Hulders

Lakktykkelsemåler

Heisan

Jeg er i prosessen med å bestemme med om jeg skal kjøpe DA eller roterende maskin slik som mange andre her på forumet.

Jeg har lest uttallige poster både her, på autogeek, autopia og en haug med andre forum, men klarer ikke helt å bestemme meg :angry: Jeg polerer en del biler, både mine egne og en del kompiser sine, så nå er det virkelig på tide med maskin.

Spørsmålet jeg sitter igjen med er: Polerer dere med roterende uten å måle lakktykkelse??

Angående teknikk på bruk av roterende, så skal jeg få tak i et gammelt panser til å øve på. Det som derimot virkelig skremmer meg er bilder av biler i diverse showrooms som viser seg å ha ufattelig tynn klarlakk fra fabrikk.. Er som mange andre livredd for å gå gjennom lakken..

Nedturen er jo at en mymåler koster fra et par tusenlapper og opp... :angry:

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Polerer du mange biler er det nok en roterende som gjelder, tar du en i ny og ne eller bare koser med egene biler holder ofte en DA, om jeg kan velge, velger jeg begge to, liker å ha DA på noe og roterende på noe annet..

Du fjerner ikke mange my når du poerer bilen din, Ketil/Pirex sjekket vel det og mener han sa at det ikke var forandring i tykkelsen etter en runde, om dette var en type polish/compund eller om det var generelt vet jeg ikke sikkert..

Så JA polerer uten å måle lakktykkelse ,men det er fordi den J.... my måleren er så kostbar da ;) (men du klarer deg også uten)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den måleren jeg bruker for øyeblikket viser i hvert fall ingen forskjell etter en runde med Menzerna Powergloss, så jeg tror det skal godt gjøres å fjerne så veldig mye hvis man bruker maskina riktig.

Det skal sies at måleren er analog, og kanskje ikke like nøyaktig som digital, så jeg venter i spenning på PTG`n min ;)

Men jeg har det som hovedregel, at hvis jeg skal på med noe grovere enn Menzerna PO106ff, sjekker jeg lakkdybden først. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hmm

Er sinnsykt skeptisk..

Jeg har lest en del poster rundt omkring angående dette, og mener å ha lest en post der en kar målte lakktykkelsen og fant ut at dersom han hadde kjørt på med korrigering så hadde han trolig gått gjennom lakken :unsure: En ting er dersom jeg går gjennom lakken på en av mine egne biler, men jeg har lite lyst til å fortelle noen andre at de må omlakkere bilen fordi jeg gikk gjennom da jeg prøvde meg på en korrigering..

Jeg ser at det anbefales DA dersom jeg ikke skal ta mange biler, poenget mitt er nok at jeg ønsker kvalitet på detailinga mi. Er ikke veldig avhengig av kvantitet, raskt tempo, ettersom jeg ikke skal jobbe med dette. Det kan vel være tilfeller der jeg vil trenge roterende for å skrelle av nok lakk til å kunne korrigere enkelte skader i klarlakken?

Per nå ser det ut til at jeg kommer til å kjøpe Makitas BO6040 som et slags kompromiss. Det som er så kjipt er at en roterende ikke koster fullt så mye, samt at jeg muligens kommer til å kjøpe en roterende likevel etterhver...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det må jo selvsagt tas forbehold om hva som er "fabrikktykkelse" på lakken. Mulig han du snakker om fant ut at den var veldig tynn, og derfor ikke turte?

Da er det i hvert falll veldig greit å ha en ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kan nok være det, ja.

I grunnen ganske rart at biler blir levert med så tynn lakk fra fabrikk at den ikke tåler et par skikkelige korrigeringer.. Eksempelet jeg leste om kan jo være unntaket - får nesten håpe det..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg drar litt ut ifra tråden men har noen her prøvd PTG CM-8828? tenkte jeg skulle kjøpe den da den er grei i pris.....

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Regner med Ketil har den..Hør med ham :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er grei pris for en slik måler?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hva er grei pris for en slik måler?

Fant den til 1300,- ny

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I Norge?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
I Norge?

Nei i england...20 £ i frakt uansett hvor mye man handler til Norge...chemicalguysuk.co.uk

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eller www.paintdetective.co.uk

Er vel den samme :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Eller www.paintdetective.co.uk

Er vel den samme :)

Samme bare 60 £ dyrere B)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Finner ikke noen PTG på CYC, jeg...?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

http://www.chemicalguysuk.co.uk/ så skriver du PTG i search feltet der, da dukker den opp i allefall her.....

fristende den der, out of stock nå da...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ahh, meg som ikke så at det sto uk bak chemicalguys. Gikk inn på chemicalguys.co.uk og fikk opp Clean Your Car sin Chemical Guys-avdeling. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

tar opp litt denne tråden. Er på jakt etter en lakkdybdemåler, og er litt ute med folks erfaring med Paint Detective PD8 eller om noen har andre erfaringer av andre en den.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Paint Detective holder i bøtter og spann til "normal" bruk, og den gir totalmålinger på både stål og alu. Målingene kan du gjøre kontinuerlig eller punkt for punkt. Sistnevnte er nok det som brukes mest, i alle fall av meg selv.

Jeg har nevnt det før og nevner det gjerne igjen mtp lakktykkelser, noe som igjen vil variere veldig fra bil til bil med utgangspunkt i en std 2.sjikts lakk: Nyere biler leveres oftest med lakk varierende fra 100-180 mikroner, eller 0,10-0,18 millimeter tykkelse. I dette laget har man (grunning) fargelakk og klarlakk.. Tykkelsen på lakklagene vil variere fra bilmerke til bilmerke, men er som regel på ”nyere” biler mellom 0,038-0,050mm på klarlakken. Bruker du dette som et utgangspunkt når du tar målinger så vil du nok ikke få så mange uhyggelige overraskelser tror jeg. Nå er det ikke noe must med måler, men jammen kjekt å ha, i alle fall når man står å klør seg i hodet og lurer på om man skal tørre å ta mer - da får du i alle fall svaret.

Når du korrigerer er det ikke mange mikronene/MY/UM du skaver av.. Selv med våtslip blir de jeg viser det til overrasket over hvor lite som skal til før at RDS'er, swirls og annet er borte.. Tar du 10 MY på en korrigering, så har du tatt veldig mye og kjørt mange harde runder og gjerne med våtslip.. Det anbefales jo heller ikke at man tar mer enn 8-10MY av klarlakken på nyere biler grunnet UV-beskyttelsen som ved en hvis tykkelse på klarlakken. Det siste kan du jo ta med en liten klype salt, da vi som er her inne stort sett beskytter lakken veldig godt utenpå der igjen:-) Når det er sagt, så er det igjen veldig vanskelig å ta målinger på akkurat samme punkt og en 0,5 cm i avvik kan utgjøre noen MY kan jeg skrive under på. Metoder for å få dette helt nøyaktig, kan jo som tidligere nevnt i tråder på forumet være å bruke bygglaser på stativ eller laseravstandsmålere for å "pinn-pointe" målingspunktet.

Skal du ha målere som klarer å gi avlesinger på plast, carbonfiber, glassfiber må du skrekkelig opp i prisklassen og ender fort opp på rundt 15.. (jeg har sjekket :blink: )

Paint detective er "bang for the buck" i dette sjiktet og leveres også med kalibreringsskiver.. Jeg kommer nok med tiden til å oppgradere, men det er kun for at jeg er gadgets-tulling og har et ønske om å kunne skille på sjiktene, samt å kunne ta utskrifter av målingene. Jeg har også lyst på "Gloss-meter" men det er igjen crazy-plice....

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for en veldig grei utdyping på paint detective Brynjar :) Blir ikke lenge til det ramler en paint detective i handlekurven min snart :)

Paint Detective holder i bøtter og spann til "normal" bruk, og den gir totalmålinger på både stål og alu. Målingene kan du gjøre kontinuerlig eller punkt for punkt. Sistnevnte er nok det som brukes mest, i alle fall av meg selv.

Jeg har nevnt det før og nevner det gjerne igjen mtp lakktykkelser, noe som igjen vil variere veldig fra bil til bil med utgangspunkt i en std 2.sjikts lakk: Nyere biler leveres oftest med lakk varierende fra 100-180 mikroner, eller 0,10-0,18 millimeter tykkelse. I dette laget har man (grunning) fargelakk og klarlakk.. Tykkelsen på lakklagene vil variere fra bilmerke til bilmerke, men er som regel på ”nyere” biler mellom 0,038-0,050mm på klarlakken. Bruker du dette som et utgangspunkt når du tar målinger så vil du nok ikke få så mange uhyggelige overraskelser tror jeg. Nå er det ikke noe must med måler, men jammen kjekt å ha, i alle fall når man står å klør seg i hodet og lurer på om man skal tørre å ta mer - da får du i alle fall svaret.

Når du korrigerer er det ikke mange mikronene/MY/UM du skaver av.. Selv med våtslip blir de jeg viser det til overrasket over hvor lite som skal til før at RDS'er, swirls og annet er borte.. Tar du 10 MY på en korrigering, så har du tatt veldig mye og kjørt mange harde runder og gjerne med våtslip.. Det anbefales jo heller ikke at man tar mer enn 8-10MY av klarlakken på nyere biler grunnet UV-beskyttelsen som ved en hvis tykkelse på klarlakken. Det siste kan du jo ta med en liten klype salt, da vi som er her inne stort sett beskytter lakken veldig godt utenpå der igjen:-) Når det er sagt, så er det igjen veldig vanskelig å ta målinger på akkurat samme punkt og en 0,5 cm i avvik kan utgjøre noen MY kan jeg skrive under på. Metoder for å få dette helt nøyaktig, kan jo som tidligere nevnt i tråder på forumet være å bruke bygglaser på stativ eller laseravstandsmålere for å "pinn-pointe" målingspunktet.

Skal du ha målere som klarer å gi avlesinger på plast, carbonfiber, glassfiber må du skrekkelig opp i prisklassen og ender fort opp på rundt 15.. (jeg har sjekket :blink: )

Paint detective er "bang for the buck" i dette sjiktet og leveres også med kalibreringsskiver.. Jeg kommer nok med tiden til å oppgradere, men det er kun for at jeg er gadgets-tulling og har et ønske om å kunne skille på sjiktene, samt å kunne ta utskrifter av målingene. Jeg har også lyst på "Gloss-meter" men det er igjen crazy-plice....

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive