Inzane2012

Våtsliping

Var inne på Autobahn-bilpleie og sjekka ut litt hva jeg skal kjøpe inn til våren, og kom over noen sliperondeller til våtsliping.

Står at disse kan brukes på vanlig roterendes maskin, men er dette bedre å bruke enn å gjøre det for hånd?

Tenker da på disse her http://www.autobahn-bilpleie.no/index.php?nr=90&case=4&id=277&idkategori=39&kat_name=V%E5tsliping&prod_name=Mirka%20Abralon%20Sliperondell%20%F8150%20P2000&startrow=

tenkte jeg skulle prøve meg litt frem med våtsliping på gamle bilen til muttra til våren, og lurer på om dette er ett bedre alternativ enn å ta det for hånd, eller er det vanskeligere å få ett bra resultat med sånne pads??

Skal da selvfølgelig gå over etterpå med polish og resten av pakka etter våtslipinga :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har selv planer om å våtslipe bilen min, da har jeg tenkt å bruke DA maskin. Rett og slett fordi at jeg mener det er mindre risikabelt.

Men skal ikke være noe problem med roterende, da det ofte blir brukt slipehoder som går på trykkluft, og disse er iallefall meg bekjent "roterende".

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Disse slipehodene som Tomas refererer til er oscillerende på samme måte som DA, men det finnes flere forskjellige typer som oscillerer fra noen millimeter til et par centimeter som igjen vil ha noe å si for resultatet når det skal slipes lakk.

Personlig hadde jeg trolig aldri slipt lakk med roterende da det (basert på min erfaring) vil være en risikabel affære.

Det står forsåvidt heller ikke at papiret kan brukes med roterende, men det står "lakkrens/poler/slipe-maskin" og her vil jeg påstå at det er de oscillerende variantene det siktes til ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for informasjonen.

Var sikker på at disse var roterende, iallefall det jeg fikk beskjed om når jeg snakket med en lakkerer.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som har testet våtslip med elektrisk eksentersliper?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har sett våtsliping blitt gjort med oscillerende eksentersliper både elektrisk og luftdrevet som er vanligst. Jeg har også sett flere som har brukt en DA poleringsmaskin som også funker greit. Men jeg har aldri sett noen som har våtslipt med roterende. Da er det nok snakk om å fjerne mere lakk enn når man bare skal jevne klarlakken litt. De gangene jeg har sett noen slipe ned roterende har det vært snakk om å slipe ned metall, rust osv.

Endret av mighty82
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal ligge en artikkel om dette med våtslip med roterende fra et kurs som ble holdt på østlandet for en tid tilbake.

Kjøpte meg en el.eksentersliper (dewalt) i går på jobb som skal testes til våren.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hmmm... så det vil vere best å bare gjøre dette for hånd da? :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Håndsliping fungerer helt fint. Skal du ta større områder er vel en eksentersliper eller DA maskin fin med disse du linket til :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

har bar biltema DA'n nå, og trur ikke jeg vil bruke den til våtsliping, stor og tung og litt uhåndterbar...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, den er nok ikke egnet til våtsliping. Da er det best å gjøre det for hånd ja :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja, var det jeg og tenkte meg :) planen er å gå til innkjøp av roterendes nå til våren, så da har jeg ikke råd til å kjøpe begge deler :) i tillegg blir det jo og en full pakke med rens, rubbing, polish og voks og, så blir ikke billig sesong :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

På 3M kurset som ble kjørt for oss for et par år siden ble det brukt en Metabo roterende når det ble våtslipt.

Jeg har selv våtslipt med min Hitachi, og det gikk helt fint det også. Gjelder bare å være forsiktig!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da jeg fikk våtslipingskurs, slipte jeg litt for hånd og litt med 3M luftverktøy. Dette var oscillerende, men gikk utrolig sakte rundt i forhold til en roterende poleringsmaskin, så jeg vet ikke om jeg hadde turt å gå på med roterende.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive