Hans Olav

Vanskelig å få vekk rds

Driver å polerer en Vw Passat ca 06 mod. Jeg klarer ikke å få vekk alt av rds... Jeg prøvde først 3M fcp og tilhørende pad, men dette lagde jo mer riper enn den fjerna så det måtte jeg bare slutte med med en gang. Gikk over til Meg 105 og den fjerna mer. Jeg får vekk en del riper men det er fortsatt en del igjen. Klarer ikke å få lakken ren.

Har kjørt over sikkert 10 ganger med ulik hastighet og press. Men de blir værende. Sykt vanskelig å få vekk holos også.

Hva skal liksom til for å få vekk rds uten å brenne lakken? Må jeg kjøre over 20 ganger med masse press eller?? :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg også har nesten samme problem, så her skal jeg følge med litt.

I mitt tilfelle så er det SS lakk. akkurat som om lakken er sykt hard. tanken har slått meg om det kan være temperaturen der jeg står. Tipper det er sa 10+ grader der jeg står. Kan detta ha noe å si (at det er for kaldt) ?

Åssen er temperaturen der du står Hans Olav?

(sorry for at jeg "blander meg inn" men tenkte å benytte kjangsen. du får si ifra hvis du vil jeg skal lage egen tråd) :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er en vanlig garasje, er vel rundt 10 grader kanskje? Har kjørt med meg 105 med masse press men det funker rett og slett ikke. Får ikke vekk alt..

Dette da på gul polish pad for cut padden lager jo mer riper.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Passat rundt den alderen kan det være ganske lei lakk på. Tok en som jeg måtte kjøre MANGE runder for å få tatt noe særlig på. En av mine første "kundebiler". Leie hologrammer var det på den også.

Når det gjelder rød volvo SS lakk så kan denne være litt sticky og lei og liker ikke varme noe særlig. Ble overrasket når jeg oppdaget at jeg faktisk kunne ta vel så mye med DA som med roterende på den. Og det ble ikke minst en mye mer behagelig jobb.

Her har jeg kun brukt DA:

Før:

post-843-0-06231000-1302370978_thumb.jpg

Etter:

post-843-0-07890500-1302371005_thumb.jpg

Edit: At cutting paden lager mye riper/swirls eller hologrammer må du regne med på litt sær lakk. Det fjerner du med finere polish etterpå.

Endret av mighty82
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det MYE og dype RDS er det nok ingen utvei utenom en grov runde først. selv om den lager litt "micro" swirls som Mighty nevner.

også fjerne det med en medium poslish før en kjører fint med F.eks DA om det er vanskelig å bli kvitt hollos.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Passat rundt den alderen kan det være ganske lei lakk på. Tok en som jeg måtte kjøre MANGE runder for å få tatt noe særlig på. En av mine første "kundebiler". Leie hologrammer var det på den også.

Når det gjelder rød volvo SS lakk så kan denne være litt sticky og lei og liker ikke varme noe særlig. Ble overrasket når jeg oppdaget at jeg faktisk kunne ta vel så mye med DA som med roterende på den. Og det ble ikke minst en mye mer behagelig jobb.

Her har jeg kun brukt DA:

Før:

post-843-0-06231000-1302370978_thumb.jpg

Etter:

post-843-0-07890500-1302371005_thumb.jpg

Edit: At cutting paden lager mye riper/swirls eller hologrammer må du regne med på litt sær lakk. Det fjerner du med finere polish etterpå.

i mitt tilfelle så er det riper som ikke kan fjernes som er problemet. hologrammene føler jeg at jeg får vekk. betyr sticky lakk at lakken på en måte er seig? vil det gjøre at det er vanskelig å få vekk riper?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det MYE og dype RDS er det nok ingen utvei utenom en grov runde først. selv om den lager litt "micro" swirls som Mighty nevner.

også fjerne det med en medium poslish før en kjører fint med F.eks DA om det er vanskelig å bli kvitt hollos.

Micro swirls? Den 3m cutting paden gjorde mer enn bare små swirls. Den lagde så mye riper at det så ut som jeg hadde gått over med pussepapir.

Så hva blir hemmeligheten når jeg bare har fast cut og meg 105 til rådighet? Tror ikke cut paden til meg er noe særlig å bruke da jeg vil få samme problemet som med 3m..

Passat rundt den alderen kan det være ganske lei lakk på. Tok en som jeg måtte kjøre MANGE runder for å få tatt noe særlig på. En av mine første "kundebiler". Leie hologrammer var det på den også.

Når det gjelder rød volvo SS lakk så kan denne være litt sticky og lei og liker ikke varme noe særlig. Ble overrasket når jeg oppdaget at jeg faktisk kunne ta vel så mye med DA som med roterende på den. Og det ble ikke minst en mye mer behagelig jobb.

Her har jeg kun brukt DA:

Før:

post-843-0-06231000-1302370978_thumb.jpg

Etter:

post-843-0-07890500-1302371005_thumb.jpg

Edit: At cutting paden lager mye riper/swirls eller hologrammer må du regne med på litt sær lakk. Det fjerner du med finere polish etterpå.

Og hvor mange runder måtte du kjøre?

Det virker liksom at de ripene some r igjen ligger i klarlakken på en måte. Ser ut som de er "løftet" litt opp liksom..

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var mye dype riper og litt sticky lakk på denne ja. Jeg kunne fjerne riper relativt lett med DA selv om jeg sleit med roterende og ull. Lakken blir fort motvillig hvis det blir utviklet litt varme.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg sprer polishen med paden og avslått maskin. Så rolig jobbe inn polishen med medium press på 13-1500 rpm. Det skjer mest korrigering første gang maskinen er i kontakt med ny polish. Så rolig maskinføring i første sveip funker best for min del.

Sticky lakk, slik jeg bruker begrepet, er når lakken "spiser" polish/den tørker raskt ut og klumper seg/brenner seg fast i lakken.

Jeg bruker bare #105 og #95 som grovpolish. Med burgunder Meg-pad korrigerer den bra på hard tysk lakk. Må nok ha 3-4 runder på RDS. Dyper riper krever mer - da bruker jeg en ganske snill spotpad, gjerne orange Scholl/grønn Cyclo.

Min groveste kombo er rød Meg-ull og #95. Det fjerner 2500 grit merker med ei runde, på hard Mercedes-lakk.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og hvor mange runder måtte du kjøre?

Det virker liksom at de ripene some r igjen ligger i klarlakken på en måte. Ser ut som de er "løftet" litt opp liksom..

Det er så lenge siden så det husker jeg ikke. Men det var vel scholl jeg brukte den gangen og hadde lite erfaring. Skulle nok håndtert det en del bedre i dag. Det er vikig å ikke kjøre FCP for lenge også, særlig på slik lakk. Blir den kjørt bare en runde for lenge så vil den lage forferdelig mye ugang.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er en fordel å prøve ut burgunder cut pad også da? Med meg 105. og så et par ganger med polish pad og meg 105 for så å avslutte med finish pad og meg 205?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er en idé ja. Når man sliter med et problem så prøver man som regel det man har og kan til man finner en løsning :) Regner med at du må kjøre et mellomsteg med f.eks 105 på polish pad før du kjører finishing ja.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Burgunder + 105 først til alle grove skavanker er borte.

Gul + 205 etterpå for å få frem mer glans og fjerne holos.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok da får jeg prøve med burgunder først. Bare litt skeptisk i og med at grønn 3m lagde såpass mye riper. Jeg tenker at hvis cut pad lager så grove riper så klarer jo ikke polish pad og 105 å fjerne det etterpå... Når ikke polish paden klarer å fjerne alle ripene i utgangspunktet... Men vi får prøve :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde ikke burgunder pad.. Får teste litt mer med 3m fcp i morra da..Om ikke det går med meg 105 på 3m pad.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er veldig forskjellig hvor "pent" grov polish avslutter.

Jeg syns ikke 105 er den værste, Menzerna powergloss derimot er jo rene slipepastaen. Den fjerner rds, men overflaten blir skikkelig matt etterpå, og du må bruke fin polish for å få tilbake glansen.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde en -98 landcruiser i dag med veldig sticky lakk. Endte opp med å kjøre 2 stegs med DA! Fungerte utmerket med Scholl produkter! default_smile.png

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive