CFM

Prosjekttråd: Bilrigg

28 innlegg i emnet

Joda, jeg har nå bestemt meg for å lage en bilrigg til kameraet så jeg kan ta nærbilder av biler mens de "kjører".

Eksempel:

http://img157.imageshack.us/img157/3397/wall800zm2.jpg

Til det har jeg tenkt å bruke noen magneter til å feste i ramma under bilen som er festet til et par meter langt aluminiumsrør. I røret skal jeg feste en såkalt Magic Arm, altså en leddet arm med kuleledd i hver ende for mange justeringsmuligheter.

Grunnen til at jeg valgte magnet er at jeg er redd kraftige sugekopper skal lage merker i nykorrigert lakk da den trekker seg samme i kantene. Jeg skal teste det ut på en annen bil først. :rolleyes: Dessuten var de ganske dyre så jeg avventer det litt. Skal ikke ha noe Biltema-jall her.

Dessuten har jeg prøvd en magnet på 80kg trekkraft og den sitter som bare det under bilen, selv om den er tectylert. Jeg måtte ligge og slite for å få den av igjen...

Av utstyr jeg har bestilt til nå er:

- 1stk. Manfrotto 244 Magic Arm m. quick release

- 3stk. Super Clamps

- 3stk. 80kg magneter

Eneste som mangler nå er aluminiumsrøret. Skal gjøre litt mer research først for å se om 2" er stivt nok. Kommer jo selvfølgelig an på vekktykkelsen også så jeg må finne et punkt mellom vekt og styrke.

Må jo huske på at kameraet veier en del med objektiv.

Jeg kommer til å oppdatere her ettersom jeg får varene. Må nok finne på noen finurlige monteringsordninger her ja. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

De har litt mye rart her (og sender til Norge): http://www.cameragrip.co.uk/

Vet ikke om det er noe du trenger, men du kan jo titte :) Siden du tar bildene når bilen bare så vidt ruller/blir dyttet, så trenger du ikke tenke på så mye mer med selve stanga enn at den er tykk nok til ikke å vibrere i vind, eller bøye seg.

*edit* Det mest aktuelle er kanskje her:

http://www.cameragrip.co.uk/acatalog/Mounting_Brackets___Clamps.html

Endret av mar1us
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for tips til fin nettside! :)

Ja det meste er bestilt. Nå mangler jeg bare alu røret, men det tror jeg ikke skal være noe stort problem å skaffe.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg fått magnetene. Dæven så sterke de var i forhold til størrelsen.

Kan bare glemme å få de av kjøleskapet, da må man i såfall ta de sidelengs ut mot kanten... :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kult prosjekt :) Du skulle kansje ha hatt noen gyrostabilisatorere også? :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da begynner det å bli litt vel komplisert hehe.

Tror det skal gå bra slik jeg har tenkt, skal jo uansett bare trille bilen sakte et par meter. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg lagde ett slik for en stund siden. Lagde meg klemmer som kløyp på sveiseskjøten i kanalene for å holde det oppe. Er mye plast under nyere biler, så det er ikke alltid man kan bruke magneter.

For å få litt høyde på kamera så er det lurt å ha ett ledd på riggen, ikke bare en stang som går rett ut. Leddet jeg lagde fleksa litt for mye , og i tillegg ble hele greia så uhåndterlig å få med seg, så jeg endte opp med å gi faen.

Her er ett testbilde fra gårdsplassen hjemme.

IMG_0245.jpg

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tøft!

Har helt glemt av dette, men nå er jeg på hugget igjen. Tenkte å bestille noen sterke sugekopper i stedet. Blir så mye mas med magneter og dessuten så tror jeg ikke at de holder for å være ærlig...

Men magic armen og super clampene har jeg fått. Funker knall!

post-2465-0-78307200-1310163313_thumb.jp

Endret av CFM
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg vært og kjøpt et nesten 4m langt aluminiumsrør på ca. 4cm i diameter. Jeg har kappet det i tre omtrent like store deler (for å få plass i bilen), men er i tvil hvordan jeg enkelt kan feste de sammen når jeg er ute?

Går det an å dreie litt utvendig og innvendig slik at de bare kan sklis på plass inni hverandre og sikre med en eksos skjøt eller lignene man får på Biltema/BilXtra osv.?

IMAG0307_132.jpg

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når jeg var med en fortograf for et bilblad for noen år siden lå han bak i en bil, og tok bilder av Bilen bak. Hadde sveiset på en plate på slepekroken, og festet kameræt til den med lite stativ og en sugekopp. Funket genialt det også.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe smart! Jeg har prøvd å stå opp av en takluke, men det ble heller lite vellykket... :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg fått sugekoppene!

Her er et testbilde fra gårdsplassen, neste gang skal jeg tenke på skyggene!

Sugekoppene lager ikke merke i lakken så lenge man er forsiktig. I såfall er de lette å korrigere vekk.

IMG_6491.jpg

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blei jo stilig bilde da ;)

Mye vinkler man kan eksperimentere med når du har et slik stativ :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp, eneste som gjenstår nå er å lakke rørene og muffene svart så er jeg i boks.

Noen i Haldenområdet som vil ha bilder av bilen sin i helga? :D

Endret av CFM
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Helga passer dårlig..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe bare si når det passer for deg hvis du vil ha bilde, sånn egentlig kan jeg når som helst...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du bilder av riggen?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke nå desverre, men skal ta bilde av den neste gang.

Den er så og si helt lik den i veilederen jeg linket til over her. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive