Andreas_Sleipnes

Anbefaling til "startkit" ? Jeg trenger alt :)

24 innlegg i emnet

Som overskriften sier så er jeg noob, og trenger litt kjøpshjelp. Jeg har lest en del guider og er klar til å få skinnende ren bil :)

Hvilke produkter anbefaler dere? Trenger ikke noe overkill, men en god start. Så kan jeg heller jobbe meg oppover fra det.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Komme ann på hva definisjonen på "God start" er... men det enkleste rådet man kan gi er vel Swissvax Master Collection med SV Shiel som voks.

I tillegg trenger du feks. Scholl S3+S17-S30/S40 til poleringen for å fjerne swirls og RDS. En DA maskin eller roterende bør du også kjøpe deg.

Ting du ALDRI får nok av som du kan spare mye penger på og hamstre litt av er:

Surfex HD (Avfetting)

Prickbort (Avfetting som fjerner asfalt)

P21S Power Gel (Felgrens)

CG Citrus Wash And Gloss/CG MAxi Sudds II (såpe)

Meguiars Supreme (mikrofiberkluter)

Diverse pads for påføring av voks etc.

Regn med rundt 10.000,- for startpakken som har det meste (Da tok jeg i betraktning at du velger en DA maskin til rundt 4.000,-)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Huff.. Kjøp deg en kestrel DAS6 til en tusenlapp med pads, megs ultimate compound og en god voks som f.eks collinite 845 eller megs #16. Det er en god start når det gjelder polering og beskyttelse i allefall, og det kommer vel på en 1500kr eller så :)

4

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei! Jeg har nylig gjort storinnkjøp og landet på dette:

• Scholl Concepts RIM7
  • Bilt-Hamber Surfex HD
  • PRICKBORT MAC 124
  • 15L bøtte combo med lokk og gritguard x 2
  • Chemical Guys Citrus Wash & Gloss
  • Washmitt MF (eller Ullmitt, eller Waschpudel)
  • Chemical Guys Miracle Dryer Tørkehåndkle x2
  • Chemical Guys Fluffer Microfiberklut
  • Swissvax Autobahn Felg Voks
  • Swissvax Cleaner Fluid
  • Swissvax Pneu Svart Matt
  • Swissvax Shield Sett (inkl. voks, clay og Quick Finish)
  • Scholl Consepts Rosa x3
  • Chemical Guys Green Clean
  • Chemical Guys Streak Free Glass Rens
  • Microfiber håndkle til glass

Angrer ikke på noe :)

Skal du korrigere lakken?

Endret av atler
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser det spriker litt i anbefalinger her. :)

Jeg kommer med et tilleggspørsmål: Hvor handler dere hen?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det hele kommer vel ann på hvor mye penger du vil bruke. Noen her setter opp ett "enkelt" sett til en rimelig penge mens andre kjører på litt ekstra.

Du får det meste du trenger hos feks. Scandicshine. De fører Scholl/CG/Swissvax etc etc. og er vel kanskje den nettbutikken med det sørste utvalget. Men P21S Power Gel og Surfex HD må du nok kjøpe hos feks. Autobahn Bilpleie.

Blir veldig vanskelig å annbefale noe, da det er uhyre mange forskjellige meninger her inne. Vil du betale for noe eksklusivt og flott, eller vil du ha det billigst mulig, eller den berømte gyllende middelvei?

Hvis du gir oss en makspris du er villig til å betale for en såkalt "full pakke" så bir det litt lettere å hjelpe deg.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Selv gjør jeg som mange andre her og tar storhandelene i england hos shinearama eller cleanyourcar og har spart noen titusener på det. Mindre ting og avfetting osv handler jeg i norge.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kommer med et tilleggspørsmål: Hvor handler dere hen?

Jeg handlet hos www.scandicshine.no og www.autobahn-bilpleie.no. Om du ikke ønsker å velge produkter fra ulike produsenter slik jeg gjorde er det plenty av startspakker både fra Swissvax, Chemical Guys og andre. Går du for Swissvax bør du sjekke ut www.swissvax.no siden det er mye nyttig produktinformasjon der.

Edit: Enig med Bjerknez. Hvis du kan si noe om hva du ønsker å oppnå og hva det skal koste er det lettere å komme med tips. Man må ikke legge 1000 kr i en voks for å få et godt resultat. Selv om det er lett å bli smittet av gjengen her inne! ;)

Endret av atler
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tenkte i grunn å legge et par lapper i det i starten. Jeg gidder ikke svi av masse tusenlapper for så å finne ut at jeg ikke gidder/interesserer meg såpass mye for dette. Da synes jeg det er bedre å starte smått for så å bygge seg oppover. Må man ha DA maskin, eller kan man klare seg uten i starten? Noe har jeg jo fra før av og slik som god såpe, swissvax sin leather care og felgvoks.

Jeg tar gjerne i mot tips på både produkter jeg trenger/bør ha, kluter, og diverse. Gjerne med ca priser og. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

For å korrigere lakken bør du ha maskin ja, men jeg ser eks. Scholl har produkter for å fjerne lakkskader for hånd (link). Har selv ingen erfaring med dette, men andre har uttalt seg i denne tråden.

Nettbutikkene nevnt over har priser og jeg kan anbefale å lese tidligere tråder under "nybegynner". Masse tips hvor andre har lagt inn sine shoppinglister.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om du trenger DA maskin eller ikke er det bare du som vet :) Jeg mener du trenger den hvis ikke bilen er 100% strøken fra før, men her kommer det ann på hvilke krav du stiller. Hvilken tilstand er lakken i? Det tar evigheter å uttrette noe særlig ripefjerning for hånd, så ønsker du å få fjernet swirls,så er DA maskin ett must.

Du kan fint klare deg uten DA maskin også. Du kan for eksempel bruke en kjemisk lakkrens(Duragloss 101) med en voks til slutt. Du får opp glansen og bilen blir beskyttet, men ripene vil fortsatt være der. Du får nok den blankeste bilen i gata også her, men det kommer altså ann på hvilke krav du stiller til resultat :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mine tanker rundt en grei, men ikke alt for dyr startpakke er dette:

Tanken er ting som kan handles i butikk og ikke nødvendigvis på nett.

2 hodet DA hos Clas Ohlsson / Biltema ca 300kr

sonax puter fra CO ca60kr for to pakning

Prickbort fra Dekkmann(har også noe Meguires produkter) / Mekonomen / noen statoil stasjoner har det også. 99kr

Meguires Claykit fra Bil xtra / Bauhaus / Dekkmann ca300kr

Meguires ultimate compund Bilxtra / Bauhaus / Dekkmann. ca 200kr

Meguires NXT tech wax 2.0 Bilxtra / Bauhaus / Dekkmann. ca 200kr

Påføringsputer til voks / applikator pads Bilxtra / Mekonomen osv... 40-50kr

Meguires washmitt Bilxtra / Dekkmann / Bauhaus 199kr

Sonax glansvask ClasOhlsson evt Meguires NXT såpe. sonax 69kr megs ca 200kr

Meguires watermagnet tørkehåndkle Bilxtra / Dekkmannn / Bauhaus. ca 250kr

Nok microfiber til polish / voks osv Meguires sine er gode men dyre Bilxtra / Dekkmann / Bauhaus ca 150kr pr stk.

Alternativ til dette er hvis du bor i Oslo / sentrale østlandsområdet og handle inn alt du trenger hos Parts and retards i Ås. Der har de scholl, chemical guys, swissvax mm. Har også bra priser!

Happy shining :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som mighty sa, kjøp deg en grei DA maskin, selv slo jeg til på kit'et som Shinearama.co.uk selger, men 3 puter og Meguiars 80 og 83 som følger med.

Skaff deg også Ultimate Compound og en god voks, f.eks #16 eller Shield.

Høytrykkspyler, avfetting og mikrofiber trenger du også :)

'

Endret av Dr_S
1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ditto

Kjøp noe greit som fungerer til å begynne med, som nevnt ovenfor, en DA-maskin, en OK polish (Menzerna 203s kan brukes til det meste) og en rimelig, men god voks som Collnite 915, Meguiars MG#16 en Poorboy's voks e.l holder i massevis

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her var det mye gode forslag. :) Jeg tror jeg skal bestille litt snadder fra shinearama og kjøpe meg en billig DA-maskin. Har begynt smått på en handleliste på shinearama nå :) Er det vanskelig å jobbe med en sånn maskin? Jeg er redd for å gjøre mer skade enn nytte om jeg bruker sånn maskin.

Jeg tar gjerne et lynkurs om det er noen som holder til i nærheten av Horten her. Så det var en av dere som holder til i Tønsberg i hvertfall. Det er jo rimelig nærme.

Jeg tar veldig gjerne i mot "må ha" produkter fra shinearama. Ikke de dyreste produktene til å begynne med. Vil gjerne kunne ta steget opp etterhvert. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En DA maskin er ganske trygg og idiotsikker i forhold til en roterende maskin. Det skal ikke være noen fare. Husk bare på å maskere alt du kan komme i nærheten av og som ikke skal poleres. Kjøp maskeringstape på shinearama. Det viktigste redskapet innen detailing er mikrofiber kluter, disse får du også til en grei pris i england. Du bør ha MINIMUM 10 stk tilgjengelig til en jobb.

Det er vanvittig mye man "trenger" etter hvert, men om ikke lenge har du kommet såpass inn i det at du selv vet hva du trenger og ønsker :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her var det mye gode forslag. :) Jeg tror jeg skal bestille litt snadder fra shinearama og kjøpe meg en billig DA-maskin. Har begynt smått på en handleliste på shinearama nå :) Er det vanskelig å jobbe med en sånn maskin? Jeg er redd for å gjøre mer skade enn nytte om jeg bruker sånn maskin.

Jeg tar gjerne et lynkurs om det er noen som holder til i nærheten av Horten her. Så det var en av dere som holder til i Tønsberg i hvertfall. Det er jo rimelig nærme.

Jeg tar veldig gjerne i mot "må ha" produkter fra shinearama. Ikke de dyreste produktene til å begynne med. Vil gjerne kunne ta steget opp etterhvert. :)

Jeg holder til i Tønsberg ja. Kan sikkert vise deg litt, hvis du vil

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har det kommet to store esker fra shinearama :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilde :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg var så ivrig, så alt er pakket opp og pakket inn i "detailerskapet" mitt. :) Det ble en liten liste etterhvert :

Dri-U-Kwik Ultra Plush Buffing and Drying Cloth (60x60cm)

Dri-U-Kwik Ultra Plush Buffing and Drying Cloth (40x40cm)

Valet Pro Small Dash Brush (single)

Valet Pro Large Soft Detailing Brush (single)

3M Car Care 3434 Professional Masking Tape 25mm (1 roll)

3M Car Care 3434 Masking Professional Tape 50mm (1 roll)

Meguiar's Ultimate Compound (450ml)

Kestrel DAS6 Meguiar's Starter Kit - EU (6 items)

Chemical Guys Pete's 53 Concours Paste Wax (8oz)

Meguiar's Ultimate Quik Detailer (650ml)

Valet Pro Giant Plush Microfibre Drying towel (single)

Scholl Concepts RIM7 Wheel Cleaner Gel (500ml)

Meguiar's Quik Clay Detailing Kit (473ml + 50g)

Stjärnagloss See-Through Bucket with Red Grit Guard (2 items)

Meguiar's Engine Clean (450ml)

Meguiar's Chemical-Resistant Spray Head (single)

Shinearama Extra Large Foam Blaster Spray Head (single)

Meguiar's Generic Detailer Spray Bottle - White (single)

Duragloss #751 Rain Repel Glass Cleaner (22oz)

Scholl Concepts SW10 Premium Finish Spray (500ml)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive