Michael

Kobling av nye høytalere

Investerte i nye høytalere til bilen. Det ble 4x Pioneer, to fremme i dash og to bak i hattehyllen.

Jeg har da to spørsmål:

1. På selve høytalerne er det to små pins som ledningene skal kobles til. Den ene er bred og den andre smal. Se bilde. Bildet viser de små høytalerne. Er det likegyldig hvilken jeg kobler som pluss og minus? Har allerede koblet alt sammen, og det funker, men kan det funke og spille samtidig med at det kan være koblet feil? Vil være på den sikre siden.

2. Ledningene ut fra iso-kontakten i spilleren til høytalerne bak, er en liten tynn sak på et par millimeters tykkelse. Går det ann å koble denne videre sammen med en tykkere ledning, som skal føres til høytalerne bak (disse er nemlig ikke fikset ennå)?

e1002i.jpg

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så lenge alle høyttalerene i bilen er i samme fase (slår samme vei) så er det i orden. Hvis du kobler motsatt, + på - og - på + på venstre og høyre side så vil de slå motsatt vei (den ene slår ut mens den andre slår inn) og kansellere og ødelegge lyden fra hverandre. Det går an å koble på tykkere ledninger ja :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, takk. Skal sjekke om jeg har koblet den positive til samme pin på begge høytalere.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er vel somregel den tykke som er pluss mener jeg å huske

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tykke er pluss og den tynne er minus.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok takk folkens :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive