Magnove

BMW E61 520d eller 525d

Har hatt to e61 520d 2008 modeller. Ved neste korsveg, vurderer jeg 525d. Begge 520 har hatt 177 hestern, synes de går bra nok for meg. Men kanskje 525 passer enda bedre for meg. Hva tror dere?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har 525d og er vel ikke helt objektiv. Men jeg hadde ikke vært i tvil. Helt annen lyd blant annet, 6 syl. vs. 4 syl. ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nyare 525d har vel og 3 liters motor.

Eg rekner med at 1 liter større slagvolum merkes, sjøl om det ikkje er so stor forskjell på hestekreftene.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har 525d og er vel ikke helt objektiv. Men jeg hadde ikke vært i tvil. Helt annen lyd blant annet, 6 syl. vs. 4 syl. ;)

JaJo.. lyd er kanskje moro det. Låner en Audi A8 med V8, har fin lyd den, men drikker bensin...

Bruker en 525 mye mere enn 520?

Er i tvil nå altså :S

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva blir prisdifferansen fra 520 til 525D da, med samme utstyr?

Endret av Bjerknez
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette som kalles et "lite" luksusproblem? :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

520d 184hk, 510.500kr

525d 204hk, 625.000kr

Gjelder sedan, standard utstyr.

Hentet fra prislisten på BMW.no

Endret av Mcgyver
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

520d 184hk, 510.500kr

525d 204hk, 625.000kr

Gjelder sedan, standard utstyr.

Hentet fra prislisten på BMW.no

Dette gjelder vel den nye 5 ferie. Jeg tar inn brukt fra Tyskland og prisforskjellen med det utstyrsnivået jeg ligger på vil vær ca 60 000,- fra 520 til 525

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Personlig ville jeg valgt 520d med M-sport og litt utstyr fremfor 525d uten noe som helst utstyr.

Hvis du uansett kommer til å gå for M-sport og utstyr og føler din økonomi kan forsvare det, så ville jeg valgt 525d.

Hadde jeg hatt ett budsjett på 625.000,- så ville jeg uten tvil gått for 520d med M-sport og utstyr fremfor 525d.

På en slik bil mener jeg det er ett must med litt ekstra stash for at den skal skille seg litt ut i mengden. Går jo en del BMW'er av den typen og de fleste er ganske like.

EDIT:

Dette gjelder vel den nye 5 ferie. Jeg tar inn brukt fra Tyskland og prisforskjellen med det utstyrsnivået jeg ligger på vil vær ca 60 000,- fra 520 til 525

Har du allerede valgt det utstyret du vil ha og det kun skiller 60.000,- så ville jeg uten tvil valgt 525d.

Kan ta min bil som ett godt eksempel.

Jeg kunne kjøpt (leaset) 211HK'eren uten utstyr til omtrent den samme summen, men valgte heller 180HK'eren og sparte over 100.000,- i avgifter. Disse brukte jeg på å få bilen til å skille seg litt ut fra mengden, og til dags dato har jeg ikke møtt på en bil som er helt lik min.

Endret av Bjerknez
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er (en av få?) som driter i om jeg skiller meg ut.

De 20-hestene merker du mye bedre enn du tror, mitt valg ville helt klart vært 525.

Fra 525 til 530 syns jeg derimot forskjellen var så liten at det ikke var verdt det.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for innspill folkens :)

Ser det er delte meninger, det er det også veldig mange av når jeg googler dette så det skal ikke være lett. Er kanskje et lukusproblem ja :P er veldig godt fornøyd med komfort og kjøremiljø på de jeg har hatt. Tror eneste rette blir å få prøvekjørt en 525 å kjenne på forskjellene.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan ta min bil som ett godt eksempel.

Jeg kunne kjøpt (leaset) 211HK'eren uten utstyr til omtrent den samme summen, men valgte heller 180HK'eren og sparte over 100.000,- i avgifter. Disse brukte jeg på å få bilen til å skille seg litt ut fra mengden, og til dags dato har jeg ikke møtt på en bil som er helt lik min.

Litt OT Bjerknez, men du mangler jo det viktigste i Audien din - sikkelig girkasse og quattro :P Personlig, så er det ingen verdens ekstrautstyr som erstatter dette..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt OT Bjerknez, men du mangler jo det viktigste i Audien din - sikkelig girkasse og quattro :P Personlig, så er det ingen verdens ekstrautstyr som erstatter dette..

Hehe, definisjonen på "skikkelig" girkasse vet jeg ikke, men personlig liker jeg å skjemme meg bort med automat.

Når det gjelder Quattro så skal jeg være enig med deg, men det var en liten potet jeg måtte svelge.

Skulle jeg ha en ny Audi med enderør på hver side bak og en motor som går greit i forhold til min forrige bil, så måtte det bli denne, og 180HK'eren får man da altså ikke valgt med Quattro.

Jeg kunne valgt 170HK. TDI 170HK'er, men denne kunne jeg ikke få med automat OG quattro.

160 HK'er TFSI var litt uaktuell, da jeg synes den var LITT slappere i avsparket.

Men neste gang blir det nok ikke en A4, men en A3 2.0TFSI 211HK'er Quattro med manuell kasse og masse utstyr. Men det kan jo endre seg før den tid kommer. :)

Jeg har ett pristak på maks 600.000,- og helst ikke så mye heller.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for innspill folkens :)

Ser det er delte meninger, det er det også veldig mange av når jeg googler dette så det skal ikke være lett. Er kanskje et lukusproblem ja :P er veldig godt fornøyd med komfort og kjøremiljø på de jeg har hatt. Tror eneste rette blir å få prøvekjørt en 525 å kjenne på forskjellene.

Det viktigste er at du selv blir fornøyd :)

Jeg syns disse bilene fortjener en sekssylindret motor. Blir liksom litt fattige uten det. Når det er sagt så går nok verden fremover (eller bakover). Vi må nok innstilles oss på at det går mot mindre og mindre motorer med færre sylindre. Lydbilde deretter. :o

Etter det jeg har hørt blir den nye 525d motoren en firesylindret sak. Innføres visstnok når 525xd lanseres til høsten. Det haster nok litt for deg om du ønsker en ny 525d med 6 sylindere. Vedrørende drivstofforbruk så går 525'en min billig. Tror ikke den er noe særlig tørstere enn 520d. Min bruker ikke noe særlig mer enn A4'en vår.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En 6'er blir aldri feil, og har du råd så klin til! :)

60.000,- er ikke veldig mye synes jeg for en slik oppgradering.

Men på den annen side så er det jo mye man får for 60.000,- så det blir vel bare en avgjørelse du må ta selv ut fra din økonomi.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En 6'er blir aldri feil, og har du råd så klin til! :)

+1 på den! Kjørt endel rundt i en 530d, og lyden i 6'eren er helt suveren! Lite "diesel lyd"

Farlig behagelig bil å kjøre med adaptive cruise control, ca 20 mil uten å røre pedalene B)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det viktigste er at du selv blir fornøyd :)

Jeg syns disse bilene fortjener en sekssylindret motor. Blir liksom litt fattige uten det. Når det er sagt så går nok verden fremover (eller bakover). Vi må nok innstilles oss på at det går mot mindre og mindre motorer med færre sylindre. Lydbilde deretter. :o

Etter det jeg har hørt blir den nye 525d motoren en firesylindret sak. Innføres visstnok når 525xd lanseres til høsten. Det haster nok litt for deg om du ønsker en ny 525d med 6 sylindere. Vedrørende drivstofforbruk så går 525'en min billig. Tror ikke den er noe særlig tørstere enn 520d. Min bruker ikke noe særlig mer enn A4'en vår.

Mulig jeg har vært litt uklar, men det gjelder bruktbil :)

Har enda ikek fått testet 525. Synd om de blir levert med 4`er synes jeg... noe spessiellt over 6`ere ja.

Vi får se hva det blir til.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg var i samme dilemme selv for noen måneder siden, men jeg hadde nok en smule lavere budsjett. For min del stod det mellom en magert utstyrt facelift med toliter, eller en noe feitere prerface med sekser. Jeg valgte eldre med flere sylindre, som jeg forsåvidt alltid har gjort, selv om jeg hadde svært lyst på en facelift som jo er en bedre bil på mange måter.

N47-motoren (altså firesylindret) flytter bilen fra A til Å på en utmerket måte. Den yter mer enn greit til norske forhold og er billig i drift. Men det mangler noe. Jeg synes denne motoren har forferdelig hard gange, nesten som de gamle pumpedysemotorene fra VAG. Den rakler og kakler noe forferdelig på tomgang og føles ikke på noen måte rett i en slik bil. Gang den opp med halvannen og lydbildet er noe helt annet. Måten effekten leveres på blir også langt mer dynamisk og fleksibel. På alle måter en bedre motor, foruten forbruk og avgiftsnivå selvsagt.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive