Magnove

Bruk av Prickbort

Hei!

Har vært medlem her en stund, men ikke postet noe på forumet før. Har lest gjennom en del av forumet da.

Hvor dårlig for lsp er det å bruke Prickbort? Hvor lenge kan/ bør den ligge på bilen? Er Prickbort bruk = polering, eller kan man bruke Prickbort, vaske bil og være happy?

PS: bilen min er gått over med Duragloss 101 og 111 før vinteren. Har noen ganger brukt Prickbort, vasket og gått over med QD etterpå i løpet av vinteren.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Går fint å bruke prickbort på Duragloss 111, men jo oftere du bruker det jo mer sliter du på sealeren.

Normalt så slipper møkka lett på Duragloss 111, men innimellom trenger de lavere panelene en runde med avfetting. Bruker selv prickbort her på bilene om vinteren, og det fungerer bra det, men som nevnt, jo oftere du bruker det, jo mer sliter du på sealer/voksen...

1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har vasket minst 5 ganger med Prickbort og Thor Marcus såpe. DG111 og MG21 lever i beste velgående. DODO Purple Haze Pro tåler også Prickbort godt.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prickbort har visst seg å være forholdsvis LSP-snill, selvom den er ganske sterk samtidig.

Jeg pleier som regel å bruke den under lister, samt Surfex 1:10/1:15 på resten av bilen :) Hvis man har en god LSP da, tar det som regel alt av asfalt.

Jeg pleier å la den og Surfexen ligge på i ca. 3-5 minutter avhengig av hvor varmt/kaldt det er.

Så for min del er Prickbort gull på behandla bil og :)

1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nydelig med så raskt svar! :D tusen takk.

At Prickbort er ganske snill mot lsp var egentlig det jeg trodde, men ble litt usikker.

Hva skjer egentlig med lakken dersom man ikke har på beskyttelse og man bruker mye avfetting?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nydelig med så raskt svar! :D tusen takk.

At Prickbort er ganske snill mot lsp var egentlig det jeg trodde, men ble litt usikker.

Hva skjer egentlig med lakken dersom man ikke har på beskyttelse og man bruker mye avfetting?

Først og fremst at møkka sitter bedre og bilen blir vanskeligere å rengjøre. Lakken blir ofte mer utsatt for oksidasjon, skader og derfor mister glans.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da jeg gikk tom for prickbort tidligere i vinter, og ikke skulle bestille noe på en stund, begynte jeg å bruke bare Surfex HD 1:10 på bilen og må si at om vinteren så føler jeg at det holder. Litt off topic og snakke om Surfex kanskje, men synes den tar det meste på vinterskitten bil..:)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da jeg gikk tom for prickbort tidligere i vinter, og ikke skulle bestille noe på en stund, begynte jeg å bruke bare Surfex HD 1:10 på bilen og må si at om vinteren så føler jeg at det holder. Litt off topic og snakke om Surfex kanskje, men synes den tar det meste på vinterskitten bil..:)

Prickbort er jo best på å ta asfalt (asfaltnupper etc). Surfex er vel bedre på generell skitt. Her hos meg går det i prickbort om jeg har kjørt mye på saltet E6, da er det som regel fullt av asfalt og tjære over hele bilen som prickbort er overlegen på.

Her er ett bilde av prickbort i aksjon på bil full av asfalt/tjære

Her er prickbort lagt på våt bil, men funker gull for det :)

IMAG0777.jpg

Flere bilder med tilhørende tekst finner du i den nederste linken på signaturen min om det er av interesse.

Endret av Bilpleie gærning
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men anbefaler på det sterkeste å legge på tørr bil, opplevde markant nedgang i effekt ved påføring på våt bil.

Og måtte ta flere runder for å nerme seg samme resultat.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men anbefaler på det sterkeste å legge på tørr bil, opplevde markant nedgang i effekt ved påføring på våt bil.

Enig. Virker som Prickbort blir liggende litt "oppå" vannet, hvis bilen er våt. Kanskje fordi den ikke kan tynnes med vann?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prickbort har visst seg å være forholdsvis LSP-snill, selvom den er ganske sterk samtidig.

Jeg pleier som regel å bruke den under lister, samt Surfex 1:10/1:15 på resten av bilen :) Hvis man har en god LSP da, tar det som regel alt av asfalt.

Jeg pleier å la den og Surfexen ligge på i ca. 3-5 minutter avhengig av hvor varmt/kaldt det er.

Så for min del er Prickbort gull på behandla bil og :)

Kan du forklare litt mer hvorfor du gjør dette? Mulig jeg spør dumt nå, men vet rett og slett lite om Surfex... :P

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hovedsaklig finnes det to forskjellig typer avfetting; alkalisk og en annen type som jeg ikke husker navnet på akkurat nå. Den ene fungerer best på asfalt, tjære osv. Den andre fungerer best på veistøv, trafikkfilm, salt osv. I tillegg har du en blanding av disse, kalt mikroavfetting.

Prickbort er til asfalt og slike ting, mens Surfex er til trafikkfilm (hovedsaklig sett).

Jeg synes ikke det er noe vits å bruke noe så sterkt som Prickbort over hele bilen, siden det som regel ikke er så veldig mye asfalt oppover dørene, tak, panser, bakluke osv. når bilen er LSP-behandlet. Der er Surfex fin, den er veldig fin mot LSP i 1:15 og oppover, i tillegg tar det veldig bra med trafikkfilm og slik som det stort sett blir mye av, spesielt nå på vinterstid.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men anbefaler på det sterkeste å legge på tørr bil, opplevde markant nedgang i effekt ved påføring på våt bil.

Og måtte ta flere runder for å nerme seg samme resultat.

Det er det ingen tvil om :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som har erfaring med å bruke prickbort på gasskassen på campingvogn?

Kjøpt brukt vogn som er full av asfalt foran. Men er redd for å få misfarging.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde ikke vert redd for å prøve. Vis du også passer på og ikke la den tørke er du trygg. Så polerer du opp etterpå

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive