt, antar at det er fra rensen hos BoS :) Så, i og med at du sier du har byttet kullfilter, så kan gjerne behandlingen hos BoS være verdt pengene.

Det var den med skum du testet?

Voksen pris ja, særlig når de ikke byttet kullfiltrene?

Nå har ikke jeg MB, og er det to kullfiltre på SAAB'en min så tror jeg det er mange som ikke vet om de ;)

Greia er at jeg tok en full rens og greier i fjor, synes det burde holdt litt lenger enn som så (?) så jeg er litt skeptisk til å la såkalte fagfolk få slippe til mere nå.

Skal jeg jaggu prøve selv først ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Crc sin aircon sanitizer er jeg VELDIG fornøyd med. Det skummet er rått!

Bare å mate på via luftuttakene i kupe :)

Endret av polishduden

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var den med skum du testet?

Voksen pris ja, særlig når de ikke byttet kullfiltrene?

Nå har ikke jeg MB, og er det to kullfiltre på SAAB'en min så tror jeg det er mange som ikke vet om de ;)

Greia er at jeg tok en full rens og greier i fjor, synes det burde holdt litt lenger enn som så (?) så jeg er litt skeptisk til å la såkalte fagfolk få slippe til mere nå.

Skal jeg jaggu prøve selv først ;)

Beklager, så ikke signaturen din ;)

Ja, det var den med skum, det eneste jeg endte opp med var en ekstrem lukt i bilen av den rensen, men det fins visst nok en med sitronduft også, se om du ikke finner den! Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian Nafstad

Aerosol kan vel transporteres på cargo fly, og som bagasje hvis man er passasjer selv? Dog kan det ikke sendes som frakt på et passasjerfly.

Kjører Golf MK6 2011 

 

- Kjørte BMW E46 320i 2000 mod 2012-2014

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...
Lysholm

Crc sin aircon sanitizer er jeg VELDIG fornøyd med. Det skummet er rått!

Bare å mate på via luftuttakene i kupe :)

Hvem selger denne? Prøvd BIltema rens x 2 og bytte av pollenfilter, men stadig lukt av sure sokker. Bimmern har kjørt 20.000km og synes det var vel tidlig med råtten ac lukt, men det er vel en konsekvens av parkering i varm garasje både hjemme og på jobb, med stadige temp skifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Hvem selger denne? Prøvd BIltema rens x 2 og bytte av pollenfilter, men stadig lukt av sure sokker. Bimmern har kjørt 20.000km og synes det var vel tidlig med råtten ac lukt, men det er vel en konsekvens av parkering i varm garasje både hjemme og på jobb, med stadige temp skifter.

Mekonomen har den, bauhaus. Sikkert flere også. Kjørte den akkurat i en kollega sin godt innrøyka touran med hell :) Endret av polishduden

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Lysholm

CRC Airco Clean var vanskelig å få tak i. De har den ikke på Jula eller på Mekonomen i Trondheim. Fikk tak i en boks på ebay fra Polen.

 

Har lest litt om hvordan den skal brukes, men lurer litt. Er det slik å forstå at man:

1. Fjerner pollen filter, starter motoren, slår av klimaanlegg (alt av vifter og aircondition) og sprayer skummet i alle viftekanaler inkl inntaket under pollenfilteret. Etter man er ferdig slår man av motoren og lar den stå i 15 minutter

2. Starter motoren, setter varmeaparatet på full varme og full styrke (aircondition fortsatt av?) og lar dette gå i 10-20 minutter før man stopper motoren

3. Setter bilen til lufting med vinduer nede eller dører oppe inkludert panser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mr. Bean

Aerosol kan vel transporteres på cargo fly, og som bagasje hvis man er passasjer selv? Dog kan det ikke sendes som frakt på et passasjerfly.

 

Svaret er nei, det kan nok ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

CRC Airco Clean var vanskelig å få tak i. De har den ikke på Jula eller på Mekonomen i Trondheim. Fikk tak i en boks på ebay fra Polen.

 

Har lest litt om hvordan den skal brukes, men lurer litt. Er det slik å forstå at man:

1. Fjerner pollen filter, starter motoren, slår av klimaanlegg (alt av vifter og aircondition) og sprayer skummet i alle viftekanaler inkl inntaket under pollenfilteret. Etter man er ferdig slår man av motoren og lar den stå i 15 minutter

2. Starter motoren, setter varmeaparatet på full varme og full styrke (aircondition fortsatt av?) og lar dette gå i 10-20 minutter før man stopper motoren

3. Setter bilen til lufting med vinduer nede eller dører oppe inkludert panser

 

Hei! Jeg vet at Bilxtra fører CRC sine produkter, deriblant både skum- og sprayrens...

Jeg prøvde meg på skumrens fra CorroProtect kjøpt fra Torshov i går (http://www.torshovbil.no/aircondition-rens) og den funket glimrende! På denne rensen står det:

Bruksanvisning:

  1. Rist godt før bruk og skru av motor og tenning.
  2. Ta bort kupefilteret og øvrige filtersystem for å kunne åpne luftinntakskanalen til AC-anlegget fullstendig. Kontroller at dreneringen til ACanlegget er fri for eventuelle hindringer.
  3. Før slangen ca. 30 cm. inn og spray skummet gradvis i inntakskanalen og tøm hele boksens innhold.
  4. Vent minst 30 minutter før tenningen settes på. Rester av skummet kommer til å renne ut som en væske gjennom AC-anleggets drenering.

Det vil si at det som skiller dette skummet fra ditt er at mitt kun skal sprayes inn i luftinntakskanalen som som oftest befinner seg under panseret opp under vinduet på passasjersiden. Siden jeg hadde en vifte her som jeg ikke klarte å tre slangen gjennom endte jeg opp med å demontere vifta ved å åpne opp deksler under hanskerommet på passasjersiden og sprayet så inn skummet til flaska var tom. Jeg valgte å demontere vifta fordi jeg var redd for å ødelegge elektronikken. Fungerte meget bra. Antakelig vil det også kunne gå å spraye inn i samtlige viftekanaler, men obs obs husk å rette ut slangen slik at den ikke kveiler seg opp og ikke går dypt nok inn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg har akkurat testet Autoglym Aircon Sanitizer (spray-typen) med bytte av kupefilter.

Veldig fornøyd med resultatet. Luktet litt stram "rense-lukt" i starten, men det ga seg fort.

 

Gjorde følgene:

Tokk ut gammelt filter.

Kjørte AC på fult i ca 5 minutter med resirkulasjon av lufta

Så satt jeg inn sprayflaska på gulvet på passasjer siden, starten den og lukket alle dører/vinduer.

Så sto det sånn i ca 15min.

Så var det bare å skru av og la dører stå åpent en 20min tid for å lufte ut rensen

Satt inn nytt filter

 

189kr på den lokale Statoil stasjonen.

 

IMAG0368.jpg

Endret av Tiller

Alfa Romeo 159 JTDm 2010

Fiat 850 Special 1971

Puch Maxi S 1972

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...
Bayerische

Bumper denne, trenger en AC rens, fikk pris på 800 på verksted, som jeg og vurderer men vet ikke hva de egentlig gjør her, bare bruker en boks eller? Hvis ikke verksted så står det mellom Bilt hamber air con rens eller Nanolotus ac rens noen innspill? :)

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Bayerische skrev:

Bumper denne, trenger en AC rens, fikk pris på 800 på verksted, som jeg og vurderer men vet ikke hva de egentlig gjør her, bare bruker en boks eller? Hvis ikke verksted så står det mellom Bilt hamber air con rens eller Nanolotus ac rens noen innspill? :)

Skal du gjør en skikkelig jobb her ville jeg følgt denne oppskriften (film)

https://www.bildeler.no/Artikkel?Artikkel=726

En vanlig AC rens på boks som står og sprayer ser jeg for meg kan være et greit alternativ til vedlikeholdsrens av AC anlegget, men skal du ta en dyprens har jeg trua på
måten beskrevet i filmen

Endret av Mozell
mer info
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...