Gå til innhold

Min Golf GTI 2005


Stein86

Recommended Posts

Godt vi alle er litt forskjellige. :)

Syns det hadde vært litt kjedelig med hele felgen i samme farge, og jeg syns vinterfelger skal være litt useriøse.

Fant forresten noen gamle bilder om hvordan felgene så ut før jeg begynte å jobbe på dem.

Full av swirls

Bilde0016.jpg

Etter polering ble de seende slik ut:

Bilde0017.jpg

Syns det var litt rart at jeg klarte å fjerne absolutt alt av riper, så tenkte jeg kunne ta en liten ripe-test med å dra fingeren over en helt ren felg.

Før:

Bilde0018.jpg

Underveis:

Bilde0019.jpg

Etter:

Bilde0020.jpg

Ble en veldig tydelig ripe etter fingeren, så kan tenke meg hvordan de hadde blitt etter en runde med felgbørste på skitten felg.

Så dette var egentlig hovedgrunnen til at jeg bestemte meg for å bytte farge på dem.

Her er to felger polert og to ikke polert, ikke så veldig vanskelig å se forskjell på dem.

Bilde0015.jpg

Så for å oppsummere så gikk felgene fra svarte,

Bilde0017.jpg

og til sølv:

IMG160.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I steden for å torpedere tråden din med mer bilder så kan du ta en titt her:

http://s181.photobucket.com/albums/x256/Stream77/Banehjul/?start=all

Som du ser så var det full pupp med Duxola og det som trengtes. Brukte halvannen boks med Duxola. Men i tillegg brukte jeg en DEL minutter med varmtvannsteamer. Dette funker veldig bra.

Jeg brukte denne primeren:

http://biltema.no/no/Bilpleie/Maling-og-lakk/Primerfiller-for-utbedringslakk-367417/

Så lakk i denne serien:

http://biltema.no/no/Bilpleie/Maling-og-lakk/Utbedringslakk-367301/

Valgte jo selvsagt to BMWfarger. Den røde er samme kode som lakken på bilen.

Og denne klarlakken:

http://biltema.no/no/Bilpleie/Maling-og-lakk/Klarlakk-for-Biltema-Utbedringslakk-367415/

Jeg stod godt og varmt på jobben å lakka.

Jeg skulle egentlig ikke være så nøye siden de kun skulle brukes til banekjøring.

Lakka først en runde med rødt og grått. Men så fant jeg ut at det ikke var pent nok. Så da våtslipte jeg ned alle 4 felgene grunnet litt rester av gammel lakk jeg ikke hadde brydd meg om. Så var det på´n igjen med maskering og lakk.

Ble til slutt fornøyd.

Tenkte egentlig jeg skulle ta de igjen nå i vinter, men siden jeg valgte å vinterlagre bilen på de hjula så får det være...

Nytt prosjekt er uansett på gang. Du ser de andre felgene i samme tråden.

Mine BMWer

 

Instagram: 

Privat: @stigj77  

Bil: @bmwe86driver

Gnikk: @unikbilpleie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Har skjedd lite med bilen i det siste, har hatt service på den og fått byttet foringer i bærebroen fremme.

Den bakerste foringen ble byttet til Audi S3 foring siden denne er litt fastere enn den originale GTI-foringen.

Har og kjøpt Qtek MXS 5.0 der jeg har koblet til en hurtigkobling på batteriet, så nå står bilen til vedlikeholdslading ihvertfall et par netter i uken.

Nytt Thule skistativ til taket er bestilt inn, greit å kunne ha sykler på taket om sommeren og ski om vinteren.

caa8c192f0e095a4626ef4979983b322-image.jpeg

Men har en liten ting som jeg håper å få noen tips på.

Jeg har gjennomsiktig beskyttelses tape fra Thule mellom takstativet og bilen, men denne har fått vann under seg og løsnet så jeg må bytte den ut nå og bestilt inn 1,5mx0,5m med gjennomsiktig vinyl nå (ebay).

Planen er å få lagt denne så bra at den kan ligge på hele vinteren siden jeg tar av og på takstativet ganske ofte.

Problemet er at jeg må legge vinyl fra innsiden av døra og opp et lite stykke på taket.

Siden det er en ganske bratt kant i overgangen mellom tak og siden av bilen så blir det aldri bra nok så det iløpet av noen uker alltid kommer vann mellom vinyl og tak slik at vinylen løsner/ser stygg ut.

Er trikset å bruke rent vann og hårføner/varmepistol når jeg skal legge vinylen?

Det skal ikke en dråpe med såpe i det vannet som brukes eller noe?

Sitter offshore nå, så håper jeg får noen tips og så skal jeg få prøvd meg til uken på å legge filmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott GTI du har, liker fargen veldig godt. Kan jeg spørre om hvor du kjøpte takstativet og vinylen?

Har hatt min en uke akkurat nå, og må si dette er svært gode biler. Flott komfort med litt ekstra trykk når man ønsker det :thumbup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjøpt takstativ, sykkel- og skiholder hos Møller Bil Forus, Audi.

Og når jeg kjøpte dette klarte jeg å ordne meg litt ekstra beskyttelsesfilm fra Thule, men dette brukte jeg opp i sommer og tok av i høst. Så nå har jeg bestilt ny vinyl på ebay. Link

Har ikke sett på vinylen enda siden jeg er offshore for tiden, men den ligger og venter på meg hjemme.

Jeg er kjempefornøyd med bilen min, og spesielt etter oppgradering til RCD510. (Hadde den kjipe RCD300 tidligere)

Men skulle ønske jeg hadde den motoren som du har i din, tipper det er en ganske stor forskjell mellom disse motorene så håper du koser deg med din edition 30. :)

Vet ikke om du er heldig og har sluppet unna irriterende lyder i bilen din, jeg har ihvertfall brukt endel timer med demontering av interiør og lagt filt-tape mellom mange plasser der det er plast mot plast.

Dette har fjernet mange irriterende lyder fra min bil ihvertfall.

Og husk å sjekk om denne skruen er løs i din bil også.

edit:

Kom forresten på at jeg har glemt å nevne at jeg har installert en Blaupunkt THA-475 pnp forsterker i bilen. Dette ble gjort ifjor en gang og det var en kjempeforbedring av lyden i bilen. Har lyst å bytte høyttalerne fremme snart, men får se hva tiden bringer.

Denne forsterkeren er helt plug&play, kobler bare inn et ekstra sett med ledninger direkte i original-kontakten bak spilleren og trekker ledningene ned til forsterkeren.

Det finnes originalt "monterings-sett" til forsterkeren som skrues fast i ferdige festehull under førersetet og så er det en beskyttelsesplate som monteres over.

Kan prøve å få tatt bilder en gang, er helt umulig å se at det er en forsterker under setet dersom en ikke er klar over det.

Endret av Stein86
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tips, skal sjekkes ut!

Har ikke rukket å kjøre bilen så mye, men har ikke merket noen lyder enda. Det eneste som må fikses er en rift i den ene sidestøtten på førerstolen. Det kjipe er at riftet går akkurat der sømmene går, så jeg må vel levere fra meg hele setet for å få det fikset. I tillegg har den endel steinsprut som jeg må flekke, evt lakke om.

Forresten, hvilke vinterhjul kjører du på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det går fint å få fikset setet ditt til en fornuftig pris. :)

Hva er planen egentlig? Levere den til en møbelsnekker eller lignende?

Kjører Nokian Hakka R på vinteren og Michelin Pilot Sport 3 om sommeren. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det går fint å få fikset setet ditt til en fornuftig pris. :)

Hva er planen egentlig? Levere den til en møbelsnekker eller lignende?

Kjører Nokian Hakka R på vinteren og Michelin Pilot Sport 3 om sommeren. :)

Får håpe det :) Jeg aner faktisk ikke, tenkte bare kjøre bilen nå i sommer og kose meg med den, så kan jeg evt. levere den fra meg på høsten hvis setet må ut. Må undersøke litt hvem som kan ta sånt i byen.

Men nok om min i din tråd. Hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Tenkte det var på tide med noen skikkelige vinterbilder av GTI'en min med skistativ og jevnt over skitten bil.

Begynner å bli altfor lenge siden den har blitt skikkelig vasket, blir avspyling med Prickbort og surfex HD ca en gang annenhver uke.

Parkert trygt i carport over natten:

IMAG0014.jpg

IMAG0021.jpg

IMAG0015.jpg

IMAG0016.jpg

IMAG0017.jpg

Thule aerobøyler og Thule skistativ

IMAG0018.jpg

Fornøyd med slik felgene ble, sett bort ifra at de er skitne hele tiden.

IMAG0019.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
Stein86

På lørdag fikk endelig tid til å teste ut den nye Foma 925 som jeg kjøpte for en liten måned siden og jeg er veldig fornøyd med kjøpet.. :)

Så jeg fikk tatt en skikkelig vask av bilen med Surfex HD, Prickbort og Iron-X.

Fikk også tid til å legge et nytt lag med Gtechniq G3 på frontrute og et lag med ValetPro Artemis Seal på lakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christoffer H

Sitter og vurderer og kjøpe med en 2006 mod GTI til sommeren, er det noe jeg bør se ekstra godt etter på disse bilene? :)

Noen svakheter på di?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Satser på at det snart er tid for sommerfelger jeg på, må bare komme meg i land først.

Da blir det også av med innerskjermer og slikt for å få vasket skikkelig i hjulbuene.

Men fikk beskjed fra dama at det ene skiltlyset har tatt kvelden nå.

Kjøpte LED skiltlys for et år siden, tilsvarende type som disse:

BMW%20LED%20E39.jpg

Føler kanskje det var litt skuffende at de ikke varte lenger enn som så.

Har sendt en mail til den norske nettbutikken for å høre om de har noen meninger rundt dette.

Noen andre som har erfaringer om hvor lenge disse burde vare?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten update her, venter enda på svar på mail fra firmaet jeg kjøpte disse fra.

Men har snakket på telefon med de og det er 1 års garanti på disse lysene i den nettbutikken jeg kjøpte fra.

Flaks at jeg kjøpte de 1 år og to uker før de feilet. Perfekt timing. :rofl1:

Heldigvis finnes det andre norske nettbutikker der disse lysene har 2 års garanti så er jo et lett valg når nye skiltlys skal kjøpes inn. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pen bil du og har, skulle likt å prøvekjørt en Focus ST en gang for å sammenlikne litt.

Kan ta en liten oppdatering av hva som ble gjort i helgen, selv om jeg ikke fikk tatt noen gode bilder.

Fikk endelig tid til å sette på sommerdekkene, og i den sammenheng fikk jeg tatt en grundig rengjøring av hjulbuene.

Fjernet inneskjermene for å komme skikkelig til, fordi jeg fryktet at det kunne ligge masse dritt bak dem.

Det var ikke så mye som jeg fryktet, men litt var det jo så er glad jeg tok meg til å få vasket skikkelig der.

Det var verst bak, og prøvde å ta et lite bilde for å illustrere.

post-361-0-40878100-1335261154_thumb.jpg

Alt ble rent og pent til slutt ihvertfall.

Har også bestilt relativt store mengder med Silent coat dempemateriale, men tviler på at jeg kommer til å bruke så veldig mye på GTIen. Blir bare litt i dørene siden dørsidene må av når jeg skal bytte den ene diskanten.

Mesteparten av dempematerialet kommer til å bli brukt i Caddyen til min far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Stein86

Helgas prosjekt var å få byttet diskanten i førerdøren, siden denne ikke har vært helt frisk de siste månedene.

Så til de som er interesserte så tok jeg noen bilder for å vise hvordan en demonterer dørtrekket på en Golf V på førersiden.

Jeg har et sett med Bojo interiør-verktøy som er laget i plast som jeg hadde god bruk for underveis i denne jobben.

Start med å vipp av dekselet der vindusbryterene står, jeg vippet den opp i bakkant og jobbet meg fremover.

Denne sitter bare i klips, men i min bil satt den sinnsykt godt fast.

2012-04-28151625.jpg

Deretter må en koble ut to kontakter her:

2012-04-28151531.jpg

Oversiktsbilde av underside for å vise hvor klipsene sitter:

2012-04-28151448.jpg

Deretter må en fjerne to T27 skruer:

2012-04-28151325.jpg

Før en kan fjerne døra må en fjerne 4 skruer:

Sitter 3 i bunnen av døra:

2012-04-28151223.jpg

Og en helt fremme rett under diskanten:

2012-04-28151212.jpg

Og da er det klart til å fjerne døren, dersom jeg husker riktig så sitter denne i 5-6 klips. Jeg startet med å dra i bunnen av døren og jobbet meg rundt før jeg til slutt hadde dratt ut alle klipsene. Deretter må en løfte døren litt oppover for å få vippet den over en kant som dekselet "henger" i rett ved vinduet:

Det er to kontakter som må fjernes i tillegg til vaieren til dørhåndtaket før du kan fjerne døren fullstendig.

Til info så må en huske å sette den kontakten som som går inn i vindusheis-motoren/dørmodulen skikkelig på plass.

Jeg brukte 3 dager med feilsøking med vagcom og alt mulig fordi jeg ikke fattet hvorfor jeg ingen av knappene i døren virket.

Viste seg at selv om kontakten tilsynelatende så riktig installert ut, så skulle den visstnok 3 mm lenger inn før den var skikkelig på plass. (Har laget en rød ring for å vise hvilken kontakt jeg snakker om)

Slik ser det ut når døren er fjernet:

2012-04-28135823.jpg

Jeg la litt Silent coat dempematter i døren og i dørdekselet når jeg først hadde tatt alt av.

2012-04-28141901.jpg

Deretter er det bare å demontere alt igjen, og dobbeltsjekk at alt av kontakter står skikkelig festet.

Anbefaler å ta en tur til VW og kjøpe et lass med klips før en starter med jobben. Jeg gjorde det og det gjør livet mye lettere.

De koster ca 4-5 kroner stykket dersom jeg husker riktig.

Fikk også tid til å rense stoffmattene med min Foma våtstøvsuger og ta en runde innvendig med støvsugeren, men glemte å ta bilder av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stein86

Etter en halvtimes parkering ved siden av en byggeplass var hele venstre siden av bilen helt møkkete igår. Så litt ut som sement-støv så ville få bilen ren så fort som mulig.

Syntes også det så ganske dumt ut med en ren og en skitten side så tenkte det var greit å få vasket bilen.

Har dessverre bare den lille Karcheren i Stavanger, sammen med Karcher skum-kanon men litt skum blir det jo:

Merker savnet etter Foma 925'en med skikkelig slange er ganske sterkt. (Denne har jeg plassert hos foreldrene mine av praktiske grunner)

Dette bildet er tatt 3 min etter at jeg skummet ned bilen.

2012-05-08185406.jpg

Dagens vask bestod av følgende: Prickbort (under listene og bakluke), Surfex HD 1:30, gul Sonax såpe til skum og vaskebøtte, Autobrite Brite Gel på felger og tørk med CG Wooly Mammoth og så en runde med FK 425 til slutt.

Etter tørk ble det slik:

2012-05-08194058.jpg

2012-05-08194106.jpg

Parkert trygt i garasjen, får nyte det så lenge jeg kan. Om halvannen måned flytter vi så da har vi dessverre ikke garasje lenger. :(

2012-05-08194428.jpg

Må bare si at jeg er veldig imponert av Valetpro Artemis Seal. Denne har holdt seg godt de siste 2-3 månedene. Sheeter og beader fint enda, selv om den begynner å bli litt slapp i bunnen av dørene.

Neste gang jeg får anledning så blir det nok en kjapp runde med maskin og så skal det legges ett lag med Engel fra Blankbil. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stein86

Takk for det, har ikke merket noen problemer med sinkslipp foreløpig.

Skal ærlig innrømme at jeg ikke er 100 % sikker på hvordan sinkslipp ser ut.

Men syns lakken er jevnt over fin på hele bilen uten noen uregelmessigheter. (Utenom et par parkeringsbulker i dørene som jeg må få gjort noe med snart.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...