ErlendT

Ekte vs. kunstig skinn

Hei!

Kanskje litt dumt spørsmål men hvordan ser man forskjell på ekte og kunstig skinn? Har lest litt rundt å sett at det er forskjellige produkter etter hva man har og at man bør passe litt på så man ikke går på en smell. Noen som vet f.eks. hvilke type det er i chevrolet tahoe?

post-2579-0-18026900-1302170124_thumb.jp

post-2579-0-07797600-1302170125_thumb.jp

Takker for alle svar så kanskje jeg og kan lære noe :)

Endret av the kid
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det aller sikreste trikset for å finne ut av dette er å komme til på baksiden av læret et sted. Om det ligger hvitt stoff på bakside (ser ofte litt bandasjeaktig ut) så er det kunstskinn, er det ""grov skinnlook" - litt som semsket, så er det ekte skinn :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

okei, takk for hjelpen :) noen gode nybegynnertips til behandling av ekte og evt. uekte skinn? så det lå noen videosnutter på hvordan man "krymper" skinnet igjen så tenkte å prøve meg litt på det, for det er blitt slakk i det på midten av setet. Så er det de vanlige inn-og-ut merkene på siden som jeg kunne tenkt meg å friske opp igjen. skal ta noen bilder snart som kanskje forklarer litt bedre enn det jeg kan :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har jeg fått tatt litt nærbilder av setene og hvilke tilstand de er i. Fant ut at det var kunstskinn (litt snytt etter at forrige eier la ut om at dette var tilnærmet ekte forhud :P). Er det samme måte å "krympe" kunstskinnet som det er på ekte skinn? og hvilke behandling ser det ut som om disse setene trenger? (som sagt, er ny på dette:))

post-2579-0-73552100-1302202959_thumb.jp

post-2579-0-20952100-1302202962_thumb.jp

post-2579-0-68157500-1302202964_thumb.jp

post-2579-0-20142100-1302202967_thumb.jp

post-2579-0-69568900-1302202969_thumb.jp

post-2579-0-14936600-1302202972_thumb.jp

post-2579-0-62783300-1302202974_thumb.jp

post-2579-0-09040700-1302202977_thumb.jp

post-2579-0-56845800-1302202979_thumb.jp

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøvde litt forsiktig med dette stoffet som jeg fikk hos en møbeltrekker for behandling av skinn uten videre resultat..

post-2579-0-87167900-1302262395_thumb.jp

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Leather conditioner skal brukes etter rens for å gjøre skinnet mykt og fint, det trekker inn i ekte skinn og gjør antakeligvis ikke noe som helst med kunstskinn. Du trenger å få renset de ordenlig evt. farge de opp og forsegle med ett eller annet som duger på kunstskinn.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg må si at det virkelig ligner på ekte skinn, men har du det bekreftet så stemmer sikkert det :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

okei, snakket med Lexgtturbo i dag og han så over bilen og han bekreftet også det at det var kunstig skinn (med unntak av midterste sete som ikke er originalt). Noen gode tips på farging av setene? Hvor man får kjøpt og hvordan man legger på? Takker for gode svar :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sidene på setet er kunstig skinn, og er kjent for å sprekke opp tidlig. Selve sitteflaten skal være ekte skinn av ganske simpel kvalitet.

På bildene kan man se strukturforskjell i overflaten mellom sidene på setet og der man sitter.

post-2579-0-20952100-1302202962_thumb.jpg

Uansett funker f. eks Art 351 Swissvax Leather Cleaner 250 ml kombinert med børste som rengjøring. Kanskje like greit å gå for sterkeste variant Art 352 Swissvax Leather Cleaner Forte 250 ml. Ser ut som det er litt møkk å ta tak i :)

Endret av ØHN
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sidene på setet er kunstig skinn, og er kjent for å sprekke opp tidlig, ofte før 100.000km. Selve sitteflaten skal være ekte skinn av ganske simpel kvalitet.

På bildene kan man se strukturforskjell i overflaten mellom sidene på setet og der man sitter.

post-2579-0-20952100-1302202962_thumb.jpg

Uansett funker f. eks Art 351 Swissvax Leather Cleaner 250 ml kombinert med børste som rengjøring. Kanskje like greit å gå for sterkeste variant Art 352 Swissvax Leather Cleaner Forte 250 ml. Ser ut som det er litt møkk å ta tak i :)

hehe ja det er en del møkk i de :P men er det noe man skal sette inn setene med etterpå eller holder det med leather cleaneren alene? godt mulig det er ekte skinn på midten, fikk bare sjekket en liten flik på setet (var ikke helt enkelt å komme inn å se bak sømmene)

Endret av the kid
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skinnet skal ha Leather milk etter leather cleaner..

En annen ting du kan benytte deg av er Scholl SPAM, den kan du bruke på hele setet, plast eller skinn spiller ingen trille.. funker snus.. Leather milk etterpå på skinn, på plast/skai er jeg faktisk ikke helt sikker, men vanlig palstfornyer kan gå, type Scholl purple feks, bare sjekk om den ikke blir for blank først..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

okei, takk for det :) må begynne å lage handleliste!! men ang. krypming av skinnet som jeg så det lå en annen video ute her et sted, kan man bruke samme metoden på disse setene mon tro? hvis det er som ØHN sier at det er kunstig på sidene og ekte men simpelt i midten, skulle det gått an på prøve forsiktig med varmluft uten å risikere at ting begynner å smelte??

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

okei, takk for det :) må begynne å lage handleliste!! men ang. krypming av skinnet som jeg så det lå en annen video ute her et sted, kan man bruke samme metoden på disse setene mon tro? hvis det er som ØHN sier at det er kunstig på sidene og ekte men simpelt i midten, skulle det gått an på prøve forsiktig med varmluft uten å risikere at ting begynner å smelte??

Ta en rens og leather milk behandling først. Setene vil få tilbake mye av nybilfølelsen og ofte litt av formen med slik behandling.

En kjapp telefon til Bergheim (importøren) avklarer skinn/skai. Men de to foregående generasjoner Tahoe/suburban har skinn i sitteflate og skai på sidene. Jeg har aldri hørt om bilprodusenter som går ned på beste sete-option når en ny modell lanseres. De vil jo gjerne at folk skal bytte sin gamle i den nye, og bruker forbedringer som argument ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive