Gå til innhold
bilmagikeren

traktor detailing

Recommended Posts

bilmagikeren    40
bilmagikeren

Hallo.. Jeg brøyter en del med an fiat traktor fra tidlig 80tallet.. Den har flexiglass som frontrute, og den har fått en del riper etc.. Skal skummlegge hele traktoren til våren, også kanskje for morroskyld prøve litt detailing, da den også skal byttes inn.

Det jeg lurer på er om jeg kan få "frontruten" fri for en del riper? Har scratchx fra meguiar, hadde det vært noe? Skal bestille meg noe scholl, er det bedre med s30? Har også fått meg flex da. Noen som har noen forslag? Ev andre produkter. Maskin eller for hånd?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AndreasLie    1 033
AndreasLie

Mener du plexiglass? Det kan ikke poleres ripefritt nei, for ripene er som oftest alt for grove. Man får kjøpt noe som kan hjelpe litt på båtbutikker o.l, men det jeg har testa har ikke funket så bra annet enn på matthet. Plexi er jo ikke så dyrt da, så er bedre å bytte ruta.

Endret av AndreasLie

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
hmsilset    3 830
hmsilset

Tror jeg ville prøvd med ull pad og Sholl S03 gold.Litt press og 1100rpm.Til slutt en finere pad og S30 eller 40.Vel, dette er bare sånn jeg ville prøvd det.Har kun prøvd å polert plexiglass på en bil, og der kunne jeg nesten ikke legge på press fordi de var så myke.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
bilmagikeren    40
bilmagikeren

Ja selvfølgelig plexiglass:).. Ja det beste er velå bare kjøpe ny, tenkte ikke på det. tror jeg skal prøve ull og scholl som foreslått, bare for å se hva jeg kan få til. Og så er det litt "trening":)

Takk for kjapp respons, skal prøve å legge ut et par traktor detilingbilder for den er såå J#!!! møkkete. Og det er jo litt morro å se hva det kan bli. Kanskje ikke helt i tråd med forum, men dog..:)

Har prøvd å laste opp noen bilder på profilen min, men får feilmelding:( tror det var at bildet var for stort, men det var fra iphone, oh det står jo at bildet automatisk scalerer ned? eller?

takk for kjapp respons..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AndreasLie    1 033
AndreasLie

Lakken på traktoren er nok mye bedre å øve seg på ja. Er jo to forskjellige ting å polere lakk og plexi :). Når du skriver ett nytt innlegg så har du en opplastingsfunksjon du kan legge ved bilder i.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
bilmagikeren    40
bilmagikeren

Det, er veeldig matt lakk på den, så vet ikke hvor hvordan det er å få mer glans(tror ikke det er klarlakk), men kan jo prøve et lite område. Blir ikke tosifret timer med arbeid på den iallefall:)

Jeg skal prøve å sette meg litt mer inn i bildeopplastingen, så får jeg det sikkert til..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Torby    204
Torby

Av det jeg har prøvd, så oppfører ikke traktorlakk seg på samme måte som billakk. Nesten garantert ikke klarlakk på den. Men det går fint å få opp igjen litt glans. Mitt tips er å bruke en ganske mild polish med mye oljer (eks. PO85RD). Utrolig hva man får til med en lett runde maskinpolering, litt vinylfornyer og en skikkelig rens av interiør. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
trogha    442
trogha

Går helt fint å fjerne de fineste ripene og "mattheten" i plexiglass med roterende ihvertfall, ofte kan forskjellen være som natt og dag så jeg ville absolutt prøvd. Først en runde eller to med noe grovt, og en runde eller to med noe finere.

Kan også våtslipes og poleres opp igjen men da er det plutselig litt mere jobb..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
bilmagikeren    40
bilmagikeren

Det er helt klart mye å hente i form av vask og bare litt vinylfornyer, metalpolish o.l Og har nesten litt lyst til å prøve meg på våtsliping, men turte ikke foreslå det selv, så det kunne jo vært en fin anledning.

Torby: er dette menzerna? takk for tips alle mann:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Dr_S    129
Dr_S

Men man må vel uansett ut med ruta hvis den skal poleres med maskin, så er vel enklest å bare bytte til ny? =)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Torby    204
Torby

Det er helt klart mye å hente i form av vask og bare litt vinylfornyer, metalpolish o.l Og har nesten litt lyst til å prøve meg på våtsliping, men turte ikke foreslå det selv, så det kunne jo vært en fin anledning.

Torby: er dette menzerna? takk for tips alle mann:)

Menzerna som har PO08RD ja, men jeg sikker på at andre polisher av samme type fungerer fint. Har så vidt prøvd litt traktordetailing, og den lakken var veeeldig tørr og matt, og da var det nødvendig med mye oljer. Samtidig var lakken også relativt har, så det hadde blitt veldig mye jobbing for å få den ripefri. Men så har vel kanskje ikke det den helt store hensikten på en traktor.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
trogha    442
trogha

Men man må vel uansett ut med ruta hvis den skal poleres med maskin, så er vel enklest å bare bytte til ny? =)

Hvorfor tror du det?

Har kun polert rutene på båt og scooterslede men å ta de ut hadde bare lagd masse ekstraarbeid for min del, og når man tar de ut kan man like greit bare bytte de...

Også er det greit at de sitter fast i ett eller annet når de skal poleres så de ikke flyver avgårde når man legger litt press på maskinen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
bilmagikeren    40
bilmagikeren

Det blir antakelig en ny rute. Siden den skal byttes inn, er det jo fint med rute man ser gjennoom på en god dag:) kunnne vært greit å brukt den for treningen sin del, men får se. Som sagt blir det en skikkelig vask, med høytrykk og cannon både utvendig og invendig! er mest møkkete inni egentlig, vokser vel snart gress inne på gulvmattene, så må kanskje gå over med kanttrimmeren først:))

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Dr_S    129
Dr_S

Hvorfor tror du det?

Har kun polert rutene på båt og scooterslede men å ta de ut hadde bare lagd masse ekstraarbeid for min del, og når man tar de ut kan man like greit bare bytte de...

Også er det greit at de sitter fast i ett eller annet når de skal poleres så de ikke flyver avgårde når man legger litt press på maskinen.

Jeg antok det var vanskelig å legge særlig press på en plexiglass rute uten at den hadde fast underlag...derfor. Mulig jeg tar feil.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
bilmagikeren    40
bilmagikeren

Kanskje noen tvinger eventuelt, men ikke bare lett.. Er vel mindre heft å kjøpe ny...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
trogha    442
trogha

Kanskje noen tvinger eventuelt, men ikke bare lett.. Er vel mindre heft å kjøpe ny...

Som sagt KAN ruta bli grei nok på 10 min hvis du ikke skal ha den helt ripefri, en runde med en medium cut polish ala gul 3M, #83, S17 KAN gjøre stor forskjell hvis den er skikkelig ille. Men det høres jo mest ut som om du egentlig vil ha ny ripefri rute ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
bilmagikeren    40
bilmagikeren

Jeg er først å fremst ute etter erfaringen av å polere på plexiglass.. Traktoren er en gammel fiat som som jeg tror skal byttes inn til våren.(svigermor sin gård). Tenkte jeg skulle være ålreit å "shine" den litt, så den ser litt freshere ut. Den er nok ikke vasket på noen år, så bare det og litt fornying av plast/gummi kommer til å gjøre bra.

Ser ann hvor alvorlig jeg skal angripe den, men som sagt er det en grei erfaring for meg uansett.

P.S tror ikke det blir dekkfornying på den, hadde vel gått et par liter.. Men tror ikke gutta på felleskjøpet har sett inbyttetraktor med glinsende dekksider:)) pimp my farm el noe..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
trogha    442
trogha

Her er et 50/50 fra den scootersleden jeg tok for ikke så lenge siden, har brukt grønn, gul og blå 3M.

Har som sagt ikke så mye erfaring med polering av plexiglass men det ble helt ok resultat, en del dypere riper igjen men det ble mye klarere ihvertfall.

Div10-11075.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
bilmagikeren    40
bilmagikeren

Wow.. det ble bra det der:) Jeg skal prøve meg, og kanskje jeg får lagt inn noen bilder. Blir vel ikke før nærmere våren, men den som venter..

Er det sånn at ull tar grovere enn de groveste padsene? generlt altså..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig