Knutis

S&S: Volvo XC70 2010mod - 019 solid black

22 innlegg i emnet

Hei!

Da er det lenge siden sist S&S. Hadde en aktiv påske der jeg bl.a lærte en å polere båt (med Swissvax Marine), tok en kjapp enstegs på en Polo som var innom, tok denne Volvoen og avsluttet med en Hyundai SantaFe (laster opp de bildene nå).

Man sjekket jo opp litt her på forumet i forkant, og lærte følgende om 019 og XC70:

-bakluken er i glassfiber eller tilsvarende

-panser er i alu

-gammel 019 er knallhard, nyere er mye mykere

Først noen inspeksjonsbilder. Bilen var normalt skitten, eier liker å stelle godt med sakene sine så jeg forventet ingen store overraskelser.

DSC00775.jpg

Ikke mye beskyttelse igjen etter klargjøringen ifjor.

DSC00776.jpg

DSC00779.jpg

DSC00778.jpg

DSC00777.jpg

Det var dog noen rare flekker på taket, som jeg skjønte ville bli en utfordring.

DSC00783.jpg

DSC00784.jpg

Bilen ble først dynket med prickbort, så avspylt, så dynket med Surfex HD og deretter skummet med GreenClean.

Håndvasken ble chenille mitt og Espuma Astro shampo.

DSC00786.jpg

Hjulene fikk Espuma Revolution i 1:10. Fungerer også fint på gummi som bildet viser.

DSC00785.jpg

DSC00787.jpg

Rimelig flat lakk etter vask.

DSC00788.jpg

DSC00790.jpg

Etter å ha fått bilen inn i garasjen og begynt tørking, så jo dette rett bra ut!

DSC00795.jpg

Men nei.. Utrolig mye etsemerker på taket:

DSC00792.jpg

Samt andre merker, tydeligvis har det vært veldig lavt mellom skiboks og tak og det har ført til både slitasje og hakk pga steiner.

DSC00840.jpg

DSC00794.jpg

Videre inspeksjon for å få et helhetsinntrykk av lakken:

DSC00797.jpg

DSC00798.jpg

DSC00801.jpg

Målte tykkelsen til ca 180my i snitt på alle paneler, også panser. Bakluken lot seg ikke måle.

Så var det klar for kombotesting. Mistenkte at denne var myk, så jeg begynte med S30+ på orange scholl.

DSC00803.jpg

Dette viste seg å ta for lite, men etterlate grovt med holos.

Prøvde så S17+ på orange, det tok mer men etterlot enda mer holos.

Prøvde så orange Hex Logic og S17+ på Das6-pro, det tok tilstrekkelig uten holos.

Tok så en runde S40 på svart LC Kompressorpad og roterende for å få ekstra glans, fungerte knallbra.

Noen bilder fra kombotesting:

DSC00805.jpg

DSC00806.jpg

DSC00808.jpg

DSC00812.jpg

Her fant jeg komboen:

DSC00816.jpg

DSC00829.jpg

Litt 50/50's etter første steg

DSC00828.jpg

DSC00852.jpg

DSC00837.jpg

DSC00838.jpg

Surfex HD imponerte stort som prewash, eneste panelet med behov for clay var bakluken. Men den var til gjengjeld skikkelig inngrodd:

DSC00849.jpg

DSC00850.jpg

DSC00851.jpg

Var ekstra forsiktig på den med tanke på press og varme siden den ikke er i metall. Tok ingen sjanser.

Slik ble merkene på taket etter mange runder. Angrer litt på at jeg ikke slipte her først, men du må ha lys direkte på merkene nå for å se de, så de ble "godkjent".

DSC00847.jpg

LSP ble Collinite 845 også på denne. Griots på innerskjermer, Autobahn på felgene og eksos-stussene, Pneu matt på dekksider, Nanolotus på rutene.

Ingen innvendig jobb på denne, da den fortsatt luktet som ny og var helt strøken.

Ferdigbilder:

DSC00855.jpg

DSC00856.jpg

DSC00857.jpg

DSC00858.jpg

DSC00859.jpg

Endret av Knutis
31

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pent arbeid denne Knutfrid..

Det eneste jeg ikke skjønner er at en bil som ser såååååååå jævlig ut utvendig faktisk er pen innvendig :unsure:

Cred er gitt..

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble sort og blankt dette :)

Hvor lang tid brukte du på denne?

+ :thumbup:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott jobb det her :) Cred!

Bernhard: Det er fordi vaskemaskinen ikke kommer til inni ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra jobbet! Irriterende da nesten all kjøring med roterende lager spøkelses-virvar av dimensjoner, men har man en dugandes DA-maskin i bakhånd så går det som regel greit :)

og Andreas speaketh the truth :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Finfin jobb Knutis :)

Litt uvant å lese om grovkorrigering med DA og finpolering med roterende hvis jeg forstod deg rett.

Cred selvfølgelig ! :thumbup:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig pent resultat og kreativ fremgangsmåte på poleringa. +1 cred

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott jobb det her :) Cred!

Bernhard: Det er fordi vaskemaskinen ikke kommer til inni ;)

Vaskeripene er helt ok, men jeg siktet til all den andre driten som lå i lakken. Åssen noen som tilsynelatende gir f... i bilen sin, men samtidig klarer å holde det på stell innvendig...

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fugle bash er noget "dritt" Så jo ut somom en koloni av hette måger havde campet på taget der

Bra jobber Knutis :thumbup: Greds !!

Endret av Rasmus/Nanolotus
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pent arbeid denne Knutfrid..

Det eneste jeg ikke skjønner er at en bil som ser såååååååå jævlig ut utvendig faktisk er pen innvendig :unsure:

Cred er gitt..

Takktakk. :)

Det ble jo sagt før jeg hentet bilen at den stort sett er håndvasket, men lakken var veldig myk så det skal nok lite til før det blir riper. Lite møkk ellers på panelene, men bakluken var som normalt (på stasjonsvogner) inngrodd.

Ble sort og blankt dette :)

Hvor lang tid brukte du på denne?

+ :thumbup:

Takktakk. :)

Brukte halve søndagen og mesteparten av dagen på mandag. Regner ca 20 timer kun utvendig. Går litt trått med DA og ømfintlig lakk.

Flott jobb det her :) Cred!

Bernhard: Det er fordi vaskemaskinen ikke kommer til inni ;)

Takktakk. :)

Og ja, jeg tror den har vært noen runder i vaskemaskinen. Eier kjøpte Einhell etter at jeg var på besøk, samt Megs gule softbuff og s30+.

Regner med at bilen blir tatt bedre vare på utvendig i tiden fremover.

Bra jobbet! Irriterende da nesten all kjøring med roterende lager spøkelses-virvar av dimensjoner, men har man en dugandes DA-maskin i bakhånd så går det som regel greit :)

og Andreas speaketh the truth :)

Takktakk. :)

Jess, men selv om DAS6-pro er en kongemaskin for folk som stort sett tar bare sine egne biler og nybegynnere, støyer og rister den for mye til slike lange jobber.

Har fått litt trua på den nye Scholl maskinen.

Finfin jobb Knutis :)

Litt uvant å lese om grovkorrigering med DA og finpolering med roterende hvis jeg forstod deg rett.

Cred selvfølgelig ! :thumbup:

Takktakk :)

Jo, det er sant. Men får du først et hologramhelvet uten sidestykke på svart bil med myk lakk blir det utrolig mye jobb bare for å få det bort igjen, uten at det nødvendigvis er andre defekter som trenger korrigering.

s40 på svart finishingpad og roterende har aldri etterlatt kjørespor (kjører bare med maskinvekten og knapt det) men øker glansen mer enn jeg har greid med tilsvarende kombo på DAS6-pro. På Flex-maskinen var det annerledes igjen, tror det er den tvungne rotasjonen som gjorde biffen der.

Veldig pent resultat og kreativ fremgangsmåte på poleringa. +1 cred

Takktakk. :)

Fugle bash er noget "dritt" Så jo ut somom en koloni av hette måger havde campet på taget der

Bra jobber Knutis :thumbup: Greds !!

Takktakk Rasmus. :)

Bilen ble kjøpt ny med skiboks/takboks og har aldri vært kjørt uten.

Så det er nok heller det at man ikke tørker taket etter vask, samt at det aldri blir skikkelig tørt på taket sålenge skiboksen stenger for solen.

Etter at jeg leverte bilen ble skiboksen hevet for å gi mer rom til luft, både for å forhindre flere skader og for at det skal bli lettere å tørke taket.

Vaskeripene er helt ok, men jeg siktet til all den andre driten som lå i lakken. Åssen noen som tilsynelatende gir f... i bilen sin, men samtidig klarer å holde det på stell innvendig...

Eieren er en mann i 50-åra som pendler mange mil til jobb på sterkt trafikkert fylkesvei hver dag.

Innvendig hadde han allerede liggende forskjellige mf til både glass, dashbord osv. Han har også regler mot å spise i bilen, samt at han har bare voksne unger og en egen konebil.

Innvendig såg bilen ubrukt ut, og fikk bare en dash CG New Car scent før levering. :)

(Bestillingen var kun på utvendig, men jeg bruker normalt å støvsuge og tørke over innvendig også før levering. Det var det ikke behov for på denne.)

Endret av Knutis
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lekkert utført det her, men fy faen å den så ut i lakken til å bare være ett år gammel :blink:

Creds!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

fin jobb

+cred

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nydelig jobb på denne..

A++ og cred++ :D

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott jobb :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Taket på min bil har liknende merker så det var betryggende å se at noen har fått slikt vekk ihvertfall. Flott jobb!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra jobba! Cred fra meg ;)

Kan kanskje spørre om en ting her....Hvor lenge etter man har polert polish på bilen, at man skal tørke det av igjen med microfiber ?

....kom kanskje litt random inn, men trengte å spørre om det :D

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lekkert utført det her, men fy faen å den så ut i lakken til å bare være ett år gammel :blink:

Creds!

Takk! Ja, lakken er utrolig myk på denne. Kombinert med litt maskinvask så blir det fort riper.

fin jobb

+cred

Takktakk!

Nydelig jobb på denne..

A++ og cred++ :D

Takktakk!

Flott jobb :)

Takktakk!

Taket på min bil har liknende merker så det var betryggende å se at noen har fått slikt vekk ihvertfall. Flott jobb!

Takktakk! Jeg ville dog våtslipt om jeg skulle prøvd igjen. Slitasjen sitter langt ned i lakken.

Bra jobba! Cred fra meg ;)

Kan kanskje spørre om en ting her....Hvor lenge etter man har polert polish på bilen, at man skal tørke det av igjen med microfiber ?

....kom kanskje litt random inn, men trengte å spørre om det :D

Takktakk!

Etter at du har korrigert med polish, tørker du av restene med mikrofiber ja. Sålenge du ikke har en lakk som er superømfintlig for varme, er det bare å tørke av umiddelbart.

Lar du polishrestene tørke på lakken blir det stort sett værre å få bort.

1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det ble utrolig forskjell før og nå...

Flott jobb på en flott bil... cred..

Slik bil vil jeg ha....

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Knall bra jobb dette.

019 er veldig fin farge når den er strøken, bare synd den har blitt så "myk" de siste årene og vanskelig å holde skikkelig på stell.

Men det er jo alltid noen som kan "rydde opp" slik du gjorde her.

+grønn!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde en liten revisited av denne i helgen. Eier hadde oppdaget antydning til en liten holo ved dørhåndtaket på førersiden, og ville også ha en runde for å få opp glansen og et lag med voks til vintern.

Siden dette er en tidligere sjef av meg, tok jeg litt av jobben på reklamasjonskonto og resten på kompiskonto.

Bilen har siden i april gått ca 30000km og har jevnlig blitt vasket med noe vannbasert citrus-såpe. Voksen var stein død på alle paneler unntatt taket, men ingen inngrodd skit denne gangen.

Taket så like ille ut denne gangen som sist, eier kunne forklare at han sliter med mye kalk i vannet så det er nok årsaken.

Løsningen ble en runde s3gold på gul Scholl på noen nye riper på panseret og venstre forskjerm, samt på taket.

Hele bilen fikk så en god runde s30+ og hvit Lake Country ccs-pad. (Hakket finere enn orange Scholl)

Avsluttet som sist med Collinite 845.

Endret av Knutis
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive