bilmagikeren

scholl polish

Takk for all respons foreløpelig...

Så over til spørsmålet: Jeg har kjøpt flex da og ønsker å kjøpe et merke med ripefjernerner og lakkrens etc. Har sett scholl er et populert merke. Jeg lurer på hvilke jeg bør ha for å fjerne riper og hvilken jeg bør avslutte med. Har tenkt som følger: begynne med s03-s30-s40 Er dette en combo som tar bra med riper og samtidig gir finish? er det lakkrens i noen av de, eller må jeg ha det også? Tenkte å prøve flytende voks/sealer før jeg ev går over til "fast" voks.

Alternativ er Menzerna 4step,cg.poorboys

mvh

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skulle jeg kjøpt Sholl i dag så ville jeg ha kjøpt meg:

S3Gold Edition til grov korrigeringen

S17+ til medium polish

S30 til fin polish

Jeg har ikke brukt S40 nok til å uttale meg om hvordan denne er, men har jeg ikke fått til holofjerning med de andre kombinasjonene så har jeg brukt 3M UFSE (Blå)

Den med tilhørende 3M pute er veldig god.

Men siden du kun har DA maskin kommer du veldig langt med bare S30 også.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I all hovedsak trenger du bare s3 gold og s40, men kan være greit å ha s17+ og s30 i bakhånd om man møter på myk lakk :)

evt kan man handle denne før man handler større kvanta. 250ml med scholl s3 gold, s17 og s40

trenger sikkert ikke så mye som 1 liter heller med en gang, dessuten er disse flaskene greie å ha senere om du finner ut at du trenger mer, så fyller man bare over på disse :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke sett den pakke hos ss, den kjøper jeg selvfølgelig.. Som du sier er det ikke mengder men holder vel en stund.

Har også sett litt på 3m, men er veldig uerfaren så jeg får prøve meg frem litt. Er det sånn at s30 ev s40 polerer plastlykter også,(med da)?

Etter s30 ev s40 er det klart for seal/voks?

Puter:hex/uber? morra/dattera?:)

P.S får man 3m i 250ml også?

Endret av cocos
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke sett den pakke hos ss, den kjøper jeg selvfølgelig.. Som du sier er det ikke mengder men holder vel en stund.

Har også sett litt på 3m, men er veldig uerfaren så jeg får prøve meg frem litt. Er det sånn at s30 ev s40 polerer plastlykter også,(med da)?

Etter s30 ev s40 er det klart for seal/voks?

Puter:hex/uber? morra/dattera?:)

jeg bruker scholl pads og er egentlig fornøyd med de, men har lyst til å prøve uber neste gang jeg skal legge inn bestilling :) vet ikke hva som er best på DA jeg da men.

Har brukt en del 3m og selv synes jeg scholl er mye bedre da det ikke støver så mye å er enklere å kjøre(scholl s3gold vs. grønn 3M).

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

tusen takk for svar..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville ikke valgt S40... den er ekstremt fin, og klarer ikke alltid jobben med "hollo" fjerning.

S3Gold og S30 sammen med et godt utvalg av pads klarer 98,5% av de fleste jobber...

Ville aldri kjørt bare S40 rett etter så grov korrigering som S3 gjir

Eks det jeg bruker desidert oftest..

S3Gold + gul scholl (veldig grov) +Blå scholl (grov) + Orange scholl (medium)

S30 + orange hollofjerning og kjørespor og meget bra glans på de fleste lakker her er teknikken nesten viktigere for å få en hollo fri lakk.

+Sort uber og grønn uber med veldig lite press for high gloss... og de vanskelige lakkene..

Da gjenstår kun de få tilfellene som ikke er mulig å få hollofrie uten DA maskin. Så med DA bør det gå greit.. Korrigering med da og s40 vil ta evigheter....

S17 og S40 er meget skjeldent brukt... S17 går noen få ganger på enkelte 1-stegs jobber.

S40 blir som regel brukt etter S30 på de få bilene hvor "showcar" er tema og lakken er myk..

EDIT: Kan vel også legge til at S40 ikke er den "enkleste" polishen å bruke...Den kan lett tørke ut på lakken om det blir litt for varmt...

Av pads til DA er 6" uber pads å foretrekke da disse er litt større og passer bakplaten til DA maskinen bedre..

Endret av Tyggern
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husk at både S17+ og S40 har blitt endret, siste versjoner kom i sommer.

Både S17 og S40 er blitt mye bedre å jobbe med.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har S30+ også kommet i ny og forbedret versjon?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husk at både S17+ og S40 har blitt endret, siste versjoner kom i sommer.

Både S17 og S40 er blitt mye bedre å jobbe med.

Det er sant, den nye S40 har jeg ikke fått testet enda men S17 har blitt noe anderledes. Men jeg syntes denne var god fra før.

Men klart alle med litt respekt for seg selv har jo alle sammen :D eller minimum S0, S3, S17, S30 og S40... gjerne da også A15 og S10 :D og for den hengivende... S02, S05 og A7

Endret av Tyggern
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oi... Det var mange!

Kjempe ålreit med forklaring polish/pads. Som sagt er vel teknikken sikkert like viktig, og det må jeg jo bare lære meg. Har sett en del klipp, så har sett hvordan andre gjør, men blir jo noe annet når jeg står der med utstyret.

Første offer blir vel v70 98mod burgunderød, så kanskje passaten(01mod metgrønn). Så øvrig familie sine biler(s80-navara-v70nyere type)

Er vel bare å gå på med oppbrettet armer og ta så mange biler som mulig..

Tenkte å prøve meg på det settet hos ss(250ml scoll+s30 ) og en del pads. virker som scoll er veeldig mye brukt av dcn medlemmer..

Og igjen er jeg veldig takknemlig for alle som tar seg tid til å svare, tusen takk!

Endret av cocos
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du myk lakk, så ville jeg gått for S17 og S30. Har du hard lakk så gå for S3 og S30.

Jeg skal rødmende innrømme at jeg ikke har prøvd S40 (selv om jeg har den i hylla) men jeg vil tro S30 uansett gjør jobben som finish'er veldig bra. Jeg har vertfall ikke brukt noe annet .

S30 tar jo også litt swirls hvis du har myk lakk.

Men skal du sikre deg, så kjøp S3-S17-S30-S40

Da har du det du trenger når det gjelder rubbing/polering av bilen uansett lakktype og maskin.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg syns alle fra Scholl avslutter pent sammenlignet med Menzerna og Meg's feks, men jeg syns Scholl støver litt mye sammenlignet med Menzerna.

Har selv s3gold, s17, s30+ og s40. Alle av nyeste type.

S40 gir en vannvittig shine på de fleste lakktyper, har brukt den både på roterende og da.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg syns alle fra Scholl avslutter pent sammenlignet med Menzerna og Meg's feks, men jeg syns Scholl støver litt mye sammenlignet med Menzerna.

Si gjerne hvem du sammenligner med her Knutis :)

Jeg synes Powergloss støver vesentlig mer enn S03 Gold, men det har vel kommet en nyere Powergloss for litt siden? Isåfall om det er den du mener så skal ikke jeg uttale meg om det, da jeg har erfaring fra den gamle :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Beklager, jeg tenkte merkemessig og ikke nødvendigvis ned på typenivå.

Powergloss opplever jeg som sykt grov (nytype flaske), og den avslutter ikke spesielt pent heller. På en svart a6 c5 ble panseret grått etter Powergloss, så jeg gikk over til SIP (nytype flaske) og kjørte heller flere omganger før jeg avsluttet med PO85RD (gammel flaske). SIP syns jeg er utrolig anvendelig, og er det Menzerna-produktet jeg liker best. Og etter min mening støver den bare en brøkdel ift s3g og s17 (som den kanskje best sammenlignes med?).

Po85rd har jeg aldri fått til å støve, det greier jeg derimot med s40 (ny) og det overrasket meg mtp hvor fin den er. Men igjen, så avslutter Scholl helt suverent og gir en mye blankere gloss enn de andre merkene jeg har prøvd.

Jeg har null problemer med å anbefale både Menzerna og Scholl, fordeler og ulemper med begge. I 2011 vil jeg nok bruke mest Scholl da det er det jeg har i hyllen nå.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Aha, da er jeg mer med :)

S17 er jeg enig at støver mye, men S17+ er blitt bedre på dette, den er litt fetere og bedre kjøretid. Samme gjelder forøvrig S40+ også :)

Menzerna er absolutt gode produkter og jeg har null problemer med å skjønne hvorfor mange bruker setup'n dems :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

S17 er jeg enig at støver mye, men S17+ er blitt bedre på dette, den er litt fetere og bedre kjøretid.

Helt fantastisk den nye versjonen. Som natt og dag i fjorskjell synes jeg.

Samme gjelder S3Gold også.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive