Tyggern

Lakkens hardhet.. hvorfor så forskjellig?

Jeg har flere ganger undret meg over hvorfor egentlig biler som kommer fra samme fabrikk.

Som bare har forskjellige farger kan "oppleves" så forskjellig med tanke på hardhet. Ta f.eks alle bilene som kommer ut fra rullebåndet til en bestemt fabrikk, ALLE! bilene som kommer ut fra den produksjonslinja har samme klarlakk......

okay, greit så godt som alle bilfabrikker bruker i dag vanntynnbar klarlakk i tilegg til vanntynbar base. og all "flekk" lakkering skjer for hånd med "gameldags" løsemiddellakk.

Men de bilene som kommer ut har jo samme klarlakk, samme tørketid osv.. altså skal det ikke være forskjell på hivt, rød sort osv...

Men det er klart at en "mørk" lakk vil alltid oppleves mykere en en lakk som er lys, siden alt syntes mye bedre på den mørke fargen.

Spessielt kjørespor og hollogrammer. Men i bunn å grunn har de samme klarlakk og skal være helt like.

Også hvor "dypt" ripene sitter vil gi en følelse av hvor hard lakken er...

Også kan en lure på om "miljøet" lakken har vert i og hva den har vert utsatt for har noen betydning av hvordan den oppleves etterpå? "ligger" det igjen noen gammel lakkbehandlig?

Hvor langt inn i lakken sitter den?

Og ikke minst hvor mye "død" klarlakk er det der? den vil ikke syntes oksidert på samme måte som en SS lakk.

Hvor lenge har den vert "ubeskyttet" osv...

Jeg tror att alle disse tingene har innvirkning på hvordan lakken oppleves i hardhet i etterkant.

For i bunn å grunn skal det ikke være noe forskjell på f.eks en 04mod titanum pearl V70 og en 04mod Sort V70... men jeg kan garantere at det oppleves slik.

Eller en Sort X3 07mod og en sølvgrå X3 07mod. For de har samme klarlakk fra samme fabrikk osv.. så i utgangspunktet er lakken vi polerer på disse bilene HELT like.

Omlakkeringer osv kan jo spille en rolle, men da er gjerne bilen "forskjellig" på akkurat det panelet.

Dette er jo spessielt på "like" biler...

At det er forskjellige klarlakk systemer er det jo ingen tvil om.

Jeg har snakket med flere "lakkere" om dette også, og ingen av de har noe bedre svar på dette heller.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har flere ganger undret meg over hvorfor egentlig biler som kommer fra samme fabrikk.

Som bare har forskjellige farger kan "oppleves" så forskjellig med tanke på hardhet. Ta f.eks alle bilene som kommer ut fra rullebåndet til en bestemt fabrikk, ALLE! bilene som kommer ut fra den produksjonslinja har samme klarlakk......

okay, greit så godt som alle bilfabrikker bruker i dag vanntynnbar klarlakk i tilegg til vanntynbar base. og all "flekk" lakkering skjer for hånd med "gameldags" løsemiddellakk.

Men de bilene som kommer ut har jo samme klarlakk, samme tørketid osv.. altså skal det ikke være forskjell på hivt, rød sort osv...

Men det er klart at en "mørk" lakk vil alltid oppleves mykere en en lakk som er lys, siden alt syntes mye bedre på den mørke fargen.

Spessielt kjørespor og hollogrammer. Men i bunn å grunn har de samme klarlakk og skal være helt like.

Også hvor "dypt" ripene sitter vil gi en følelse av hvor hard lakken er...

Også kan en lure på om "miljøet" lakken har vert i og hva den har vert utsatt for har noen betydning av hvordan den oppleves etterpå? "ligger" det igjen noen gammel lakkbehandlig?

Hvor langt inn i lakken sitter den?

Og ikke minst hvor mye "død" klarlakk er det der? den vil ikke syntes oksidert på samme måte som en SS lakk.

Hvor lenge har den vert "ubeskyttet" osv...

Jeg tror att alle disse tingene har innvirkning på hvordan lakken oppleves i hardhet i etterkant.

For i bunn å grunn skal det ikke være noe forskjell på f.eks en 04mod titanum pearl V70 og en 04mod Sort V70... men jeg kan garantere at det oppleves slik.

Eller en Sort X3 07mod og en sølvgrå X3 07mod. For de har samme klarlakk fra samme fabrikk osv.. så i utgangspunktet er lakken vi polerer på disse bilene HELT like.

Omlakkeringer osv kan jo spille en rolle, men da er gjerne bilen "forskjellig" på akkurat det panelet.

Dette er jo spessielt på "like" biler...

At det er forskjellige klarlakk systemer er det jo ingen tvil om.

Jeg har snakket med flere "lakkere" om dette også, og ingen av de har noe bedre svar på dette heller.

Hei

Trur det er bare basen i 2 sjikts lakk som er vannbasert, men klarklakk er meg bekjent ikke vannbasert men kun VOC godkjent for miljøkrav.

Når jeg som lakkerer hadde biler på 80 og 90 tallet var alt meeeget penere finish en dagens klarlakk. Og ja den var uten tvil hardere da man hadde herdere og tynner som var tøffere mot miljøet.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

Trur det er bare basen i 2 sjikts lakk som er vannbasert, men klarklakk er meg bekjent ikke vannbasert men kun VOC godkjent for miljøkrav.

Når jeg som lakkerer hadde biler på 80 og 90 tallet var alt meeeget penere finish en dagens klarlakk. Og ja den var uten tvil hardere da man hadde herdere og tynner som var tøffere mot miljøet.

Klarlakken inneholder en "bitteliten" andel løsemidler. Men det var også derfor jeg skrev "vanntynnbar" og ikke vannbasert.

Den blir herdet ved å bruke veldig høy varme rundt 100grader. blir nesten "bakt" på samme måte som "pulverlakk"

Det finnes flere lakker i dag som også er harde f.eks "ceramiclear som mercedes bruker.

Det gamle celulose lakkene hadde nok lettere for å få bra "finnish", men så ble det den gangen også lagt tykkere lag med lakk en de gjør i dag.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er kke all lakken som kommer fra samme batch. Det brukes forskjellige lakkprodusenter, det er maskiner som blander lakken med herder og tynner, forskjeller kan det fort bli da.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er noe jeg også har funder mye på, Torgeir. Så flott at du la ut en tråd om det.

Vil følge med på denne tråden, for å prøve å bli noe klokere på lakken :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Klarlakken inneholder en "bitteliten" andel løsemidler. Men det var også derfor jeg skrev "vanntynnbar" og ikke vannbasert.

Den blir herdet ved å bruke veldig høy varme rundt 100grader. blir nesten "bakt" på samme måte som "pulverlakk"

Det finnes flere lakker i dag som også er harde f.eks "ceramiclear som mercedes bruker.

Det gamle celulose lakkene hadde nok lettere for å få bra "finnish", men så ble det den gangen også lagt tykkere lag med lakk en de gjør i dag.

'

Vel, har vel aldi brukt 100 grader ved tørk av klarlakk, varmeboksen ligger på rundt 60-70 grader, men kan også bruke IR varme.

Klarlakken jeg bruker har akryl copolymer og en unik, patentert “star” polymer teknologi og er meget hard klarlakk.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En bilprodusent kan ha flere steder de produserer en modell på, og ofte/inne i mellom kan produsenten ha flere "lakkverksteder" som de bruker for å lakkere modellen, spesielt de mer ekslusive merkene. Lamborghini bruker jo et eget lakkverksted, det ligger ikke inne på fabrikken.

Dermed kan jo f.eks Nissan Primera (gamle typen) hvor stasjonsvogs som er laget i Japan og sedan/combi som skrudd sammen i England ha forskjellig lakkhardhet. Det ene steder kan f.eks bruke DuPONT og det andre BASF. Det er min lille synsing :)

Noe jeg glemte:

Jeg tror også de nye klarlakkene er følsomme for varme, hvis man bruker et polermiddel som trives med høyt turtall og litt press som de "nye" typene ofte gjør vil man utvikle en del varme, de fleste som har polert en del biler har vel merket at lakken kan "ryke" litt, Petter ble jo solbrent når vi polerte en sort BMW! Og vi hadde ikke sveiset eksos med TIG ;)

"In accordance with the Society of Automotive Engineers (SAE) a temperature of 115 oF will cause the urethane clear coat to soften and the foam pad will cause scratching that is forced deep into the clear coat."- 46 grader Celcius er jo ikke mye?

Kanskje det er derfor noen opplever en spesiell lakk som "elendig" og noen synes den er fin å jobbe med?

MarkV Uno = kjapp korreksjon og fint utseende men kan tulle litt?

Menzerna PO85RD 3.02 = masse oljer, jobbe på 1500omdr. min og mange pass, fungere ok?

Han som bruker komboen som gir varme mener lakken marrer lett og er veldig sensitiv for microfiber, mens han andre synes lakken er veldig stabil?

Bare noen tanker ;)

Endret av kris1986
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tror Kris er inne på noe som også berøer det jeg har skrevet.

Jeg var veldig bevist på å skrive at lakkene kan "føles" myke eller harde. og mye av det kan henge sammen med teknikk og produktvalg osv...

jeg tror nok det er ganske stor forskjell på hva noen mener er MYE press som andre kanskje mener er medium press.

Temperatur er nok en veldig viktig faktor når en korrigerrer lakk. og hva som skjer med resultatet.

Noen trenger MYE varme før de lar seg korrigere, f.eks ceramiclear skjer det jo ikke noe mer før det er så varmt at en kjenner det stråler varme fra panelet.

At biler som kommer fra forskjellige steder kan ha små forskjeller i lakk er jo greit.

Men noen kan beskrive en modell som knall hard, andre som myk.. de kan være fra samme år og samme sted.

At batchene på lakken skal gi så store forskjeller tviler jeg meget sterkt på, da de skal ha "samme" oppskrift/kjemisk sammensettning.

Jeg tror også at de er langt mer nøyaktig på blandinger en vanlige mensker er.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jupp!

Enig med det du skriver, jeg vet ikke om alle "fargene" for å bruke litt vanlige ord har samme klarlakk over seg. Så en tråd på en hvit BMW som da har klarlakk over seg (legger ved tråd nedenfor), den kjørtes hologramfri (kontrollert med Sungun) med Meguiars M105 og ullskive, det er en GROV komobinasjon!

Virker som det er veldig stor forskjell på hvordan klarlakken reagerer

http://www.detailingbliss.com/forum/show-shine/10829-bmw-330d-white-team-detailing-hard.htm

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive