vinnalott

Nybegynner: Meguiars deep crystal?

Hei, har endelig fått meg enebolig med egen innkjørsel og garasje, samt høytrykksspyler. :)

Kom ved en tilfeldighet inn på denne siden og ble veldig fascinert og har nå lest masse nybegynnertips etc. Har lest "bilpleie for dummies 2" og fikk da skikkelig inspirasjon til å selv begynne å snuse litt på detailing kunne tenkt meg å starte med en liknende runde, altså grundig vask, lakkrens og polering. Sitter nå og skal bestille meg litt diverse utstyr (mitt, bøtter med gritguard, masse mikrofiber, en god shampoo eller to, clay osv). Budsjettet mitt er vel på rundt kr 2000 (kun for hånd, ikke maskin nå i første omgang). Jeg ser det er en he***etes jungel for nybegynnere der ute mtp kjemikaliene. Hadde planer om å bestille meguiars deep crystal (alle 3 stegene) som brukes i dummies-guiden, men så ser i i ettertid at mange anbefaler andre produkter osv.

Er Meguiars deep crystal ok for nybegynnere som meg (dersom jeg følger bilpleie for dummies og skal gjøre det for hånd), eller bør jeg gå for en annen produktserie?

Er maskinbruk såpass overlegent (resultatmessig og/eller tidsmessig) at jeg heller bør øke budsjettet og inkludere en maskin? I såfall: Finnes det noen rimeligere maskiner som duger?

Beklager at dere nok en gang får nybegynnerspørsmål, og jeg vet at jeg burde finne ut av dette selv. Men jo mer jeg leser jo mer usikker blir jeg. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er Meguiars deep crystal ok for nybegynnere som meg (dersom jeg følger bilpleie for dummies og skal gjøre det for hånd), eller bør jeg gå for en annen produktserie?

Jeg vet ikke av noen andre en Meguiars som har en slik 3-step serie i hvertfall.

Er maskinbruk såpass overlegent (resultatmessig og/eller tidsmessig) at jeg heller bør øke budsjettet og inkludere en maskin? I såfall: Finnes det noen rimeligere maskiner som duger?

Jeg vil si JA, resultatmessig/tidsmessig så er polering med maskin så overlegent kontra polering for hånd at det er verdt pengene. Jeg personlig synes det er like slitsomt å ta en 3-step for hånd som det er å svinge maskinen noen timer og legge en god voks etterpå. Lenge siden jeg har polert noe for hånd nå, men mener å huske at det tar nesten like lang tid / er like strevsomt som å svinge litt med maskinen. Så mitt tips blir; skaff deg maskin :)

Jeg startet med Einhell roterende og synes den gjør jobben bra så lenge man bytter ut bakplaten med noen som er mer egnet til polering. 500kr for ei bra nybegynner maskin :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Deep Crystal serien er bra den, gir lakken et skikkelig løst... Vurder Biltema sin 2 hodede DA maskin, den er fin sammen med rens og polishen..

Direkte alternativ til Deep Crystal serien er vel Autoglym sin paint renovator, super resin polish og extra gloss protection.. fungerer på nogenlunde samme måte. Den kan også brukes sammen med en DA maskin om det er ønskelig...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke Duragloss komboene en god konkurrent her? Både DG 111 og AG EGP har vell en god del lengre holdbarhet enn MG step 3? Er det rens i MG step 2? DG 101(eller 105) er jo AIO, og det samme er SRP, så man slipper jo et steg om lakken ikke er alt for ille.(Hvis ikke MG Step 2 er AIO)

Endret av johnsta
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Duragloss 111 holder nok lengere en steg 3 fra Megs..

MG step 2 er ren polish dvs en glans for lakken uten rens eller beskyttelse

SRP har fillere og er en AIO, den har begrenset holdbarhet, derfor anbefales Extra gloss protection over for å få den til å holde lenger..

105 har ikke samme fyller egenskapene som SRP mener jeg, men husker ikke hvordan de var i forhold til hverandre. men 101 og 105 fra Duragloss er begge AIO typer, 111 er en sealer...

Vil vel si noe sånt

101 mest rens, mindre beskyttelse

105 mindre rens, mer beskyttelse

111 beskyttelse..

Har dog ingen faglig oppbakking på akkurtat det der, så ikke skyt om det viser seg å være skivebom, men tror ikke det er langt fra sannheten ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei, har endelig fått meg enebolig med egen innkjørsel og garasje, samt høytrykksspyler. :)

Kom ved en tilfeldighet inn på denne siden og ble veldig fascinert og har nå lest masse nybegynnertips etc. Har lest "bilpleie for dummies 2" og fikk da skikkelig inspirasjon til å selv begynne å snuse litt på detailing kunne tenkt meg å starte med en liknende runde, altså grundig vask, lakkrens og polering. Sitter nå og skal bestille meg litt diverse utstyr (mitt, bøtter med gritguard, masse mikrofiber, en god shampoo eller to, clay osv). Budsjettet mitt er vel på rundt kr 2000 (kun for hånd, ikke maskin nå i første omgang). Jeg ser det er en he***etes jungel for nybegynnere der ute mtp kjemikaliene. Hadde planer om å bestille meguiars deep crystal (alle 3 stegene) som brukes i dummies-guiden, men så ser i i ettertid at mange anbefaler andre produkter osv.

Beklager at dere nok en gang får nybegynnerspørsmål, og jeg vet at jeg burde finne ut av dette selv. Men jo mer jeg leser jo mer usikker blir jeg. :)

Jeg var i akuratt samme situasjon som deg, for et lite års tid siden. Har brukt mye tid på forumet, og følger med på det som skjer :)

Jeg er fortsatt nybegynner, og har ikke tatt steget til maskin enda, mye av grunnen til det er at jeg ikke har tid til overs :(

Fra en nybegynner til en nybegynner anbefaler jeg deg å kaste deg i det. Start med basic utstyr feks: http://www.scandicshine.no/nettbutikk/index.php?main_page=product_info&cPath=21&products_id=446

Personlig startet jeg med vaskemitt og såpe, så ble det skikkelig avfetting og felgrens, så clay og håndprodukter ( Duragloss 101 og 111) og der er jeg nå. Får tatt bilene mine så ofte som det går og trives med det. Du får ikke fjernet vaskeriper med dette, men det ser bedre ut.

Ja det er en stor bilpleie jungel, du kommer inn i det! Og det er jævla gøy :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk for behjelpelige svar! Har nå bestilt varer, både fra innland og utland. overskred seff budsjettet med glans, vanskelig å begrense seg når man først er inne på webshopene og trykker. ;)

Blir vel å stikke innom Biltema for en sånn rimelig 2-hodet maskin også, til å begynne med.

Forresten: ser at disse maskinene bruker mindre pads enn "vanlige" da-maskiner.. Er det noe utvalg av slike pads, og hva anbefales der (til å legge på drep crystal-serien)?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjørte just over frontfangeren på bilen min med Clas Ohlson sin to hodet DA-maskin, sonax pads (Fra Clas Ohlson) og Meguiars UC.

Jeg er mildt sagt sjokkert over resultatet. Dette ble mye bedre enn jeg hadde forventet meg.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forresten: ser at disse maskinene bruker mindre pads enn "vanlige" da-maskiner.. Er det noe utvalg av slike pads, og hva anbefales der (til å legge på drep crystal-serien)?

Sonax fra C O, Cyclo sine fra Autobahn er to som fungerer bra sammen med Biltema DA maskin syntes jeg. Ikke de hardeste, men polish/finishing pads er tingen sammen med Deep Cryatal serien...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sliter litt med impulskjøp-trang og krasjet budsjettet mitt ytterligere med en DAS-6 startpakke: http://www.shinearama.co.uk/product.php?id=KES-DAS6KIT1-EU. :)

Har noen fine swirls og noen rds'er som jeg gjerne skulle prøvd å fått bort/mindre synlig, og tenkte å prøve med meguiars #83 som følger med.

Hva er egentlig forskjellen på ultimate compund og #83?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Impulskjøp kjenner eg ikkje til! ;)

MG 83 begynner vel å bli litt gammel. (eg har ei flaske ståande)

Den er beregna på maskin og kan brukes på DA og roterende

Er vel 105 og 205 som er dei nyaste her.

UC er ganske ny og er vel beregna til DA maskin. Eg rekner med at den ikkje trives med roterende maskin. Den kan og sikkert brukes for hånd

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive