Gå til innhold
marius_kj

Hvor lenge skal poleringsputer holde?

Recommended Posts

marius_kj    2
marius_kj

Joda, jeg skjønner at dette er "umulig" å svare på. Hadde i dag min første skikkelige poleringsjobb.

Tok foreldrene mine sin S 40. Metallic grå, 2007 modell som generelt hadde lite feil i lakken. Brukte en Kestrel DAS 6 pro, med 5" bakplate og puter på 150 mm. Brukte oransje Uber pute sammen med Megs Ultimate Compound. Prøvde meg frem med ulikt press, hastighet osv for å se om det var mulig å korrigere skavanker med DA og hvor bra jeg kunne få det.

Etter å ha startet på panser, og kommet meg bort en side, og skal starte på bakparten begynner rett og slett puta å gå i oppløsning. Det begynte å sprute "skumgummi" biter utover. Puta sprakk opp der puta møter bakplata, hele veien rundt. Prøvde etterpå med ny pute fra Sonax, men denne gikk i oppløsning enda fortere.

Da lurer jeg på; er dette normalt....skal man bruke x antall puter for hver runde på bilen man tar? Har jeg fått dårlige puter? Eller har jeg rett og slett presset putene for hardt, og at disse ikke tåler å bli presset mot bilen?

Oppfølgingsspørsmål blir: Hvor hardt/mye kan jeg legge press mot bilen? Hvor varmt kan det bli før det er fare for lakk? Leser jo om at det kan brenne seg, og selv om jeg har DA maskin er jeg jo redd for at dette skal skje :)

Marius

Edit: Ser at denne også kunne stått i produkttråden, men det kvalifiserer vel også som nybegynnerspørsmål :)

Endret av marius_kj

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
rudilgr    200
rudilgr

En god del puter tåler ikke å bli brukt på DA maskin, uber vet jeg ikke om funker til DA eller ikke...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Swissman    17
Swissman

Bruker DA maskin med 3M puter og har ikke noe problemer med det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Knutis    756
Knutis

Jeg kjørte gul scholl på das6-pro på en polo idag, pad'en holder fortsatt fint.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
todleif    93
todleif

Eg har ikkje høyrt at uber pads ryker lett. Dei skal være holdbare.

Dei fungerer iallefall bra med min flex DA maskin.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Popp    59
Popp

Er vel uber som blir brukt sammen med DA her i huset også, ellers så klarer hex seg rimelig greit også med DA.. Men hex har jeg erfart at tåler generellt mye juling før de begynner å gå istykker

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Knutis    756
Knutis

Hex er ganske stive i konstruksjonen, så de tror jeg tåler det meste. :)

Megs softbuff later også til å vare en mannsalder.

Spiderpads fra Scholl og tilsvarende fra lake country tåler mye mindre.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bjørgvin    4
Bjørgvin

Brukte daspro6 med sonus og megs UC i et badekar her om dagen. Beste løsningen jeg fant for å få vekk merker etter en Elias lekebåt:-)

Måtte legge litt press på. Endte da opp med at paden smeltet inn i bakplaten. Umulig å skille de fra hverandre uten at paden gikk i oppløsning. Så det kan nok utvikles en del varme med DA og mye press ja. Men alt presset ødelegger vel padsene...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Mats    16
Mats

Du har ikke vært borti noe skarpe kanter eller lignende med de? Da kan det fort sprute litt skumgummi

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
marius_kj    2
marius_kj

Du har ikke vært borti noe skarpe kanter eller lignende med de? Da kan det fort sprute litt skumgummi

Etter hva jeg har erfart de siste dagene, så ryker noen av putene når jeg legger litt press på.

De ryker rett utenfor borrelåsen der plata går inn i puta når jeg presser på. I dag fløy en Sonax pute langt av gårde, så jeg var glad jeg ikke kjørte maskina rett i bilen. Der var det rett og slett limet mellom borrelås og pute som var for dårlig/ikke tålte varmen.

Jeg lurer rett og slett på om jeg legger for mye press på, men føler ikke at jeg gjør det heller. Må jo få det litt varmt for å kunne korrigere litt?

Vel, lurer på om det blir Hex neste gang. Eller vil en nye bakplate kanskje hjelpe også?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Dr_S    129
Dr_S

Har god erfaring med putene til Meguiars, men sist så sprakk den røde puten rundt hele fordi jeg kjørte den på fullt for å få ut vann etter en padvask. Ble nok litt tungt... Men puta funker fremdeles da :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Mats    16
Mats

Etter hva jeg har erfart de siste dagene, så ryker noen av putene når jeg legger litt press på.

De ryker rett utenfor borrelåsen der plata går inn i puta når jeg presser på. I dag fløy en Sonax pute langt av gårde, så jeg var glad jeg ikke kjørte maskina rett i bilen. Der var det rett og slett limet mellom borrelås og pute som var for dårlig/ikke tålte varmen.

Jeg lurer rett og slett på om jeg legger for mye press på, men føler ikke at jeg gjør det heller. Må jo få det litt varmt for å kunne korrigere litt?

Vel, lurer på om det blir Hex neste gang. Eller vil en nye bakplate kanskje hjelpe også?

Varme må til ja for og få korrigert. Virker jo litt merkelig at det er så mange pads som går føyken, har hatt samme problem selv men dog kun med Scholl pads.

Hva slags bakplate bruker du?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
marius_kj    2
marius_kj

Varme må til ja for og få korrigert. Virker jo litt merkelig at det er så mange pads som går føyken, har hatt samme problem selv men dog kun med Scholl pads.

Hva slags bakplate bruker du?

Brukte 125mm plata som fulgte med DAS-6 pro maskina. Mulig denne er skarp og "borrer" seg for mye inn i puta? Det at Sonax putene røyk tenkte jeg meg nesten at skulle skje, det er "billigputer" du får kjøpt på Clasern og Mekonomen. Det var varmen som hovedsakelig ødela disse da limet smeltet.

De andre putene jeg har klarte seg fint, men plata lager betydelige merker inn på baksiden av alle putene, de sprekker opp rundt der plata presses inn.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Knutis    756
Knutis

Tok igår kveld livet av min første pad på DA; limet som holdt pad'en sammen tålte nok ikke varmen og løsnet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
tharshan    52
tharshan

Polerte første gang med maskin idag. Kjørte DAS-6 pro og scholl blå. Kjørte maks på maskinen og puta eksploderte. Puta delte seg i 3, en del på maskinen med borrelås, dei to andre delene 7 meter i hver sin retning fra maskina.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
TotenJeep    12
TotenJeep

Mine blå Scholl og grønne 3M holder ikke lenge, men det hjelper om du primer pad´n med litt vann eller QD underveis, slik at pad`n ikke går for tørr.

Uber pads holder lenge her i huset. Jeg praktiserer kunn håndvask av pads.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
todleif    93
todleif

Er det ikkje sånn at scholl pads ikkje liker DA maskiner??

Eg har ikkje brukt maskin so mykje, men uber padsa eg har, klarer seg fint med både roterende og DA maskin. (begge flex)

Eg køyrer iallefall ikkje hastigheiten på maks! Er makshastigheit på 6, skal det ikkje være nødvendigt med høgare hastigheit enn 3-4 på maks.

Når det gjelder press, so er det ikkje mykje som skal være nødvendigt.

Unngå for høg hastigheit.

Unngå for mykje press

Unngå å komme borti ting og tang på bilen med siden av paden.

Ta deg god tid tid med maskinpoleringen. Ikkje stress, hugs at det tar lang tid å maskinpolera bilen.

Ta pauser! Blir du litt lei, so poler resten av bilen ein annen dag.

.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Knutis    756
Knutis

Jeg tror vi må skille mellom flex og das6 da førstnevnte virker å være snillere med putene. Jeg har brukt mye flex da uten å ta livet av pads, men det skjedde allerede på bil nr 2 med das6.

Var forøvrig en godt brukt LC kompressorpad.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig