chovden

Voks til sølv Nissan Z

Er på jakt etter en voks til bilen min, som dere ser er har lakken mye metalikk og bilen har litt kanter, vill ha noe som får fram lakkenog dybden i den.

Hva er en grei voks til dette? har set på sv mirage, concorso, CG 5050 men hva mener folk med erfaring er bra?

Er relativt fersk så trenger inputt her så jeg kan få handlet.

post-2679-0-71245800-1303967463_thumb.jp

post-2679-0-02759300-1303967500_thumb.jp

Endret av truhaa
lagt til tekst i tittel
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott bil, når det gjelder lakk med mye metalleffekt så spørs det jo om du ønsker å fremheve den effekten eller mute den litt til fordel for mer refleksjoner.

For "flake-popping" er CG E-zyme helt rå, men det finnes billigere alternativer og om den blir litt for dyr, feks CG petes 53. Swissvax blir aldri feil heller, gode produkter å jobbe med, og lukter himmelsk :)

For å mute metalleffekten og gi en mer reflekterende finish kan du f.eks gå for cg 5050

Uansett avhenger det aller meste av finishen av forarbeid, voksen gir bare det lille ekstra og beskyttelse av lakken. Lykke til med valget, det skal ikke være lett .

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kan jo starte med å si velkommen til forumet.

For at du skal oppnå den dybden og blankheten i lakken du ønsker, så er faktisk grunnarbeidet før du påfører voksen det aller viktigste. For å oppnå dette så må lakken på bilen korrigeres, det vil si at du må polere bilen med maskin der du først bruker en grov polish som fjerner litt av klarlakken, og dermed vaskeriper/riper osv, for deretter en finere polish som vil få opp blankheten ytterligere, før du påfører bilen en god voks til slutt.

Dette kan gjøres på to måter, at du enten lærer deg litt bilpleie her inne å investerer i poleringsmaskin og polish, eller om du setter den bort til fagkyndige folk som vet hva de holder på med, da snakker jeg om mennesker som gjerne holder seg her inne som driver med dette på et hobby/entusiastnivå.

Av de voksene du nevner har jeg kun erfaringer med Swissvax Mirage, og det er en fin voks det, lett å påføre lakken gir dybde og blankhet. Men jeg har ikke fått testet hvor lang holdbarhet den har.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kan jo starte med å si velkommen til forumet.

For at du skal oppnå den dybden og blankheten i lakken du ønsker, så er faktisk grunnarbeidet før du påfører voksen det aller viktigste. For å oppnå dette så må lakken på bilen korrigeres, det vil si at du må polere bilen med maskin der du først bruker en grov polish som fjerner litt av klarlakken, og dermed vaskeriper/riper osv, for deretter en finere polish som vil få opp blankheten ytterligere, før du påfører bilen en god voks til slutt.

Dette kan gjøres på to måter, at du enten lærer deg litt bilpleie her inne å investerer i poleringsmaskin og polish, eller om du setter den bort til fagkyndige folk som vet hva de holder på med, da snakker jeg om mennesker som gjerne holder seg her inne som driver med dette på et hobby/entusiastnivå.

Av de voksene du nevner har jeg kun erfaringer med Swissvax Mirage, og det er en fin voks det, lett å påføre lakken gir dybde og blankhet. Men jeg har ikke fått testet hvor lang holdbarhet den har.

Jeg har gjordt det du snakker om med, bilen er polert opp med roterende og 3mMfin så 3M super fin for jeg la på Mg21, den er forsåvitt fin i lakken ble lakkert for 1 år siden og jeg tok poleringsjobben for en måneds tid siden for jeg reiste til utlandet på jobb.

Fikk et lynkurs hos en kompis som er lakkerer og driver litt med poleringsjobber før jeg for hjem og tok min egen, litt nervøs en gikk bra, var ikke mye vaske riper i den da sv ble en forsiktig start.

Nå har den MG21 på seg som sagt men vill prøve noe annet siden jeg er relativt fersk med dette og vill ha noe å sammenligne med.

Bare kom med andre voks forslag om det er noe du mener er bedre

Christian

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har brukt Shield, jeg syns den gir meget god glans og dybde i lakken, og ikke minst utrolig god beskyttelse. Jeg er meget meget fornøyd med Shield.

Nå har jeg fått inn Concorso, så jeg skal se hvordan den er. Sett og lest mye positivt om den, men ikke prøvd den enda... Til nå!

Men om du vil ha ne god voks som beskytter, gir glans og dybdehet, hadde jeg gått for Shield eller Concorso.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

liker ihvertfall min Swissvax Mirage veeeldig godt ! kan ikke gjøre annet enn å anbefale den

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her har jeg ofte følt at sealer får frem metaliken i lakken og voksen gir mer dybde og glød...

Men som det nevnes over her så er lakkrensen veldig viktig for looks på en bil, renset lakken her på en sølv BMW og eier var over seg av begeistring mht utseende på bilen etter Duragloss 101.. 101 er en AIO type med bra rens og "ok" holdbarhet, legger en Duragloss 111 over så holder det en stund, ser bra ut, men gir ikke så mye dybde i lakken som feks Concorso fra Swissvax gjør.

Og velkommen hit... grom bil du har også :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her har jeg ofte følt at sealer får frem metaliken i lakken og voksen gir mer dybde og glød...

Men som det nevnes over her så er lakkrensen veldig viktig for looks på en bil, renset lakken her på en sølv BMW og eier var over seg av begeistring mht utseende på bilen etter Duragloss 101.. 101 er en AIO type med bra rens og "ok" holdbarhet, legger en Duragloss 111 over så holder det en stund, ser bra ut, men gir ikke så mye dybde i lakken som feks Concorso fra Swissvax gjør.

Og velkommen hit... grom bil du har også :)

Tipset jeg fikk til min sølv metallic var duragloss 101 og 111 med Meguiars MG #16 i et par lag på topp.

-n

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive