Reodor

Olje bytte hvilken olje?

36 innlegg i emnet

Leser i mange tråder rundt om at man må holde seg langt vekk fra Biltema sin olje!

Ser det er flere som skriver at man ved olje bytte på motor/gir box bør holde seg langt unna Biltema sin olje om man ønsker et varig bilhold!

Henger dette på greip?

Olja biltema selger har jo en såkalt etiket med printet innhold, er ikke de pålagt og selge det som er beskrevet på plast dunk/kane?

Jeg kjøper både Biltema sin olje og Castrol sin dyrere olje.

men kan ikke helt skjønne at Biltema har eget rafineri i Nordsjøen! (har ikke vært der ute så mulig det finnes :P )

Castrol er jo tross alt et merke som mye annet.

FYR LØS :D

(Skal snart skifte olje igjen)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bruker Mobil1 0W-40 olje på motor og originaloljer på girkasse/differensial/servo etc. Da veit jeg at det er bra saker, og trives med det. Kjøper man kvalitetsoljer f. eks Mobil1 på de rette stedene koster de rundt kr 100,- literen, så det er til å leve med.

Det viktigste er å følge spesifikasjonene som er beskrevet til din bil. Alle oljer som innehar de kravene, kan trygt brukes inkludert de fra Biltema.

Men og det er et men; F. eks er mange biler godkjent til bruk på norske veier, etter samme kravene, likevel er de svært ulike, gode og dårlige...

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Siden du har BMW; Castrol TWS 10w-60 er gullegod for M52 motoren :)

Har pleid å bruke den, Mobil1 0w-40 og Comma (husker ikke helt viskositet nå). Merker ikke noe forskjell på bilen utifra de forskjellige oljene hvertfall.

Det som stort sett skiller oljene, er additivene, siden de fleste merkene bruker den samme råolja.

Endret av Mikael
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg aner ikke, men senest i dag var det en innom på jobben som sa at biltema og statoil sine oljer er akkurat det samme, hvorvidt det stemmer aner jeg som sagt ikke, men mulig noen andre her kjenner til det bedre. (mulig det var olje til båtmotor han snakket om)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men en olje kommer vel ikke fra hudre raffineri rundt om i verden eller gjør den d?

Olja er jo noe vi henter opp som kommer som råvare som igjen blir videresent ut i de forskjellige viskositeter

1l er en 1l 10w 40 er 10w 40 om det står statoil shell eller dubai oil på flaska?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det jeg kan tenke meg de mener er at det er Statoil som tapper olje for Biltema. Jeg har også hørt at det er Esso og Texaco som tapper olje for Biltema :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Siden du har BMW; Castrol TWS 10w-60 er gullegod for M52 motoren :)

Har pleid å bruke den, Mobil1 0w-40 og Comma (husker ikke helt viskositet nå). Merker ikke noe forskjell på bilen utifra de forskjellige oljene hvertfall.

Det som stort sett skiller oljene, er additivene, siden de fleste merkene bruker den samme råolja.

TWS 10w-60 er gull på S-motorer som ikke brukes vinterstid. Den er imidlertid for tung for M- og N-motorene, iallefall til vinterbruk.

Olje er ikke olje. Bestanddelen av stoffer varierer mye, f.eks svovelinnhold. Olja som pumpes opp de forskjellige stedene i verden brukes til litt forskjellige ting. Noen er bedre til bunker, andre bedre til smøring.

Oljeprodusentene har forskjellige foredlingsprosesser og bruker forskjellige aditiver for å få frem egenskaper de ønsker. Jeg har selv gjort meg litt forskjellige erfaringer med oljer.

Jeg hadde en slit og sleng-Golf for noen år siden som stort sett har gått på kjente delsyntetoljer rundt 10w-40. Som et forsøk kjøpte jeg den billigste delsyn 10w-40 jeg fikk tak i, "Effekt motorolje" hos Europris. Høyeste klasifsering og full pakke på etiketten bakpå. Jeg har aldri hørt så mye rakling og banking fra hydrauliske løftere noen gang, som ved kaldstart på denne olja.

Mange motorsykler er litt ruskete i girskiftene. På alle syklene jeg har eid så har jeg byttet til Motul-olje. Girkassene blir silkemyke etterpå.

Endret av Odd-M
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bruker utelukkende Castrol på mine biler, som tilfredsstiller bilprodusentens krav: aldri hatt problemer knyttet til olje på de noen å 30 kjøretøyene jeg har hatt. Kjørte på det meste 40k i året.

10w60 er knallfint til sommerbruk, men ubrukelig på vintern hos oss, da er den alt for tykk.

Endret av Knutis
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bytttet til Biltema helsyntetisk olje i høst på Navara`n.

Har bare kjørt noen hundre mil,men kan ikke merke eller høre noe forandring på motoren.

Denne olja hadde bedre spesifikasjoner enn det som fabrikken har oppgitt, så hadde ingen betenkligheter med å bruke denne.

Kommer også til å fortsette med det.

Tror olje selger mest på reklame og navn, er ikke så mange som raffinerer olje her i verden.

Så olje med samme spesifikasjoner, er det ikke veldig stor forskjell på,tror jeg.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Varierer mellom Mobil1 Racing 0w-30 og Mobil1 Extended preformance 5w-30 På sommeren og Mobile 1 0w-30 Advanced Fuel Economy På vinteren. Funker Fjell både på mercedes og bmw. Aldri et start problem på vinteren med den oljen pga at den ikke tjukner. Men en motor olje er et fett om du ikke bytter olje filter og kjører motor rens med jevne mellom rom. Motorrens hjelper bare ikke til med å rense motoren med også i 90% av tilfeldene hvor den er ventil kakling. Dette ble bekreftet av en på Audi/vw Verksted som har 34år med erfaring. Lykke til :)

Endret av Bompi
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

1 Liter olje er ikke en liter olje.. Olje måles i kg, samme gjelder bensin fra pumper når du fyller bensin, du betaler for liter, men pumpa måler i kg. Dersom du fyller på en kald dag midt på vinteren, få MER drivstoff, enn om du fyller på en varm sommerdag. Men det har veldig lite utslag, da tankene ligger under bakken.

De fleste bilprodusenter i dag oppererer med 15000km mellom hvert oljeskift eller mer. noe som egentlig er alt for mye. Dersom du føler serviceintervallene på bilen og bytter så sjeldent så er en dyrere olje å anbefalle.

All olje kommer fra det samme rafinneriet enten det er biltema eller castrol det stilles STREnGE krav til raffinering av olje. All olje kommer fra råolje som er raffinert til Bensin, diesel, smøreolje, asfalt osv.

Det som er forskjellen på biltema olje og Castrol er tilsetninger som er i olja.

Det er bedre å bytte med biltema olje oftere, enn å kjøre lenge på dyr olje!

F.eks bedre å bytte med biltema hver 8000km, enn castrol hver 15000km, og du ender opp med samme totalpris.

Det samles masse sot, slagg og annet i motoren, oljen transporterer dette rundt i motoren din, dersom du ikke bytter olje ofte nok kan det ende med tette kanaler, hengte ventiler og i verste fall havari. Dersom du bytter olje oftere får du ut mye av dette, derav det er bedre med billig oljeskift ofte, enn dyrt oljeskift skjeldent.

Dersom du vil rense motoren din innvendig kan du fylle parafin sammen med olja, kjøre noen km og tømme olja f.eks, da får du ut MASSE dritt, dette har jeg gjort selv med motorer, hovedsakelig båtmotorer som har vært under vann, men prinsippet er det samme.

Henger nok mye igjen fra "gammelt av" at biltema olje er dårlig, har hørt rykter om rensa spillolje f.eks. Før ble også alt av overskuddsmateriale, dvs. tungmetaller og annen giftig/farlig drit putta i div. oljer, da fikk nok biltema den dårligere olja, mens avdre annerkjente merker fikk bedre olje.

Leser om oljer som ikke tykner på vinteren flere steder, det stemmer ikke. All olje tykner når det blir kaldere.

Vi har volumutvidelse av væsker:

V2 = V1(1+y*DELTA T)

V2 = volum etter temp forandring

V1 = Volum før temp forandring

y= Volumutvidelseskoeffesient

Delta T = Temperaturforandring

Delta T er negativ når temp synker, dvs mindre volum av formelen og lavere densitet.

Beklager litt dårlig skriving, men må kopiere div bokstaver pga. ødelagt tastatur :P

Endret av Terjeo
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

All olje tykner sefølgelig men på vinteren er det veldig stor forskjel på 5w-40 og 0w-30.

Bare for å få fakta på plass her så er faktisk oljen som blir solgt i norge og i mest parten av verden en allround olje Siden oljen egentelig er delt opp i sommer og vinter olje hvor den W i olje betegnelsen egentelig står for at den er vinter kompatibel

Endret av Bompi
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
De fleste bilprodusenter i dag oppererer med 15000km mellom hvert oljeskift eller mer. noe som egentlig er alt for mye. Dersom du føler serviceintervallene på bilen og bytter så sjeldent så er en dyrere olje å anbefalle.

Noen opererer med 15000km noen med 20000km og atter noen biler gir beskjed selv avhengig av kjøremønster, klima og tilstand på oljene. Kan du dokumentere dine påstander om at 15000km er alt for mye? Har du forsket på dette selv?

All olje kommer fra det samme rafinneriet enten det er biltema eller castrol det stilles STREnGE krav til raffinering av olje.

Hvordan VET du at det ikke er kvalitetsforskjeller? Hvordan vet du at det ikke er f. eks 1. og 2. sortering av kvaliteten på olje. F. eks kan vin fra samme sted, samme råvare variere mye i kvalitet, ulik årgang etc. Det er nytt for meg at det finnes ett raffineri i verden.

Det som er forskjellen på biltema olje og Castrol er tilsetninger som er i olja.

Og dette er du sikker på? Har du noen kilder som kan bekrefte det du sier?

Det er bedre å bytte med biltema olje oftere, enn å kjøre lenge på dyr olje!

Hva menes med lenge? Er det innenfor bilfabrikantens skiftintervall løper man neppe noen stor risiko med å bruke en velkjent olje. Det er sjelden mer enn 20% prisforskjell mellom Biltemaolje av tilsvarende spesifikasjon, som den oljen du kaller "dyr".

F.eks bedre å bytte med biltema hver 8000km, enn castrol hver 15000km, og du ender opp med samme totalpris.

Det samles masse sot, slagg og annet i motoren, oljen transporterer dette rundt i motoren din, Dersom du bytter olje oftere får du ut mye av dette, derav det er bedre med billig oljeskift ofte, enn dyrt oljeskift skjeldent.

Hørt om oljefilter? Dessuten vil en kvalitetsolje med nøye tilsatte additiver sannsynligvis rense bedre enn en billigere mindre avansert olje.

Dersom du vil rense motoren din innvendig kan du fylle parafin sammen med olja, kjøre noen km og tømme olja f.eks, da får du ut MASSE dritt, dette har jeg gjort selv med motorer, hovedsakelig båtmotorer som har vært under vann, men prinsippet er det samme.

Å kjøre rundt med parafin på motoren som rens, i stedet for additiver fremforsket av spesialister, er vel å ta større sjanser enn å vente 20000km mellom hvert oljeskift. ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kvalitetsforskjell er det og det ligger i molekylært nivå som fantisk utgjør en veldig stor forskjel.

Motor oils are derived from petroleum-based and non-petroleum-synthesized chemical compounds. Motor oils today are mainly blended by using base oils composed of hydrocarbons, polyalphaolefins (PAO), and polyinternal olefins[2] (PIO), thus organic compounds consisting entirely of carbon and hydrogen. The base oils of some high-performance motor oils contain up to 20 wt.-% of esters.

In addition to the viscosity index improvers, motor oil manufacturers often include other additives such as detergents and dispersants to help keep the engine clean by minimizing sludge buildup, corrosion inhibitors, and alkaline additives to neutralize acidic oxidation products of the oil. Most commercial oils have a minimal amount of zinc dialkyldithiophosphate as an anti-wear additive to protect contacting metal surfaces with zinc and other compounds in case of metal to metal contact. The quantity of zinc dialkyldithiophosphate is limited to minimize adverse effect on catalytic converters. Another aspect for after-treatment devices is the deposition of oil ash, which increases the exhaust back pressure and reduces over time the fuel economy. The so-called "chemical box" limits today the concentrations of sulfur, ash and phosphorus (SAP).

Flere nye biler leveres med long life motor olje og er anbefalt av fabrikken å bruke samme type olje med 50,000km skifte interval.

oil change intervals of up to 50,000 km and more, if the vehicle or engine manufacturer has released corresponding long-life oils.

Bare ren parafin i motoren blir som å vaske blien med Zalo og washmith.

Endret av Bompi
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har alltid kun kjørt på Castrol på BMW. Har M52 motoren og kjørte et år på TWS'en pga noe banekjøring osv, men merket at bensinforbruket går litt opp med den og den er jo dessuten beregnet på S-motorene (///M)

Så jeg gikk tilbake til Magnatec'en, 5w-40

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville ikke vært bekymret for å bruke Biltema olje, så lenge den tilfredsstiller kravene til motoren. Det ER forskjell på tilsettningstoffer i oljene, avhengig av type og fabrikat. ØHN - nei, jeg kan ikke dokumentere dette, men jeg kjenner folk som har kurs gjennom f.eks Statoil, og har dette fra det jeg vil kalle sikker kilde.

Det som jeg derimot mener er fornuftig er å kjøre på samme oljetype på en bil hele tiden. Det som kan skje hvis man bytter type / fabrikat er at rensemidlene i olje nr 2 kan løse opp møkk som olje nr 1 ikke gjorde, og man kan få f.eks økt oljeforbruk. Dette har jeg av egen erfaring.

Selv kjører jeg på Statoil 15-40 mineralsk olje hele året, det funker helt gull for mitt bruk. Har også kjørt på dette på forrige bilen min som ble ganske mye brukt på bane, uten at dette tilsynelatende hadde noen negativ effekt.

Dersom bilprodusenten oppgir en type olje og f.eks 30.000 km intervall, så har vel strengt tatt ingen av oss noen god grunn til å betvile at dette er godt nok. Selv bytter jeg oftere enn originalt intervall, og bytter alltid filter samtidig. Vet om folk som bytter filter annenhver gang f.eks, men det mener jeg at er uforsvarlig. Motorolje har foruten å smøre motoren også som oppgave å transportere bort urenheter og få dette i filteret for å hindre unødvendig slitasje, derfor mener jeg at det er fornuftig å bytte olje + filter ofte.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jeg ville ikke vært bekymret for å bruke Biltema olje, så lenge den tilfredsstiller kravene til motoren. Det ER forskjell på tilsettningstoffer i oljene, avhengig av type og fabrikat. ØHN - nei, jeg kan ikke dokumentere dette, men jeg kjenner folk som har kurs gjennom f.eks Statoil, og har dette fra det jeg vil kalle sikker kilde.

Det viktigste er å følge spesifikasjonene som er beskrevet til din bil. Alle oljer som innehar de kravene, kan trygt brukes inkludert de fra Biltema.

Ser da ut som vi er enige om dette. Det ER forskjeller, men så lenge de møter kravene kan de brukes.

Poenget mitt var å etterspørre dokumentasjon på påstanden om at en billig olje, byttet oftere, er like god/bedre løsning enn en avansert, dyrere, moderne olje som følger hele bilens skiftintervall.

Men helt dramatiske forskjeller er det nok ikke, siden oljer innenfor samme spesifikasjon skal være kompatible med hverandre, så de kan blandes ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bytta fra 10w-40 Mobil1 olje til 5w-50 olja på biltema. Ventiktikkinga ved kaldtstart ble vesentlig redusert og jeg sparer en del penger. Jeg har bare brukt biltemaoljen de siste årene, og det har gått kjempefint det altså.Temaet har jo forsåvidt blitt diskutert opp og ned på andre forum og jeg ser det er mange med gode erfaringer med oljen.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive