ChupaChups

Behandling av Mercedes

Jeg skal ta en behandling av bilen min nå når snøen forsvinner. Det er en '94-modell, Mercedes e220 coupe!

Men må ha litt hjelp angående valg av produkter ettersom jeg ikke kan se for meg at det er gjort noen form for behandling ihvertfall de 10 siste åra. Er maange vaskeriper og enkelte småriper på bilen. Over alt..

Derfor må jeg ha litt hjelp.

Får en Kestrel DAS-6 PRO maskin og foamcannon i posten iløpet av noen uker nå. Foma 747 vil bli handlet inn om en måneds tid.

Produktene jeg har for hånden (ihvertfall ikke så altfor lenge til) er:

Avfetting: Surfex HD og GrimeReaper

Såpe: Citrus wash & gloss og Autobrite MagiFoam

Felgrens: P21S og Bilberry

Lakkrens: Scholl S40,S17+ og S03+Gold

Lakkforsegler: Trenger forslag

Clay: Chemical Guys lilla og Scholl blå

Voks: SV Autobahn felgvoks og Dodo Juice Purple Haze

Så hvis noen kunne ha kommet med forslag om produkter dere ville byttet ut, i hvilken rekkefølge alt skal være (om jeg trenger å gjøre alt)

Hvilken lakkrens jeg bør bruke ved første behandling.

Har ingen erfaring med maskin fra før av.

Setter stor pris på svar :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Angående lakkrens prøver du deg frem til du finner kombinasjonen som gjør deg fornøyd. Du begynner med mildeste kombinasjon først. S40 blir nok for mild, så begynn med s17+. Mercedes er jo kjent for å ha hard lakk, så om lakken er ille så må du sikkert ned på S03 gold, men som sagt prøv med S17+ først for så å gå ned om du ikke blir fornøyd. Etter du har fått fjernet nok defekter i lakken, så må sannsynligvis over med en finere polish for å fjernet eventuelle kjørespor og for å få bedre finish. Da kan du prøve f. eks S40 på en fin pute.

Kjenner ikke holdbarheten på den voksen du skal benytte på lakken, men nå er det jo snart vår. Så du trenger sånn sett ikke lakkforsegling under. Men om du absolutt vil, så er jo Duragloss 111 og MG #21 to populære og holdbare du kan bruke. Men disse trenger herding før du legger voks over.

Endret av johnsta
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er enda ikke sikker på voksen. Har ikke bestilt den enda. Funderer heller på å kjøpe SV Shield, har lest bare positivt om den.

Men voks.. Skal dette påføres for hånd?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Støtter anbefalinger fra johnsta Voksen din er helt på høyde med det meste annet. Jeg har brukt den på en W124 og ble veldig fornøyd. Flere måneder holdbarhet og den ser bra ut.

Er enda ikke sikker på voksen. Har ikke bestilt den enda. Funderer heller på å kjøpe SV Shield, har lest bare positivt om den.

Men voks.. Skal dette påføres for hånd?

Ja, den legges for hånd. Den er ikke veldig myk og derfor lett å legge tynt. Den lukter deilig saltlakris :)

Endret av ØHN
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da blir det nok Purple Haze regner jeg med!

Takk for veldig klare og fine svar her! :)

Kom til å tenke på en annen ting også. Hvordan jeg bør gjøre det..?

1. Spyl bilen

2. Grime reaper/Surfex HD

3. Spyl

4. Vask med citrus wash & gloss

5. Spyl

6. Clay med Chemical Guys Speed Wipe som claylube

7. Spyl

8. Lakkrens med S17+

9. Tørk av med microfiberklut

10. Polish med S40

11. Tørk av med microfiberklut

12. Legg på Purple Haze

13. Tørk av med microfiberklut

Er dette en korrekt liste for behandling av lakk?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dropp spyling før GR og surfexHD. La avfettingen virke 5-10 minutter, men ikke tørke på lakken.

Bruk maskeringstape på plast gummi. Ellers ser listen bra ut.

Prøv først litt med S40, men hvis bilen ikke er omlakkert til smørmyk lakk, må du garantert bruke grov polish for å fjerne noe særlig riper.

Jeg bruker ca 30 mikrofiberkluter på en slik jobb. Renslighet er viktig. Sørg for å bytte klut ofte og bruk 2-3 erter produkt på paden, Jobb på 30cm X 30cm av gangen. Kjør polishen til den er gjennomsiktig/vaselinaktig. Tørk forsiktig av polishrester og se om du er fornøyd. 50/50 isopropanol/vann kan være kjekt å ha når du tørker av etter en poleringsrunde. Spray på og tørk av polisholjer, så lakken er helt ren for inspeksjon.

En avfetting og vask til slutt fjerner polishrester. Dette går så bra så ;)

Endret av ØHN
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Suverent! Takk så mye for svar! :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Legg f. eks surfex 1:3 først, for så å la denne virke. Så kan du blande 2-3cm med GR,litt såpe og resten vann i foam cannon. Legge dette over Surfex når den har fått virke noen minutter. Da skulle den være ren til bøttevask. Du burde også vurdere en avfetting som er bedre mot asfalt enn GR og Surfex. F. eks Prickbort, eller eventuelt Turtle nano tech avfettingen som du får på besinstasjoner. Da sparer du clayen en del. Blir fort mye asfalt flekker etter mange år med dårlig vedlikehold.

På felgene kan du bruke f. eks s17+ og en påføringspad til å rense dem med, før du legge Autobahn på.(Hvis du har lakket felger) Da vil du sannsynligvis få lengre holdbarhet. Husk bare å vaske grundig og clay først. Har du liten bakplate til DA-maskinen kan du selvfølgelig bruke den også, men er nok lettere med påføringspad om du ikke skal av med felgene. Til vask av felgene ville jeg brukt P21S før felgene er behandlet. Den er bedre enn Bilberry. Når du har behandlet felgene med Autobahn kan du f. eks bruke Bilberry i svak utblanding(1:8 f. eks), men ofte holder det bare med en avspyling og en runde med såpe og vaskehanske for å få de rene.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Går snart til innkjøp av Prickbort :)

Når det gjelder felgene så er de aluminiums-felger med klarlakk på. Hvordan skal jeg da gå fram?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da blir det sånn så jeg beskrev ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive