• 0
TrondTollefsen

Foam lance nybegynner.

Spørsmål

Hei.

Har nettop gått til innkjøp av en foamlance http://www.cleanyourcar.co.uk/washing-and-drying/foam-lance-various-fittings/prod_371.html itillegg til Valet pro Orange pre wash.

Har prøvd meg litt fram for å finne rette forholdet med OPW og vann i beholderen. Endte opp med ca 3cm OPW + resten vann. Da fikk jeg tykt og fint skum så henger på bilen lenge. Men synes ikke den klarer å løse opp skiten på bilen (par dager gammel vinter vei skit). Gjør jeg noe feil? Er det lurt å ha noen dråper avfetting i beholderen sammen med OPW?

Hva bruker folket?

Det er sikkert tatt opp flere ganger inne her, så evt linker til tråder hvor dette taes opp i settes pris på.

Produkter, framgangs måter, tips generelt osv hadde vært highly appreciated :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

16 svar til spørsmålet

• 0

Avfetting på før skumlegging ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Takker. Men for å spørre dumt , hvorfor skummlegge istedet for å gå rett på vask med shampo og mitt etter en runde med avfetting?

Hvilken avfetting er å anbefale? En som ikke er for stygg mot voks?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Prickbort er mild mot voks.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Takker. Men for å spørre dumt , hvorfor skummlegge istedet for å gå rett på vask med shampo og mitt etter en runde med avfetting?

Jo lenger virketid avfetting og såpe har på bilen, jo bedre er det. Det er veldig god renseeffekt i skum, samtidig som det er veldig skånsomt for lakken, og stripper den for mest mulig skitt før du tar på den med mitt. Enda en måte for å unngå swirls :)

Prickbort, Surfex HD og KCL Micro er snille mot min voks i riktig blandingsforhold. (1:15-1:20 på Surfex og 1:8 på KCL)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Prickbort på tørr bil. Vent ca 5 min og Skumlegg med OPW. Vent ca 5 min til og spyl av. Da burde bilen være tilsynelatende ren og klar for shampoo og mitt. :)

Surfex HD troooor jeg har mye av de samme egenskapene som OPW (fjerner samme type møkk). KCL har jeg ikke prøvd....

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Takker for gode tips. Hørt mye om prickbort og virker som det er et ypperlig produkt. Ser de har 1L, 5L og 10L på blankbil.no, Er dette ferdig blandet eller konsentrat? Kan prickbort brukes til hele årets forurensinger? Om sommeren er det mest vei støv som setter seg på bilen og kanskje OPW gjør jobben uten avfetting først?

Gøy å få andre sine meninger og tips :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

prickbort brukes som den er , jeg bruker kun avfetting om vinteren ( prickbort self ) :)

ellers holder det med skumlegging med Bilt Hammer Autofoam her i gården

Endret av bjørn
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Jeg kjøpte foam cannon, men den har blitt liggende ubrukt. Jeg synes avfetting, en runde surfex hd og prickbort el.l i tillegg hvis det er mye nupper osv fungerer ypperlig. Dette kan også brukes i selvvask og alle andre steder også. Surfex hd tar alt av trafikkfilm, støv osv når man spruter det på med en vanlig lavtrykksprøyte.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Takker for gode tips. Hørt mye om prickbort og virker som det er et ypperlig produkt. Ser de har 1L, 5L og 10L på blankbil.no, Er dette ferdig blandet eller konsentrat? Kan prickbort brukes til hele årets forurensinger? Om sommeren er det mest vei støv som setter seg på bilen og kanskje OPW gjør jobben uten avfetting først?

Gøy å få andre sine meninger og tips :)

Prickbort kan ikke blandes ut, den brukes ren. Kan brukes hele året etter behov, men er best på asfalt. Sommertid er ofte 1:10 SurfexHD like greit, evt Bilthamber autofoam. De fjerner vanlig møkk bra.

Jeg har ikke prøvd Orange PreWash som du har, men tror nok du skal statse på å fylle såpebeholder i kanonen med helt ren OPW for å den skal rengjøre skikkelig.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Da tror jeg at det blir bestilt prickbort og surfex hd. Så får jeg leke meg litt med begge to, og få egne erfaringer :) Pumpekanne er vel en grei ting til avfetting..

Er hvertfall utrolig artig å skumlegge bilen! hehe

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Jeg har ikke prøvd Orange PreWash som du har, men tror nok du skal statse på å fylle såpebeholder i kanonen med helt ren OPW for å den skal rengjøre skikkelig.

Kommer helt an på hvordan du stiller blandeskruen på foamcannonen det ;)

Har du skruen ca helt på minus, slik at du bruker opp bortimot hele flasken, er det nok med 2-3 cm OPW :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Jeg kjøpte foam cannon, men den har blitt liggende ubrukt. Jeg synes avfetting, en runde surfex hd og prickbort el.l i tillegg hvis det er mye nupper osv fungerer ypperlig. Dette kan også brukes i selvvask og alle andre steder også. Surfex hd tar alt av trafikkfilm, støv osv når man spruter det på med en vanlig lavtrykksprøyte.

X2

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Har du skruen ca helt på minus, slik at du bruker opp bortimot hele flasken, er det nok med 2-3 cm OPW :)

Er slik min er blitt innstilt og har ca 3cm OPW i flasken. Bruker nesten en hel flaske på min A4. Blir hvertfall rimelig tykk skum ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

OK, det stemmer dårlig med hva Scandicshine sier om produktet. De sier mellom 1:5 og 1:10: http://www.scandicshine.no/nettbutikk/index.php?main_page=product_info&cPath=43_46&products_id=323

Men hvis du har erfart at OPW funker utblandet ca. 1:25, eller mer, så er jo produktet billig i bruk ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

OK, det stemmer dårlig med hva Scandicshine sier om produktet. De sier mellom 1:5 og 1:10: http://www.scandicshine.no/nettbutikk/index.php?main_page=product_info&cPath=43_46&products_id=323

Men hvis du har erfart at OPW funker utblandet ca. 1:25, eller mer, så er jo produktet billig i bruk ;)

Har god erfaring med OPW i nevnte bl.forhold :)

her kan du se OPW i bruk med 2 cm i cannonen Link

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Hei igjen. Da fikk jeg prøvd ett av rådene her inne. Brukte avfetting (en vi har på jobben som vi får av proffpartner, alkalisk blue green ett eller annet), ventet 4-5min så skummet bilen med OPW, ventet 5-6min for og så spyle av. Ble meget bra faktisk! Gikk så over med mitt og kjentes ut som avfetting og skumming tok vekk veldig mye :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive