Gå til innhold

Lakkering


Fr0d3

Recommended Posts

Som tittelen sier, hva skal til for at man kan klage på en lakkeringsjobb? Jeg har lurt en del på dette ved flere anledninger, men har ikke fått lakkert så mye tidligere, så da har ikke vært noe stort tema.

Grunnen til at jeg spør er fordi jeg kom nettopp hjem fra lakkereren, som var ferdig med panseret mitt. Av hva jeg kan se så langt, i og med at panseret var litt støvete, så er det 4-5 punkter med støvkorn el. som ser ut som de ligger under baselakken. Det var spesielt ett sted som var større enn de andre, så det var det ene som plaget meg. Tenker da som så at det kan være litt vel pirkete å klage på noe så lite, men på en annen side så er det ikke den beste starten etter en fersk lakkjobb heller. Har man lov til å pirke på sånt, eller må man regne med smådefekter?

Er vel noen med lakkeringserfaringer her på forumet, så innspill på dette tas varmt imot!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

Jeg hadde ihvertfall hørt med de om det skal være sånt i lakken når de leverer ut bilen(Noe det selvsagt ikke skal), og hva de vil gjøre for å rette det opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har diskutert dette med litt forskjellige folk som enten har vært lakkerere eller kjenner bransjen. De sier at det ikke skal være sig eller urenheter av noe slag. Det som imidlertid kan forekomme (i praksis forekommer ofte på metallic) er at det blir en liten fargeforskjell mellom ny og gammel lakk. (Jeg har for eksempel dette på min bil etter omlakkeringen i vinter.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal ikke være sig, "morteøyer" eller støv i lakkjobber utført av profesjoneller verksteder, men at det kan forekomme er en annen sak. Ofte kan slikt om det er smått være utrolig vanskelig å se annet enn i sollys og fra spesielle vinkler og da kan man lett levere det fra seg og. Snakk med dem, er de seriøse tar de en reklamasjonsjobb på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjalp ikke å vaske over panseret etterpå, gitt. Telte sikkert 20 stk over hele panseret av disse:

IMG_6937.jpg

IMG_6943.jpg

Jeg hadde ingen problem med å se defektene under vanlig lysstoffrør innendørs, så da burde det også kunne sjekkes enkelt hos lakkereren. Skal uansett ta turen tilbake i morra.

I tillegg ser det ut som dette er noe overspray av klarlakk? (se bort fra vaskeripene)

IMG_6926.jpg

Når jeg så dette, så syns jeg det er slett kontroll av eget arbeid! :angry: Tviler på at det har vært brukt mange minuttene på å sjekke over bilen etterpå.

Alt i alt en skuffende slutt på dagen... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget med en lakkboks er jo at det ikke skal komme støv og drit i lakken, å hos en "profesjonell" lakkerer så skal jo ikke sånt forekomme. Det er sånn det blir om jeg lakkerer selv det der. I et verksted med mye støv.

Det er bare å klage på det. enten betale betraktelig mindre eller få dem til å rette opp feilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for innspill :) Godt det ikke er noe jeg bare må godta at skjer.

Jeg var bortom verkstedet i dag, men så ut som de hadde tatt helga/påskeferie tidlig. Var rimelig klar for å ta det opp, men ser ut som det må drøye litt. Skal vel ikke ha så mye å si om man må vente en ukes tid med å få tatt det opp. :unsure: Jeg har uansett ikke betalt noe ennå, og kommer ikke til å gjøre det før jeg har fått svar på hva de har tenkt til å gjøre med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bittesmå støvkorn KAN forekomme i en boks og, vet av erfaring. Men er forskjell på bittesmå knapt synlig og det der... Grunnen til at jeg skrev som jeg gjorde lenger opp var at jeg vet at bittesmå kan forekomme og at de kan være leie å se... Men ikke f... om jeg hadde akseptert noe slikt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støvkorn blir det i en lakkering av ett panser, er ikke til og unngå når man har slipt lakken osv.

MEN, når vi lakker, bruker vi støvklut, og atomblåsepistol for og fjerne den statiske elektrisiteten som danner seg når man sliper/bearbeider panelet. Så da prøver vi sågodt vi kan og ta våre forhåndsregler for og ikke få støv, og blir det små støv som du henviser til lengre opp her, legger vi ett ekstra lag klarlakk og "drukner" støvet, blir ikke visende.

Evt, går det og slipe og polere støv.

Kunden/deg skal uansett ikke få tilbake en jobb som ikke er 100%, dette skal fikses før levering, jobben er ikke ferdig før resultatet er perfekt.

Joachim, Billakkerer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Fikk bilen tilbake i dag, og det ble lagt på et nytt klarlakklag som Joachim sier. :) Kjekt å vite hvordan proffene retter opp dette, men toppene er vel fortsatt der med et ekstra lag klarlakk? Ville tro man må slipe ned igjen toppene etterpå uansett.

Bortsett fra en del fine vaskeriper, så er nå disse støvkornene tilsynelatende borte. Jeg skal gå over vaskeripene på hele bilen uansett, så jeg sa jeg tok den jobben selv. Ble i hvert fall en bekymring mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 years later...

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...