Gå til innhold
Bernhard

Selvangivelsen, trenger hjelp.

Recommended Posts

Bernhard    2 322
Bernhard

Sitter her med selvangivelsen nå, og skal fylle ut for enkeltmannsforetak som omsetter for mindre enn 50.000,-

Heldigvis for meg så:

1. Er jeg ute i siste liten.

2. Finner ikke kodene til nettsidene.

3. Finner jeg ikke rettledningen til papirutgaven.

4. Internett gir meg ikke noe særlig fornuftig svar.

Noen som kan hjelpe meg her?

Hvilke poster osv inntekter og utgifter iform av husleie og produktbruk osv som jeg skal fylle ut???

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Solhaug    40
Solhaug

kan ikkje hjelpe deg så mye med tanke på denne selvangivelsen,men sånn til neste år,få et regnskapskontor til å ordne dette for deg,koster en boks shield å er så absolutt verdt det:)ang enkeltmannsfåretak?er dette ne du er nøtt til å ta med i selvangivelsen din?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
nope-mx5    4
nope-mx5

Om du har Norsk tipping kort, så kan du logge inn via Altinn med dette.

Da slipper du pinkoder og annet styr :)

Om du får logget inn, men ikke rekker å fylle ut at/sjekke at ting stemmer, så kan du på 30 sekunder søke om 1mnd utsettelse direkte.

Om du ikke har usb kortleser fra norsk-tipping og du ikke får ordnet ting, så si ifra om vil kjøre til sarpborg.

Har leser her du kan låne med deg om du vil.

(Skal sikkert innom i Ås snart igjen, så da kan jeg plukke den opp der ved anledning).

-n

Endret av nope-mx5

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Nexans    1
Nexans

Godnyhet.

Fristen for næringsdrivende som leverer elektronisk er 31. Mai.

Så skaff deg noen koder, også kan jeg sikkert komme med noen råd når det gjelder utfylling siden...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
nope-mx5    4
nope-mx5

Godnyhet.

Fristen for næringsdrivende som leverer elektronisk er 31. Mai.

Så skaff deg noen koder, også kan jeg sikkert komme med noen råd når det gjelder utfylling siden...

Gjelder det også enkeltmannsforetak med omsetning under 50.000?

-n

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
norway_triumph    2
norway_triumph

-n

ja - bare oppgi nettoen i pkt 5 andre opplysninger (det går som regel bra)

ikke vær for grådig når det gjelder "husleie" i egen bolig. (til deg selv)

Og LITT mer enn en box shield tar ihvertfall vi - 5000 kr- - men du kan sikkert finne ett regnskapsktr som er billigere :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Lars Fredrik    1
Lars Fredrik

-n

JA med ett unntak: Du har ingen utgifter eller inntekter å legge til i Næringsoppgave 1. Da kan du levere vanlig selvangivelse (som nå uansett er for sent) uten næringsoppgave og du vil mest sannsynlig få oppgjøret ditt i juni/juli som folk flest. Fyller du ut næringsoppgaven får du oppgjøret til høsten.

Omsetning under 50 000 tillater deg å fakturere uten å måtte legge til moms, men du får heller ikke fritak på moms for varer du handler.

OBS: Dette er slik jeg har tolket det, jeg er ingen revisor :) Sikkert noen som kan bekrefte/avkrefte hehe.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Nexans    1
Nexans

OBS: Dette er slik jeg har tolket det, jeg er ingen revisor :) Sikkert noen som kan bekrefte/avkrefte hehe.

Bekreftet :)

Når det gjelder hjemmekontor/lokaler i egen bolig er det krav om at du har en del av boligen som utelukkende brukes til næringsvirksomhet. Det gis ikke fradrag for bruk av kombinerte lokaler (f.eks. hvis du bruker din vanlige garasje til å detaile biler).

Dersom du har en egen plass for detailinga er det et standardfradrag på kr. 1600. Eller man kan velge å beregne faktiske kostnader ved lokalet. Kostnadene må sannsynliggjøres og dersom de ikke direkte kan henføres til f.eks. garasjen skal man bruke estimert leieverdi av næringslokaler i forhold til totalt estimert leieverdi som fordelingsnøkkel.

Andre (og muligens mer relevante) fradrag er:

Verktøy

Inventar

PC

Arbeidstøy (dersom det ikke er egnet til privat bruk)

Telefon/bredbånd (fradrag for beløp over kr. 6000 dersom det er 2 eller flere abonnementer)

Mat (arbeidsdager over 12 timer)

Evt. ansvarsforsikringer ol.

Evt. bilkjøring relatert til næring (3.65 per kilometer inntil 6000 km. Egne regler med mer næringskjøring)

Prinsippet her er at du får fradrag for kostnader som har påløpt for å generere inntekt.

Vil også presisere at investeringer over 15.000 (inkl. mva så lenge du er under kr. 50.000) med levetid på over 3 år skal saldoavskrives.

Det vil si at hvis PCn kostet 20.000 og du mener den varer mer enn 3 år så blir årets fradrag 20.000 * 30% = 6000.

For maskiner, redskap, instrumenter, inventar, mv. er satsen 20%. Dersom du har slike investeringer må du legge ved RF-1084 som vedlegg til selvangivelsen.

Normalt vil du med omsetning under 50.000 slippe å levere næringsoppgave 1. Første gang du logger på selvangivelsen for næringsdrivende får du spørsmål om du skal levere med eller uten næringsoppgave. Du velger alternativet: ”Mine sum driftsinntekter overstiger ikke kr 50 000 og jeg ønsker ikke å levere næringsoppgave” og trykk ”Fortsett”. Du vil da se at det bare blir to poster du skal fylle ut, inntekter og kostnader/fradrag.

Dette var noen momenter jeg kom på i farta. Jeg tar selvfølgelig ingen ansvar dersom jeg skulle ha bommet på noe B)

Endret av Nexans
  • DCN Poeng 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig