hmsilset

Led lykter.

Bare lurer.Prøvde en Elwis zoom til 240kr(halv pris) i dag, og synes den var helt fantastisk! Er bare 120lm på den, men jeg skjønner ikke helt at noe kraftigere er veldig viktig til hobby bruk.Er det nødvendig med f.eks 700lm for å kunne se alle defekter?

Bildet er av den jeg prøvde i dag.

post-1306-0-79205400-1296075042_thumb.jp

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

samspill mellom lumen og fokus er vel det viktigste...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

samspill mellom lumen og fokus er vel det viktigste...

Altså at lysstyrken ikke blir mye svakere eller sterkere ved forandring på bredda/diameter på lyset?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det avhenger vel egentlig veldig av hvor høyt lysnivå man har der man jobber, samt typen reflektor som brukes i lykta. Skal man se hologrammer er det lyset som ikke treffer reflektoren man ønsker. Dette er det lyset som ligger utenfor flekken i midten (som er fokusert av reflektoren), altså lyset som blir fokusert er bortkastet. Mer lys gir mulighet for lengre avstand med høyere lysnivå.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spot on. Jeg har god erfaring med å bruke en lykt uten reflektor til å finne de alle fineste hologrammene. Det skal slett ikke mange lumen til, men det hjelper mye å skru av lyset rundt.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er vel et par her inne som kan veeeldig mye om dette, så regner med at de kommer med innspill snart.

Uansett, hvor mange lumen som er oppgitt har jeg en oppfatning av at kan taes med en klype salt. Ikke alt som stemmer like godt.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Typen led lenser lumen kan man nok ta med en klype salt da disse ikke er regulerte og bruker ukurrante batterier, slik at lysstyrken vil synke mye fra første minutt. Fenix, 4sevens og en del andre har begynt å måle otf (out the front) lumens etter faste standarder slik at oppgitt lysmengde skal stemme helt med virkeligheten. Disse er også regulerte og vil beholde ca samme lysstyrke helt til batteriene er tomme. Jeg har nevnt før hva som er den beste poleringslykten min.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive