Kny

Jomfrutur med maskin. BMW E46 coupe: Nå med film

Film av beading under post nr 7.

Hei, jeg er så og si ny bruker her på forumet etter å ha blitt litt hekta på bilpleie det siste året. Har kun polert for hånd tidligere med Meguiar's step 1-2-3 og bestemte meg før påske at jeg ville prøve å få litt ordentlige resultater med maskin. Har dessverre ikke dokumentert alt jeg har gjort, så det blir bare noen 50-50 bilder og ferdig resultat.

Jeg tar gjerne imot tips og triks som kan gi meg et enda bedre resultat på neste bil jeg skal ta! (sannsynlig svigerfar eller mor, hehe)

Bilen min er en 320cda i fargen Black sapphire (sort med en liten perleeffekt). Hadde tatt en relativt grundig vask 2 dager i forveien, og vasket den 1 gang i uka i vinter og vår (pluss clayet og vokset) så bilen hadde et veldig godt utgangspunkt.

Dette ble brukt til vask, avfetting og tørking:

-Prickbort

-Høyttrykkspyler

-Swisswax 18l bøtte med gritguard (varmt vann)

-Meguiars washmitt

-Meguiars NXT gen såpe

-2x meguiars water magnet

Felgene var nylig vokset, så de slapp støvet som satt der bare ved avspyling og litt prickbort.

Etter vask og tørking så clayet jeg hele bilen med Meguiars clay bar og Optimum no rinse claylube, clay baren var like fin som ny etter jeg hadde gått over bilen omtrent.

Etter det maskerte jeg med 3M maskeringstape, fikk dessverre en dyr lærdom at jeg skulle maskert MYE mer :( Menmen, sånt skjer vel når man er nybegynner.

Hva jeg brukte til polering og LSP:

Flex roterende maskin

Scholl bakplate

Scholl gul pad

Hex Logic gul pad (Brukte denne mest da jeg synes denne var veldig god forhold til de andre!)

Uber orange og blå pad

Scholl s17, s03gold, s40 (Brukte omtrent bare s17)

Meguiars & CG Microfibers

Scholl CF02 wipedown

Swisswax Cleaner fluid

Swisswax Onyx

Total arbeidstid: 17-18 timer. (med kaffe og hvile rygg pauser) ;)

Jeg har bestilt meg en DA maskin, men den får jeg ikke før om et par dager, så jeg fikk låne en roterende maskin, fikk svidd litt lakk dessverre så jeg forstår godt hvorfor man anbefaler nybegynnere DA maskiner.

Klønet litt i starten på panseret hvor jeg fikk noen tips her på forumet av truhaa, da jeg fikk hologrammer og kjørespor av maskinen. Jeg brukte altfor mye polish på paden i starten og kjørte på veldig lavt turtall også fant jeg ut.

Etterhvert så brukte jeg 3 "erter" med polish på paden og synes det var en ok mengde. Startet med å presse "ertene" på rundt på panelet ca. 40x40cm, for å spre polishen rundt på laveste turtall (nivå 1), etterhvert kjørte jeg opp på nivå 2 (ca 1700-1800 rpm) og tok noen runder til det så bra ut. Hvis det fortsatt var noen riper igjen å ta så tok jeg en runde til. Stort sett brukte jeg gul scholl pad, eller hex logic gul med Scholl S17.

Slik ser bilen ut, de to første bildene er tatt for ca. 1 mnd siden og kun vasket etter det.

vxotdurcn8oz4bsovp3n.jpg

hqb1n1d8v8dvnsfdwysj.jpg

Shinet motorrommet for en uke siden:

sra7ege6wplgz22d7dzo.jpg

Så over til litt inspeksjon, mye hologrammer:

Panel nederst bak døra

shine1t.jpg

Panser:

shine2l.jpg

shine3w.jpg

shine4a.jpg

shine5.jpg

Forskjerm (lakket opp i des.)

shine6.jpg

Dør V.S:

shine7.jpg

Høyre side:

shine8.jpg

50-50 Bakluke:

shine9.jpg

50-50 Dør V.S:

shine10o.jpg

shine11.jpg

50-50 Dør H.S:

shine12.jpg

Forskjerm ferdig polert:

shine13.jpg

V.S ferdig polert:

shine14.jpg

shine15.jpg

shine16.jpg

50-50:

shine17.jpg

shine18.jpg

Eksos før:

5qoyt58oblekx2qtiqks.jpg

Eksos etter:

6jymsdygbzhmi5gan66f.jpg

Swisswax Onyx:

shine20.jpg

Noen "ferdig" bilder, klokken nærmet seg 01.00 og jeg skulle på BMWCCN vårmønstring på lørdagen. Fikk ikke vårslipt eksosen som jeg hadde tenkt.. Fikk gjort hjulbuene litt sortere på morgenkvisten før treffet forresten, er ikke så mye wheelgap til å vaske der uten å jekke opp, og jeg sto på grovkornet grus der jeg vasket.

shine21.jpg

shine22.jpg

shine25.jpg

På treff:

bmwccn19.jpg

dsc0423l.jpg

dsc0469m.jpg

dsc0471u.jpg

Interiøret tok jeg for 2 uker siden også.

shine23.jpg

Fikk 2 slike på bakfangeren da jeg holdte på med bakluka og sideskjermen bak, brent lakk :( Sto å reiv meg i håret og bannet fælt første gangen, andre gangen ble jeg bare oppgitt over meg selv og maskerte overalt isteden.

shine24.jpg

Comments & Critics welcome! B)

Endret av Kny
16

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

blankt å fint dette , synd at brant igjennom et par plasser , flott bil forresten ;)

trykket på grønn+

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for det :) Ble greit fornøyd med resultatet jeg. Bakfangeren hadde jeg påtenkt lakkering snart uansett, så jeg får bare få det gjort snarest mulig. Men nå vet jeg litt bedre hvordan jeg skal forhindre å brenne lakken senere hvertfall ;)

Forresten noen som vet om man får noe miniriper av å tørke bilen med quick detailer og microfiberklut dersom den bare er støvete eller dekt med pollen?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

pollen støv går nok greit men støv (les steinstøv) ville iallefall ikke jeg gnikket på

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble flott dette her, må jo ha vært treffets blankeste BMW dette her, eller er det flere fra DCN som stilte? :D

Silkestrøkent er vel rette ordet :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forresten noen som vet om man får noe miniriper av å tørke bilen med quick detailer og microfiberklut dersom den bare er støvete eller dekt med pollen?

Kommer vel litt an på hvor hard lakken er. Men jeg bruker en langhåret MicroFiber til dette hvor jeg ikke har press mot lakken i hele tatt.

Bra jobb!!! Cred gitt!!!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk takk! Vet egentlig ikke om det var flere som er på dette forumet som stilte, men var mange blanke BMW'er der i dag! Ligger noen bilder i en post på showforumet på bimmers.no :)

Satser på at det funker med quick detailer jeg da, får prøve på bakfangern som skal lakkes opp først ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble flott dette her... fin bil.. cred gitt!!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjempe resultat, synd med gjennombrenningen.

Utrolig flott look på bilen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser jo flott ut dette.

bakluken er det greit å åpne også legge noe i mellom så en får den litt vekk fra skjermen.

på sidene og under lyktene er det nok bare teip som gjelder... som du smertelig fikk erfare...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke noe å si på resultatet - bilen ble blank og ripefri. Grundig maskering er alfa omega, særlig med roterende og når en jobber på andres biler ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott jobba, ser jeg skal øve meg med DA før jeg slipper meg selv løs med roterende, ja.

Cred for resultatet, ser ut til at du har flott strekk på denne.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så veldig fint ut. Koslig beading:)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott bil og bra resultat :)

Fargen gjorde seg godt i sola B)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for hyggelige tilbakemeldinger, er selv godt fornøyd med resultatet og beadinga ble jeg faktisk litt overrasket over hvor bra den var :)

Jeg har nå fått en DA maskin, men tror faktisk jeg skal kjøpe meg en roterende Flex maskin, synes roterende var mye mer morro å jobbe med.

Bilen skal inn til lakkering 6. juni for å lakke opp bakfangeren og panseret pga. brennmerkene og en del steinsprut.

Forresten hvordan skal jeg behandle nylakkerte flater? Kan jeg bare legge voks rett på den etter jeg har hentet den hos lakkerern, eller bør jeg polere på det først, evt. SV Cleaner fluid?

Til uka skal jeg også bestille meg:

CG Miracle dryer

CG Citrus Wash & Gloss

CG Green monster

Swissvax Pneu

Swissvax Autobahn

IronX

Ny washmitt

Nanolotus glassforsegling proff

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive