RHE

Vårpuss Subaru

Hei. Endelig har eg fått masse godsaker i posten fra Autobhan, å nå bare gleder eg meg til å starte med vårpussen.

Kjøpte meg ein subaru for litt over ein måned siden som eg har lyst å få til å sjå "ny" ut i påsken.

Før eg startet håpet eg at noen kunne tenke seg å gi meg litt hjelp mens eg ennå er i startgropa.

Legger med ei liste av produkter som eg kjøpt.

Vask :

Felgrens: Gloss It

Avfetting: Surfex HD

Fjerning av metallpartikler: Iron X

Såpe: Blackfire Gloss shampoo

Clay: Bilthamber Autoclay Soft

Polering:

Kestrel DAS-6 Pro DA maskin

Polermidler: 3M Serien, rubbing,polish og finishingpolish

Voks: Raceglaze Signature Series Black Label

Bilen som Skal jobbes med:

Den er ganske fin i lakken, men den har blitt vasket i maskin av forige eiger, så det er ein del vaskeriper.

Det er ei ripe på den eine døra som eg lurer litt på hvordan eg skal gripe an. Håpte noen kunne gi noen tips.

Det er også ein del plastik på bilen. Hvordan bør eg jobbe rundt og på det?

Her er eit eksempel på hva eg meiner: Luft inntaket er av plast.

Hvordan Skal eg gjøre det bak dørhåntakene?

Lurer også på hvordan eg kan gjøre det på speilet:

Utenom kan eg jo nevne at det er første gangen eg skal bruke maskin. Har bont masse før, men bare for hånd.

Håper på gode tilbakemeldinger :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så lenge du bruker DA-maskin går det fint å korrigere lakkert plast. Husk på at lakken er tynnere der enn på stål. Speil, lister, gummi og ulakkert plast bør du maskere. Poleringspaden setter fort merker slike steder. Ellers er det egentlig bare å begynne med mildeste kombinasjon pad og polish. Bak dørhåndtak polerer du for hånd. En skumpad til grovpolish som du knukker til ripene er vekk. Så en annen skumpad til finpolish for å få opp glansen.

lykke til med vårshine av en fin bil :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så lenge du bruker DA-maskin går det fint å korrigere lakkert plast. Husk på at lakken er tynnere der enn på stål. Speil, lister, gummi og ulakkert plast bør du maskere. Poleringspaden setter fort merker slike steder. Ellers er det egentlig bare å begynne med mildeste kombinasjon pad og polish. Bak dørhåndtak polerer du for hånd. En skumpad til grovpolish som du knukker til ripene er vekk. Så en annen skumpad til finpolish for å få opp glansen.

lykke til med vårshine av en fin bil :)

Takker for svar ØHN.

Eg har kjøpt maskeringstape også. Er det noe problem at den står på bilen i flere dager?

Er det vanlig å fjerne defekter rundt hele bilen før polering?

Hvor lang tid bør eg regne med at eg bruker på heile bilen?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kvailteten på maskeringstapen avgjør hvor lenge den kan sitte uten å legge igjen limrester. De billigste kan legge igjen lim nesten uansett, om det har stått på noen timer, særlig ved bruk av roterende maskin som har utviklet varme over tapen. Blå 3M tape og rød og grønn tape fra Biltema har jeg gode erfaringer med. De kan ligge 2-3 dager.

Tilstanden på bilen avgjør hvor omfattende polering/rubbing blir. Er bilen generelt lite ripete, kan det hende du slipper med grovere polering rundt håndtak og enkelte andre steder der du finner noe grufs. Hele bilen bør uansett gåes over med en finpolering for å få et pent resutat.

Jeg bruker fort 4-5 timer på en grundig vask innvendig/utvendig/støvsuging. 1-2 timer på rens og beskyttelse av skinninteriør/våtrens av stoffseter. 10-20 timer på selve poleringen/rubbingen. 1-3 timer på voksing/lakkforsegling.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei.

I dag Har eg starta med å gjøre bilen klar for våren.

Har vasket bilen.

Har gått over med clay på hele bilen.

Polerings utstyret som eg har er:

- Light Cut Pad

- Polishing Pad

- Glazing Pad

- 3M Fast cut plus

- 3M Extra fine compound

- 3M Ultrafina

- DA

Det som eg lurte litt på før eg fortsetter er:

- Hvilke pader skal eg bruker eg sammen med hvilket produkt.

Eg går ut ifra at Glazing Pad skal være sammen med 3M Ultrafine.

- Hvorlenge "kan" eg jobbe på eit område? Er det bedre å jobbe lenge med ein fin compound eller først med grov så over på fin compound?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

3m serien er fargekodet. blå pute til polish med blå kork osv.Start med gul og se hvor mye det tar. Den kan du kjøre nesten evig, men en 4-6 pass holder. Tar ikke den ripene kjører du lett med grønn. Denne kan ta ganske mye og kan ikke kjøres så lenge, ca 4-6 pass her også. Prime puta med ett par spray med vann mellom hver gang du tar på polish.

Blå og gul skal ikke primes. Kjør over hele bilen med en polish av gangen. Hvor lenge du kan kjøre kommer også an på temperaturen på lakken. Kjenn på lakken at den ikke blir for varm. Dette er ikke så stort problem med DA.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for raskt svar Andreas

Hvis eg trenger å korigere med grover compound på enkelte områder så er det vel ikkje nødvendig å bruke det på hele bilen?

Polerer eg dørstolpene på samme måte som resten av bilen?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kommer an på hvor hard lakken er. Hvis feks gul fjerner vaskeriper og gir ett bra resultat så bruker du bare grønn på det som gul ikke tar. Men noen lakktyper er så harde at du må bruke grønn for å ta vaskeriper. Hvis det er svart pianolakk på dørstolpene så ville jeg tatt disse med gul på samme måte ja.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive