Martin.S

Hvilke filter?

Har ikke noe filter til kamera mitt så, hvordan filter bør jeg kjøpe til mitt Canon Eos 500D, med EF-S 18-55mm objektiv?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

UV filter kan være greit å ha for å beskytte frontelementet på objektivet ditt.

Personlig bruker jeg det ikke da det blir enda mere glass motivet skal gjennom og det kan i enkelte situasjoner gi uønskede reflekser på bildet, spesielt da i solskinn.

Vær heller påpasselig og sett på objektivdekselet hvis man føler seg utrygg :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man tenger ikke et filter til annet enn å beskytte glasset mot riper osv. Jeg bruker et billig UV filter jeg kjøpte på DX til dette, og har ikke merket noen problemer. Hvis det blir møkkete så bruker jeg bare genserermet elns til å tørke av det uten å være redd for å ødelegge noe :)

Eller tenkte du kanskje på et polarfilter eller noe sånt?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Polarfilter til å fjerne refleksjoner i glass, vann etc. Man kan også få finere sollys på vegetasjon o.a. flater med polafilter.

http://www.the-digital-picture.com/Reviews/B-W-77mm-MRC-Circular-Polarizer-Filter-Review.aspx

Hvorfor bruke UV filter:

http://www.the-digital-picture.com/Reviews/B-W-UV-Filter.aspx

Hvorfor bruke lens hood:

http://www.the-digital-picture.com/Canon-Lenses/Lens-Hoods.aspx

Vedr. graderte gråfiltere så er bruksområdet variert. Men det mest nyttefulle er når det er stor kontrast mellom himmel og jord, og du ønsker begge eksponert. Kveld og morgen.

"Bil mot solnedgang" f.eks.

Skal du ikke belyse bilen kunstig, så er ett gradert gråfilter nesten ett must slik at du får eksponert lenge nok på bilen samtidig som det sterke-i-forhold-til-bakken lyset blir dempet. Resultatet er ett jevnt eksponert bilde :-)

http://www.nordicimport.com/butikk/images/gradert_grey_filter.jpg

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for infoen Aspiranten. Da ble jeg litt klokere. Har sett meg litt rund på net on net, men hvor er det egentlig mest gunstig og handle foto utstyr?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du bare har orginal objektivet ville jeg spart pengene til en mye bedre linse.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har samma kameraet som deg, og jeg har UV og polariseringsfilter. kjøpt på netshop.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har samma kameraet som deg, og jeg har UV og polariseringsfilter. kjøpt på netshop.

Har sett litt på det. Føler det kan være greit å ha, men ser også etter nytt objektiv nå:)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare husk at hvis du skal ha poleriseringsfilter (tenker da på sirkulært som er mest vanlig) så roterer fokusringen til 18-55 objektivet ditt når du fokuserer. Det betyr da at du må stille inn (vri på) polafilteret for å få effekten etter at du har fokusert.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

For å si det slik: jeg var glad for å ha et UV filter :unsure:

IMG_5458.jpg

Endret av Swissman
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjipern! Det var bare filteret som gikk ad dundas eller? Brukte du lenshood? (hva pokker heter det på norsk igjen?)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Brukte du lenshood? (hva pokker heter det på norsk igjen?)

Linselokk?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Solblender :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var uheldig og slengte kamera i dørstolpen i farta. Ja det var bare filteret heldigvis.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er jo bra og høre. Jeg må vel innrømme at jeg er litt som i videoen over, liker ikke dette ekstra laget med glass som jeg egentlig aldri har vært overbevist om at har effekt. Bruker alltid solblender (takk ;) ) og er flink til å sette på linselokket (takk igjen ;) ) mellom shoots. Og så langt alt vel :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive