Mighty

Bruk av Google til effektiv søk innen DCN

Jeg er usikker på hvor mange som er klar over dette, men jeg har brukt denne metoden på alt av forum søk de siste årene. Google er mange ganger mer intelligent enn søkemotorene som finnes innebygget og gjør det mye lettere å finne det man leter etter, spesiellt hvis søket består av flere ord. Test det selv :)

Man åpner rett og slett google og skriver det man vil søke etter etterfulgt av "site:detailersclub.no" eller hvilken som helst annen side du vil søke på.

Et par tilfeldige klikkbare eksempler:

optimum no rinse site:detailersclub.no

Felgrens site:detailersclub.no

4

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Smart, dette visste jeg ikke om.

Kommer definitivt til å bruke den i fremtiden

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker, funker veldig bra!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man åpner rett og slett google og skriver det man vil søke etter etterfulgt av "site:detailersclub.no" eller hvilken som helst annen side du vil søke på.

Et par tilfeldige klikkbare eksempler:

Nice, takker for tips Mighty. Var ikke klar over dette :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig bra..sliter alltid når jeg skal søke meg frem til forskjellige ting. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Funker kjempe bra denne metoden :)

Men hvordan er det på forum som man må logge inn for å se enkelte deler eks. vwaudi-club.no, søker google også på de sidene hvis man er innlogget?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men hvordan er det på forum som man må logge inn for å se enkelte deler eks. vwaudi-club.no, søker google også på de sidene hvis man er innlogget?

Erfaringsmessig finner google det meste av "skjult" innhold også, og tidligere var det et "triks" for å se slikt innhold ved å trykke "bufret" i google-resultatet, men dette tror jeg ikke er mulig lengre

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har sett veldig mange som sliter med å finne noe som helst når de skal søke etter tråder osv, derfor valgte jeg å nevne dette til de som ikke visste det :) kan sikker spare forumet for spørsmål som har blitt spurt 100 ganger før.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg synns søkefunksjonen på detta forumet fungerer veldig bra. hvertfall i forhold til mange andre forum. denne som du nevner er også bra.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg synes den direkte suger i forhold men.. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for tipset, dette var jeg ikke klar over :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En ting som ofte ødelegger søk, er skrivefeil (ja, jeg vet jeg blir skutt for å mene at man burde beherske norsk noe bedre...). Når ord som feks felgvask blir felg vask, har det hendt at den mest interessante tråden ikke dukker opp, eller i beste fall havner langt bak i et søk...

Min mening...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja Google sin fungerer veldig bra :) men at søket her suger var vell å ta litt i? :P Har du noen eksempler på ting du søker du ikke finner her, men finner med Google sin ?

En ting som ofte ødelegger søk, er skrivefeil (ja, jeg vet jeg blir skutt for å mene at man burde beherske norsk noe bedre...). Når ord som feks felgvask blir felg vask, har det hendt at den mest interessante tråden ikke dukker opp, eller i beste fall havner langt bak i et søk...

Min mening...

Enig i det, og skal prøve bli bedre på å redigere emne titler som er skrevet veldig feil. Du kan gjerne bruke rapporter knappen hvis det er grove skrivefeil i emnetitler, så endrer jeg, eller en moderator det ;) Da det er såpass viktig for søke relevans.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Google har en viss intelligens som gjør at jeg stort sett alltid får opp det jeg leter etter eller det som er mest relevant først, uten at jeg må velge å få det sortert etter sist oppdatert eller alfabetisk. Den er smart nok til å finne setninger uten at jeg må sette ordene i klemmer, den er til og med smart nok til å forstå hva jeg mener selv om jeg ikke skriver det 100% riktig. Jeg synes rett og slett at den er verdener foran forum søkemotoren der jeg ofte opplever å ikke finne noe i nærheten av det jeg leter etter. Jeg kan også søke etter utdrag eller stikkord fra setninger jeg mener å ha lest osv, og google finner tråden selv om bare halvparten av ordene stemmer.

Google er også lik uansett hvilket forum/nettside jeg søker på og siden jeg er aktiv på mange forum så er det greit å slippe å venne seg til en ny søkefunksjon og dens særegenheter for hver side. Jeg mener pga alt dette at det meste suger i FORHOLD. Men det er jo sannsynligvis brukt milliarder til utvikling av googles søkemotor så det skulle jo bare mangle egentlig :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er enig her. Ofte jeg ikke finner det jeg leter etter, og har brukt "site:....." veldig ofte.

En liten test.

DCN søkemotor: Meguiars APC

Får 100 søkeresultater, hvorav ingen emner som er dedikerte mot produkte jeg leter etter. Men det er flere som har nevnt produktet i noen tråder..så her må det granskes på egenhånd, noe søkemotoren skulle gjort.

Da prøver vi følgende tekst i Google: site:detailersclub.no meguiars apc

Da får vi opp to tråder som omhandler Megs APC + diverse andre innlegg. Her er det lettere å filtrere ut hva som fortjener en kikk eller ikke. Man kan også bruke anførselstegn for å gjøre søket noe mer presist.

Ellers er forumet fint, Dennis. :)

Edit.

Ser mange forum har søkemotor basert på Google. Absolutt ingen dårlig idè.

http://community.invisionpower.com/files/file/3372-im-google-site-search/

Endret av Bjerha
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive