marius_kj

Vårpuss med DA

Hei. Først en kort (og muligens unødvendig introduksjon): Har vært over gjennomsnittet interessert i vedlikehold av bil helt siden jeg fikk min første. Liker rett og slett at ting er i orden, og at det ser så bra ut som mulig, om det så bare er en sliten Volvo 240 eller en ny og nydelig tysker.

Etter at familie har fått med seg dette har de spurt om jeg også er villig til å hjelpe til på deres biler, og derfor begynte jeg å søke etter mer kunnskap på internett for å ikke ødelegge noe. Til min store glede og overraskelse fant jeg altså dette forumet med likesinnede der folk ikke bare er som meg, men langt verre ;)

Vel, så til saken. Jeg har kjøpt så gode produkter som det har vært mulig å oppdrive i mitt nærmiljø, det vil si stort sett Meguiars produkter. I tillegg har jeg investert i en Kestrel DAS 6- pro. Litt usikker på om jeg har det som trengs og hva jeg eventuelt skal utvide med, derfor henvender jeg meg her.

Det jeg har så langt er: Meguiars SwirlX, Meguiars step 1 paint cleaner, step 2 polish, og Megs liquid gold class wax (eller noe sånt). Jeg skal fjerne noen riper, og generelt oppgradere looken.

Skjønner at jeg bør starte med SwirlX (tror jeg :huh: ).

1. Bør jeg kjøre over hele bilen med denne?

2. Kan jeg da droppe step 1 etterpå og gå rett til step 2?

2. Bør jeg legge på wax etter step 2, eller bød det være noe før/etter?

4. Er Megs metal polish ok til å ta felgene med?

Har kjøpt pads fra uber til å begynne med, håper disse er ok. Men da kommer jeg til del to av det jeg lurer på. Finner mange linker til diverse nettsider med produkter, men:

5. Har dere noen generelle anbefalinger til nettsider som har bedre priser enn gjennomsnittet og som har rask levering?

6. Er det ellers produkter jeg MÅ utvide med? (Har såpe, clay, felgbørste og mitt). Sikler litt på green clean

7. Produkter med mye bang for the buck?

Dett var dett for denne gang. Spør hvis jeg har vært uklar.

Bilene jeg skal ta i første omgang er en BMW 316, 05 modell. Volvo S40, 07 og Passat, 09.

Setter pris på svar, hilsen Marius - som trodde han kunne litt innen bilpleie....helt til han fant dette forumet :D

Endret av marius_kj
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei! Meguiars cutting compound har jeg egentlig aldri hørt om. Jeg tror kanskje jeg ville oppgradert til litt mer moderne polish produkter, i allefall hvis du skal da andre biler enn din egen. Megs #105 og #205 er en god combo når det gjelder proff produkter, evt ultimate compound er en grei medium rubbing/polish for bruk med DA.

Step 1, step 2 osv produktene tror jeg at jeg ville droppa da dette blir litt stusselig i forhold. Gold class wax er også ikke kjent for å være av det holdbare slaget, så ville kanskje byttet ut denne også.

Selv har jeg handlet mye fra utlandet og har god erfaring med både cleanyourcar.co.uk og shinearama.co.uk som mange andre :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med Megs cutting compound så mener du kanskje Megs UC?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du skal sannsynligvis ikke bruke metal polish på felgene, for det er vel alufelger med klarlakk på disse bilene? Da bruker du vanlig produkter beregnet for lakk. F. eks MG Step 1 og en holdbar voks.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe...ser det gikk fort i svingene i går, etter å ha lest om et utall produkter, og så skulle ramse opp mine egne :blink:

Med Meguiars cutting compound mener jeg Meg`s SwirlX, swirl remover (jeg blandet med Ultimate Compound, ja, da jeg vurderte SwirlX og UC opp mot hverandre i butikk).

Edit: Endret 1. post

Endret av marius_kj
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bumper denne litt jeg. Vet at det finnes mange artikler om dette emnet ute her, men jeg må få det inn med teskje ;)

Altså, er det ok å starte med swirlX og bør jeg ta hele bilen med dette? Greit at det finnes mange andre produkter, men da bruker jeg opp det jeg har først av Megs serie (3-pack med scholl er under bestilling). Er liquid wax greit etter step 2? Bør det være noe før/ etter voks?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bumper denne litt jeg. Vet at det finnes mange artikler om dette emnet ute her, men jeg må få det inn med teskje ;)

Altså, er det ok å starte med swirlX og bør jeg ta hele bilen med dette? Greit at det finnes mange andre produkter, men da bruker jeg opp det jeg har først av Megs serie (3-pack med scholl er under bestilling). Er liquid wax greit etter step 2? Bør det være noe før/ etter voks?

hadde jeg vært deg , hadde jeg ventet på den 3 packen fra scholl, du får utrettet så mye mer ,iforhold til den swirl x. regner med at det er håndholdt prod ? :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hadde jeg vært deg , hadde jeg ventet på den 3 packen fra scholl, du får utrettet så mye mer ,iforhold til den swirl x. regner med at det er håndholdt prod ? :)

Æsj...var det jeg fryktet :P Ja, det straffer seg å følge anbefalingene i fra de på Bilxtra, men de har vel ikke noe valg. Det er vel de beste produktene de har der.

SwirlX kan forresten brukes maskinelt. Gir det et forsøk jeg på noen eldre biler vi har i familien.

Men da vet jeg hvor jeg får hjelp når jeg skal til Søre Lænd i påsken :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er dette riktig "oppskrift"? Det første tilfellet er biler som skal ha en oppfriskning. Eierne vasker gjerne bil med svamp, og trenger ikke dcn-style på bilen. (Og jeg vil bruke opp "vanlig-mann-i-gata-" produktene mine)

Maskin: Kestrel DAS-6 pro

(Legge Prickbort på hele bilen, og vaske med såpe og mitt, deretter tørke og claye)

1. Gå over hele bilen med Meguiars UC først?

2. Deretter Megs step 2, Deep crystal polish, eller bør jeg ta med step 1 - paint cleaner

3. Deretter legge meguiars gold class liquid wax (siden jeg nå først har dette produktet.)

Er det noe jeg bør gjøre før, i stedet for eller etter? Med tanke på de produktene jeg har her?

Når det kommer til min egen bil eller andre som krever det beste, er dette ok:

(Legge Prickbort på hele bilen, og vaske med såpe og mitt, deretter tørke og claye)

1. S03+ Gold

2. S17+

3. S40

Bør jeg gjøre noe mer? Kan disse også kjøres på plastlykter og vindu?

Takk for allerede god hjelp! Gleder meg til påske, god tid og "ny" bil! :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mannen i gata: UC-->MG step 2-->Gold Clas Liquid wax

Dersom bilen er veldig skitten så kan du godt gå over med prickbort på de nedre paneler en gang etter bilen er vasket, og la den virke 5-10min. Eller 2xPrickbort før vask.

Din egen bil: Det er ikke sikkert du trenger bruke alle tre. Det kan hende det holder med S17+ og S40. Begynn med S17+ og se hvor mye den tar først. Er det hard lakk så er det mulig å gå ifra S03-->S40 også. De samme produktene kan brukes på plastlykter også. På vindu så kan de vell brukes, men glass er jo steinhardt, så vanskelig å få korrigert noe(har jeg lest :) )

Endret av johnsta
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mannen i gata: UC-->MG step 2-->Gold Clas Liquid wax

Dersom bilen er veldig skitten så kan du godt gå over med prickbort på de nedre paneler en gang etter bilen er vasket, og la den virke 5-10min. Eller 2xPrickbort før vask.

Din egen bil: Det er ikke sikkert du trenger bruke alle tre. Det kan hende det holder med S17+ og S40. Begynn med S17+ og se hvor mye den tar først. Er det hard lakk så er det mulig å gå ifra S03-->S40 også. De samme produktene kan brukes på plastlykter også. På vindu så kan de vell brukes, men glass er jo steinhardt, så vanskelig å få korrigert noe(har jeg lest :) )

Kjempe! Akkurat de svarene jeg var ute etter :)

Hva bruker dere på interiørlister, innstegslister o.l. Mine svarte blir møkkete, men blir ikke rene etter vask. Det sitter fast møkk i de små ripene som blir. Og hva kan man bruke på svarte takrails? Og på "pianolakk" utvendig på b- og c-stolper?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Innstegslister: vask med f.eks GreenClean, gå over etterpå med f.eks Poorboys Natural Look

svarte takrails: hvis klarlakk så samme prosedyre der som på vanlig lakk, ellers vask og muligens Pneu / Polytrol

Pianolakk: mild kombo polish og pads, pass på varme da det er tynt som fy på slike deler. S30+ på über orange har jeg alltid hatt godt resultat med

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive