killbox

Dekkskade

22 innlegg i emnet

Var ute og spylte av bilen for salt da jeg la merke til at det ene dekket hadde veldig lite luft. Da jeg tok en nærmere titt så jeg dette:

post-1533-0-55045600-1294492119_thumb.jp

post-1533-0-68170500-1294492149_thumb.jp

post-1533-0-71800200-1294492185_thumb.jp

Aner ikke hvordan jeg har fått til dette :unsure:

Er dette noe som kan fikses mon tro?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

det kan ikke fikses.

grunnen til at du har fått den kulen er enten at dekkene er gamle? eller at det har fått et slag en gang i tida. som feks kjørt på en fortauskant eller lignende.

da må du desverre kjøpe et nytt dekk.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, det der kan IKKE fikses. Det må byttes umiddelbart. Ser ut som en deffekt i dekket, og hvis det er et nytt dekk er dette reklamasjonsgrunnlag.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dekkene er splitter nye. Både dekk og felg. De er kjøpt hos byttdekk.com. Det er Good Year Ultra Grip+ som ble satt på bilen mot slutten av november.

Edit.

Har gått innpå byttdekk.com igjen og der har de selfølgelig ikke hverken dekkene eller de samme felgene. Tenke jeg skulle bare kjøpe et ferdig montert dekk på felg. Tipper det blir billigere enn å få den lokale dekksjappa til å se på det...

Endret av killbox
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dekket har fått svulst gitt :P Må nok byttes ja

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Surt når sånn skjer. Får vell skru av dekket, sette på et sommerdekk i stedet.. Ta med meg dekket til en dekkforhandler. Bør vell ikke være noe problem og sette på ny gummi på felgen.

Nei, det der kan IKKE fikses. Det må byttes umiddelbart. Ser ut som en deffekt i dekket, og hvis det er et nytt dekk er dette reklamasjonsgrunnlag.

Hvordan går jeg frem på noe sånnt? Helt ærlig så vet jeg ikke hvordan dette har skjedd. Kan se ut som jeg har kjørt på en metall sak.

Endret av killbox
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det skade på gummien? Hvis noe stikker ut av dekket kan det likegodt være en del av dekket, bare så det er sagt. Hvis det ikke er noe tegn til at dekket er blitt skadet fra utsiden (altså kjørt på noe), og når det er helt nytt, så skal det absolutt ikke være noen grunn for at ikke den som solgte dekket skal erstatte det.

Endel dekkprodusenter gir også garanti på dekket hvor de garanterer for at dekket ikke skal ha feil uavhengig av hva den lokale sjappa måtte mene om å erstatte dekk (dette gjelder da selvsagt ikke punktering og annen skade fra utsiden i etterkant).

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok. Det er rund metallbit sak. Vet ikke hva det er. Kan godt være noe som er inni dekket (?). Ikke en spiker i hvertfall. Det stikker ut av gummien. Tror jeg skrur av dekket og tar det med meg til dekksjappa. De burde vell kunne uttale seg om det.

Endret av killbox
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Grunnen til at dekket er slik er fordi cordene i dekket er brutt eller skadet. Dette er strenger av stål og nylon som ligger hele veien rundt dekket på siden og på slitebanen. Ryker disse vil det bli en kul slik som dette, da det bare er gummien som holder dekket sammen. Disse kan naturligvis bli synlige og stikke ut av dekket dersom de ryker.

Det er svært viktig at dette dekket ikke brukes slik siden det kan ryke når som helst, og da slipper det ikke bare ut luft sakte, all luft går ut med en gang.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok. Så da bør jeg legge over til sommerdekk på dette dekket med en gang. Skal vell ikke være problem å kjøre med 3 vinter og 1 sommerdekk? Er jo ikke lovlig, men bare i mellomtiden. Går ut på mandagsmorgen og hører om de kan sette på ny gummi.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ville jo ha ringt til byttdekk.com. For å høre hva de mente om denne saken. Er jo kjedelig at dekkene skal vare så lite.. de ser jo ikke akkurat slitt ut ellers. Good year skal jo være gode dekk.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det jeg undrer meg på er om denne metallsaken er noe som er inni dekket, eller om det er noe jeg har kjørt på. Er det noe jeg har kjørt på så er det vell bare meg selv jeg kan klandre. Dekkene kan vell ikke bli særlig slitt på en knapp måned. I hele denne tiden har det så og si vært snø.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser ut som det er produksjonsfeil det der. Noe med armeringa?

Endret av Terjeo
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok. Det er rund metallbit sak. Vet ikke hva det er. Kan godt være noe som er inni dekket (?). Ikke en spiker i hvertfall. Det stikker ut av gummien. Tror jeg skrur av dekket og tar det med meg til dekksjappa. De burde vell kunne uttale seg om det.

Der har du svaret!

Jeg hadde akkurat samme bulk på et dekk på min gamle bil, etter en undersøkelse så jeg at det stod en metallduppeditt i topp av dekket slik du beskriver. Begynte og fikle med tanga og ut kom det en lang metalstift.. Altså, dekket var blitt skadet på innsiden slik at det ble ei luftlomme mellom

Kenneth

Endret av Svolp
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Akkurat, en stift ser det ut som. Tok et par bilder til.

post-1533-0-84737000-1294510020_thumb.jp

post-1533-0-02122400-1294510103_thumb.jp

post-1533-0-97445700-1294510207_thumb.jp

Endret av killbox
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

For meg så ser det ut som om en selvforskyldt skade, den kulen er typisk når man treffer ett hull eller fortauskant, og da blir dekket presset mellom felg og hull/fortauskant.

Men dra til noen som kan det og få de til å titte på det..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe..

Jaggu, der ser du.

Da fikk du hvertfall konkludert med at det ikke var noe produksjonsfeil men uflaks!

Kenneth

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var ute hos Madla Gummiservice idag og fikk skiftet gummien. Det viste seg at en 20-30 cm veiarbeidsredskap (?) hadde borret seg langt inn i dekket og ødelagt en hel masse. Det var bra jeg oppdaget det såpass kjapt. Denne uflaksen kostet meg 1010,-

Endret av killbox
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk du fiksa dekket med en slik skade?

Kenneth

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har de gjort det så har de gjort noe ulovlig ihvertfall.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive